Znalazłem ciekawą strone http://www.geocontext.org/publ/2010/04/profiler/pl/ Która pozwala po wyznaczeniu 2 lub więcej punktów na mapie rozrysować profil topograficzny terenu. I po części może dać odpowiedz na te pytania
Po zaznaczeniu planowanej trasy pokazuje się dokładnie miejsce koryta rzeki. Spadki terenu minimalne i mała różnica wysokości między 2 brzegami.

Wyznaczając trase obok jeziora już różnice wysokości dużo wyższe między lewym a prawym brzegiem, w strone oczyszczalni raczej miejsca brak na taką drogę bez burzenia.

Czy most mógł być mniejszy i tańszy? Porównanie mniejwięcej w skali. Jedna kratka to 200 metrów. Most Zamkowy ma 172m czyli niecała kratka, Most Narutowicza 81m czyli mniej jak połowa kratki. Czyli oba mosty musiałyby być dużo niżej w miejscu wylewania wisłoka. I rzeżba terenu tylko pozwala na budowe mostu o długości ponad 400 metrów. Jakieś 20 lat temu gdyby miasto miało pieniądze pewnie trasa poszłaby inaczej ale teraz już nie. To nawet widać patrząc na film z drona i mnogość zabudowy.

I spadek na całej trasie od Warszawskiej do ronda Kuronia:
