autor: EU07 » 26 cze 2020, 11:20
Chciałem zauważyć, że to nie jest forum dot. historii linii kolejowych w Europie. Dworzec jest zabytkiem i jest objęty (ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI PRAWA) nadzorem konserwatora. Stanowi element historycznej Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika (niem. k.k.priv. Galizische Carl Ludwig-Bahn, CLB). To fakty, z którymi nie ma dyskusji. Szanowny Kolego Nikoś, już wiele razy na tym forum poruszany był wątek ruchu pasażerskiego w Rzeszowie w tym również o jego prognozach. Budowa hipernowoczesnego kompleksu, o którym piszesz od dłuższego czasu jest w przypadku Rzeszowa nieuzasadniona ekonomicznie. Wiem odpowiesz przykładami Krakowa, Olsztyna (melodia przyszłości), Katowic itd. itd. Ja to już wszystko słyszałem i widziałem. W każdym z tych miast mieliśmy do czynienia z inwestycjami gdzie obok PKP pojawiał się inwestor prywatny, który przy dworcu budował duży obiekt handlowy a ruch generowany przez stacje i dworce przyczyniał się do wzrostu liczby odwiedzających galerie. W Rzeszowie nie możemy narzekać na stosunek ilości przestrzeni handlowej/1 mieszkańca a ruch kolejowy przy najbardziej optymistycznych prognozach może zwiększyć się maksymalnie o 30%.
Inwestycja jest dostosowana rozmiarem i kosztami do zapotrzebowania pasażerskiego a nawet z pewnym zapasem. Fajnie się mówi o nowoczesnych bryłach, o wyburzeniu wszystkiego i budowie cudownych nowoczesnych kompleksów. Ale wszystko kosztuje. Ktoś musi za to zapłacić. A kwota musi być wyliczona w oparciu o prognozy. Czasem czytając niektóre wypowiedzi na tym forum mam wrażenie, że niektóry wciąż wierzą, że pieniądze po prostu się drukuje albo kopie gdzieś w kopalniach.
W Rzeszowie jeśli zsumujemy inwestycje PKP PLK, PKP S.A i Miasta to będzie niespełna 300 mln za: Rzeszów Główny (stacja), Rzeszów Zachodni, budynek dworca + RCK. Z drugiej strony w Warszawie trwają przygotowania do przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Szacunkowy koszt. 2 mld zł. Proporcje muszą zostać zachowane.