autor: RAMS » 22 maja 2020, 19:35
Jeśli trasa kolejki nie bedzie przebiegać przez Dąbrowskiego, Szopena itp. i o stare miasto zachaczy jedynie w okolicy dworca głównego to zmian w przestrzenii zbyt wielu nie będzie - po prostu kolejny element infrastruktury w ujęciu Powstańców Warszawy, Rejtana itp. Rzeszów ma niewiele historycznej, zwartej zabudowy, większość nowej tkanki miasta to efekt rozrostu miasta, kolejka nie zeszpeci tej przestrzeni, pozytywnie na jakość rownież nie wpłynie, zajmie powierzchnie nad pasem zieleni do którego i tak nie ma dostępu.
Przestrzeń pod filarami(pas zieleni) można również zaaranżwać tworząc np. "autostrade" rowerową.
W kwesti dostępności to napewno najlepiej sprawdzą się dwie windy i klasyczne schody (schody ruchome narażone na warunki atmosferyczne, dość często się psują, co widać na innych obiektach przejść podziemnych, lub dworcowych w naszym klimacie)
np. Dostępność z poziomu +1 galerii Millenium Hall i Galerii Rzeszów za pośrednictwem kładek do projektowanych przystanków - to powinno być jedno z dodatkowych kryteriów przy wyborze lokalizacji przystanków - i może skłoniłoby właścicieli galerii do podjęcia kroków w wsparciu tej inwestycji.
Kiedyś zdarzyło mi się podróżować szybkim i autonomicznym monorailem, naprawdę spoko środek transportu miedzy lotniskiem, a węzłem przesiadjowym metra. (czyli zaprojektowany tam, gdzie jest potrzeba szybkiej komunikacji pasażerów, komunikacja kołowa jest niewydajana, metro za drogie, i nie ma miejsca na nitkę kolejową).
I jeśli mówimy o stałej prędkości rzędu 70-85 km/h to taka kolejka ma sens, i tylko w wariancie dwukierunkowym, zaplanowana w taki sposób by była możliwość rozbudowy o kolejne nitki, lub stworzenie "ringu". Jeśli to będzie jednokierunkowa, powolna zabawka na pokaz to nie wróżę sukcesu, bo większość studentów czy pasażerów wybierze mpk "0", "18" czy inną popularną linie.