http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/vi ... -dla-ruchu
LUBACZÓW. Nowa droga liczy ponad 3 km długości i znacznie odciąży centrum miasta z ruchu kołowego.
Budowa obwodnicy Lubaczowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 866 Dachnów - Lubaczów - granica państwa była współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 - 2020. Wartość inwestycji wyniosła ponad 35 mln zł, z czego wkład UE prawie 29 mln zł. Kontrakt realizowany był w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji była firma Strabag w Pruszkowie. Inżynierem kontraktu z kolei był Promost Consulting w Rzeszowie.
Szerokość drogi wynosi 9,5 m, z czego jezdnia składa się z dwóch pasów po 3,5 m szerokości. Wraz z obwodnicą wybudowano m.in.: cztery skrzyżowania, jedno rondo, czteroprzęsłowy most na rzece Lubaczówka, chodniki dla pieszych, przepusty z funkcją przejścia dla zwierząt oraz kanalizację deszczową. Przebudowano też istniejące ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe oraz oświetlenie uliczne.
Obwodnica Lubaczowa o długości ok. 3,4 km tworzy ciągłość z dwiema innymi, oddanymi do użytku końcem 2018 r., w ramach których powstała obwodnica miasta Oleszyce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 865 o długości ok. 2,36 km, jej przedłużenie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 867 o długości ok. 0,81 km oraz odcinek przebudowy/rozbudowy DW867 na odcinku Oleszyce-Lubaczów o łącznej długości ok. 4,18 km.
Inwestor przed realizacją inwestycji był zobowiązany do przeprowadzenia badań archeologicznych na dwóch stanowiskach archeologicznych jakie przecięła trasa obwodnicy. W ramach prowadzonych na zlecenie PZDW prac odkryto m.in. pochodzącą prawdopodobnie z okresu wczesnego średniowiecza półziemiankę, a także dwa piece ceramiczne, (prawdopodobnie z VI-VIII wieku), co pozwoliło wysnuć tezę, że na tym terenie żyły plemiona wczesnosłowiańskie. W obrębie wykopalisk odkryto ponadto szereg obiektów nieruchomych (jamy, osadniki, linie układające się w konstrukcje być może budynków słupowych, rów z okresu nowożytnego) i ruchomych, w tym fragmenty ceramiki naczyniowej, zabytki krzemienne z krzemienia wołyńskiego i metalowe. Część znalezisk datuje się na pochodzące z epoki neolitu, wczesnego brązu (okres kultury mierzanowickiej), czy też z okresu wpływów prowincjonalno-rzymskich.
Uroczystego przecięcia wstęgi na nowej drodze dokonali marszałek Władysław Ortyl, minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska Jedynak, wicewojewoda Lucyna Podhalicz, starosta powiatu lubaczowskiego Zenon Swatek, burmistrz Lubaczowa Krzysztof Szpyt, wójt gminy Lubaczów Wiesław Kapel oraz dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso.
http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/vi ... -mimo-zimy
Zgodnie z warunkami kontraktu, od 15 grudnia do 15 marca na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska (DK77) trwa przerwa zimowa. Pomimo tego wykonawca korzysta z łagodnej zimy i prowadzi roboty, których rodzaj uzależniony jest od warunków atmosferycznych.
W ramach robót drogowych na trasie głównej wykonywano:
- budowę nasypów
- wykopy
- warstwa podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem
- warstwę podbudowy z kruszywa łamanego
- mury oporowe
Ponadto na jezdniach dodatkowych i drogach poprzecznych wykonywano odhumusowanie, roboty ziemne i warstwę podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem.
Roboty mostowe prowadzone są na obiektach:
- przejazd gospodarczy PG-1 Montaż zbrojenia i szalunków ścian czołowych,
- przejazd gospodarczy PG-2 Montaż zbrojenia i szalunków ścian czołowych,
- wiadukt drogowy WD-2 Usuwanie kolizji branżowych, budowa objazdu tymczasowego,
- przejście ekologiczne PE-1 Zabetonowanie płyty pomostu ustroju nośnego przęsła,
- estakada drogowa ED-1-2 Wykonywanie izolacji z papy termozgrzewalnej na płycie pomostu pod kapami,
- most/przejście ekologiczne M-1 PE-2 Wykonanie warstwy ochronnej pod płyty przejściowe oraz montaż zbrojenia płyty przejściowej,
- przejazd gospodarczy PG-4a Montaż deskowania i zbrojenia płyty pomostu ustroju nośnego przęsła,
- wiadukt kolejowy WK-1 Przygotowania do montażu konstrukcji stalowej wiaduktu z blach falistych,
- przejazd gospodarczy PG-4b Zabetonowanie ciosów podłożyskowych i zamontowanie łożysk,
- przejście ekologiczne PE-7 Montaż zbrojenia kap chodnikowych oraz zabetonowanie kap,
- przejście ekologiczne PE-9 Zamontowanie przepustu oraz wykonani zasypki,
- przejście ekologiczne PE-9a Wykonanie fundamentu z kruszywa,
- przejazd gospodarczy PG-5 Wykonanie izolacji z papy termozgrzewalnej na płycie pomostu pod kapami.
Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 obejmuje odcinek od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko.
Inwestycja polega na budowie drogi jednojezdniowej dwupasowej o nawierzchni odpornej na koleinowanie, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją.
W ramach budowy powstanie węzeł komunikujący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19:
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855,
- trzywlotowe rondo na skrzyżowaniu z projektowaną drogą gminną (łącznikiem do istniejącej DK77),
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i projektowaną ul. Modrzewiową,
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z DK19.
Kalendarium:
1. Nazwa zadania: Zaprojektowanie i budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 (dł. ok. 15,3 km) wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi.
2. Data wszczęcia postępowania przetargowego: 30 września 2015 r.
3. Umowa na roboty z Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A./Acciona Construccion S.A. podpisana 30 sierpnia 2017 r.
4. Umowa z Konsultantem (ZDI Sp. z o.o.) podpisana 29 czerwca 2017 r.
5. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID): 19 kwietnia 2019 r.
6. Początek prac budowlanych: 13 maja 2019 r.