Promost Consulting, jedna z dwóch firm, które opracowały koncepcję programową dla drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica, zaprezentowała wizualizację tego ponad 10-kilometrowego fragmentu “ekspresówki”. Jest on częścią prawie 90-kilometrowego odcinka S19 z Kielanówki do Barwinka. Droga do Babicy ma powstać do 2024 roku. Na trasie powstanie m.in. 2-kilometrowy tunel, pięć estakad, dwa wiadukty oraz przejście dla zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przetarg na wybór wykonawcy S19 jest planowany w III kwartale br.
Konsorcjum firm Promost Consulting (lider) i IRP Biuro Projektów (partner) przekazały do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad „Koncepcję Programową z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla budowy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (bez węzła) do węzła Babica (z węzłem) o długości 10,3 km”.
W ramach realizacji zadania, w oparciu o wykonane analizy i prognozy ruchu przeanalizowano wariantowe rozwiązania projektowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, dwoma wariantami węzła i infrastrukturą towarzyszącą. Na odcinku zaprojektowanych jest pięć estakad o długości od 306 do 520 m w dwóch wariantach konstrukcyjnych oraz 1 tunel w dwóch wariantach długości 2075 i 2030 m.
Kolejnym etapem realizacji inwestycji będzie posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zwołane przy Dyrektorze Oddziału GDDKiA.
Ekspert wskazał jednocześnie, że nie wszędzie parametry w ruchu dla tej trasy są takie, aby uzasadniały budowę w systemie po dwa pasy w każdą stronę. Dodał, że najważniejsze odcinki o strategicznym gospodarczym znaczeniu, to te od granicy południowej do Rzeszowa i dolej do Lublina.
"Szlak Via Carpatia jest ważny dla rozwoju wschodniej flanki UE i włączenia Ukrainy, a kiedyś może także Białorusi do rodziny Unii Europejskiej. Via Carpatia może również przysłużyć się rozwojowi polskich portów, z których mogłyby korzystać nasi południowi sąsiedzi. Nowoczesny korytarz drogowy ze Słowacji, Węgier, Rumunii przez Rzeszów, Lublin do Warszawy i dalej w połączeniu z drogą ekspresową S7 na Wybrzeże, zapewni portom w Gdyni i Gdański znakomity potencjał rozwojowy" - dodał Furgalski.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Całkowita długość tego szlaku w Polsce to ok. 760 km.
1,5 roku ma firma Mosty Katowice na zaprojektowanie dobudowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki.
W środę rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z katowicką firmą na wykonanie koncepcji programowej. Mosty Katowice dostaną za to niespełna 3 mln zł. Druga jezdnia na S19 ma być dobudowana na 15-kilometrowym odcinku.
Wykonawca koncepcji ma m.in. wykonać uzupełnienie rozpoznania geologicznego, opracować materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i zdobyć pozwolenie na rozbudowę “ekspresówki” na odcinku węzeł Sokołów Młp. Północ – węzeł Jasionka.
W koncepcji programowej muszą się znaleźć m.in. analiza i prognoza ruchu na tym odcinku S19, plan działań ratowniczych, aktualne mapy drogi, opinia geotechniczna, czy raport środowiskowy. Mosty Katowice na przygotowanie pełnej dokumentacji dostały 18 miesięcy.
Będzie ona później podstawą do ogłoszenia przetargu na wybór firmy, która dobuduje drugą jezdnię do “ekspresówki”.
– Celem inwestycji jest poprawa warunków podróżowania i bezpieczeństwa ruchu, poprawa płynności ruchu, zwiększenie przepustowości drogi, ograniczenie negatywnych oddziaływań na środowisko, rozwój terenów przyległych – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiej GDDKiA.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości