Jedno jest pewne w ciągu najbliższych 50 czy 100 lat w Rzeszowie nie powstanie metro, ale czy nie warto planować w przód i myśleć nad rozwiązywaniem problemów komunikacyjnych, które za pewne powstaną (na przykładzie większych miast)?
Moim zdaniem "Rzeszowska Podmiejska Kolej Aglomeracyjna" żeby była w pełni "podmiejska" powinna zostać w przyszłości uzupełniona o pętlę zbierającą ludność z obrzeży granic administracyjnych np. kolejno: Malawa, Matysówka, Tyczyn, Boguchwała, Racławówka, Kielanówka, Świlcza, Dworzysko, Rogóżnica, Lotnisko, Trzebownisko, Załęże, Krasne.
Brzmi abstrakcyjnie? Tak, to prawda. Kosztowny wykup gruntów i odszkodowań oraz nie najlepsze warunki do budowania połączenia kolejowego przez południowo-wschodnie "górzyste" tereny miasta. Dodatkowo te tereny to teraz w większości miejscowości o charakterze miejsko-wiejskim, a jak będą wyglądać własnie te tereny w perspektywie 50-ciu, stu, dwustu lat? Czy miasto je pochłonie, czy zostaną kameralnymi osiedlami domków jednorodzinnych. Te decyzje należą już do planistów.. a zapomniałem w Polsce planowanie przestrzenne zostało zniszczone, ostatnio prezydent podpisał "lex deweloper", więc z kameralnych osiedli może nie pozostać już nic.
Co do nowej lini kolejowej na lotnisko to dobra decyzja i jak na Rzeszów w pełni wystarczająca. Ale co z miejska komunikacją Rzeszowska? Same autobusy na buspasach? Rzeszów nie potrzebuje wolnej kolejki parkowej pędzącej bagatela 45km/h i to w jednym kierunku (nadziemna kolejka miała by sens tylko wtedy jeśli była by bardzo szybka...), nie potrzeba również tramwaju korkującego ulice śródmieścia.. potrzebne jest coś co będzie miało uzasadnienie ekonomiczne, a nie spowoduje dodatkowych korków - tylko co to za rozwiązanie? Fuzja metra-tramwaju-monoraila i magleva
Rzeszowski HyperLOOP
Gdy my dywagujemy nad tramwajami czy zasadnością budowy metra w miastach poniżej 1mln mieszkańców to w chinach pracują nad szybkim hyperloopem rozwijającym prędkości rzędu 1000 - 1500 km/h.
Zdjęcia prototypu zbudowanego w skali 1/10.
https://news.cgtn.com/news/3d3d674d7955444e79457a6333566d54/share_p.html