http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/1,34 ... ztery.html Nie dwa a cztery pasy ruchu będzie miało przedłużenie rzeszowskiej ul. Lubelskiej w kierunku lotniska. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich na przełomie marca i kwietnia ogłosi przetarg na dokumentację tej potężnej inwestycji. Szacunkowy koszt budowy drogi to około 80 mln zł
Przedłużenie ulicy Lubelskiej przebiega po terenie gminy Trzebownisko. - Ten odcinek drogi od Rzeszowa do skrzyżowania z drogą lotniskową w Jasionce i dalej w kierunku Stobiernej kiedyś był częścią drogi krajowej nr 19. Po wybudowaniu odcinka S19 w rejonie Rzeszowa ta stara "dziewiętnastka" stała się drogą gminną - tłumaczy Lesław Kuźniar, wójt gminy Trzebownisko.
Za jej utrzymanie, remonty odpowiadała gmina. - Wystąpiliśmy jednak do marszałka Podkarpacia o to, by przejął tę drogę. I zapadła pozytywna decyzja. Teraz jest to droga wojewódzka. Niedawno brałem udział w spotkaniu poświęconym jej przebudowie. Plan jest taki, aby przebudować ją tak, aby miała taki sam przekrój jak ulica Lubelska. To bardzo ważna inwestycja z kilku powodów. Dojazd do naszej gminy z Rzeszowa będzie bardziej komfortowy, do lotniska też łatwiej będzie się dojeżdżało. Trzeci ważny argument jest taki, że przebudowując tę drogę wytrąca się z ręki jeden z argumentów, który stosował prezydent Rzeszowa w sprawie zmiany granic miasta. Prezydent często mówił o tym, że źle się jedzie do lotniska, bo po wyjeździe z Rzeszowa jest ona wąska. I że tę sytuację może zmienić tylko przyłączenie do miasta sołectw. Po przebudowie i poszerzeniu ten argument odpadnie - mówi wójt Kuźniar.
Prezydent Ferenc rzeczywiście kilkakrotnie wspominał o tym, że po przyłączeniu takich miejscowości jak Nowa Wieś czy też część Jasionki z gminy Trzebownisko, przez które przebiega odcinek dawnej DK 19 oraz Miłocina, Zaczernia i Rudnej Małej z gminy Głogów Małopolski, przez którą przechodzi część starej DK 9, przebuduje drogi prowadzące do lotniska. - Gminy nie mają na to po prostu pieniędzy. Wójtowie dużo mówią o tym, jak to ich gminy są niezależne finansowo, ale na takie duże inwestycje nie mają środków - mówił wielokrotnie Ferenc.
Dawna DK nr 9 (odcinek od końca ul. Warszawskiej w Rzeszowie do skrzyżowania z drogą prowadzącą do lotniska) także stał się drogą gminną - własnością samorządów Głogowa Małopolskiego i Trzebowniska. Pod koniec ubiegłego roku pojawiła się propozycja, by gminy, wespół z marszałkiem i prezydentem Rzeszowa, przy współudziale pieniędzy z Unii Europejskiej tę drogę przebudowały. Władze Rzeszowa na to się nie zgodziły. - Prezydent Rzeszowa podczas tego spotkania poinformował, że jest zainteresowany realizacją całej inwestycji, ale jedynie pod warunkiem poszerzenia granicy miasta do autostrady A4 - mówił wtedy Tomasz Leyko, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
- Droga jest poza granicami miasta, a propozycja była taka, że to Rzeszów miałby wyłożyć najwięcej pieniędzy. Poza tym w pierwszej kolejności przebudowany miał zostać odcinek znajdujący się najdalej od miasta. Ponadto zaproponowano, by miasto, choć droga przebiega poza granicami Rzeszowa płaciło najwięcej na jej utrzymanie. I także dlatego prezydent nie zaakceptował tej propozycji - tłumaczyli przedstawiciele urzędu miasta.
Dlatego też ta droga będzie przebudowywana bez udziału miasta. Trwa już procedura zmiany jej właściciela - z drogi gminnej ma ona stać się powiatową. - Jest to w toku. Starostwo przejmie tę drogę - potwierdza Józef Jodłowski, starosta rzeszowski.
Plan jest taki - w 2016 roku ma zostać opracowana dokumentacja pierwszego odcinka (od skrzyżowania z drogą lotniskową do mostu na rzece Mrowla), jego realizacja w latach 2017-2018. Budżet zadania został oszacowany na 22,75 mln zł. Zaproponowano, by finansowanie tego etapu wyglądało tak: 85 proc. RPO, 15 proc. samorządy. Kontynuacja, czyli przebudowa odcinka dochodzącego do granicy miasta, miałaby się odbyć w latach 2019-2022. Droga na całej długości ma zostać poszerzona do czterech pasów ruchu.
Przedłużenie Lubelskiej będzie przebudowane na długości 5 km. Od Rzeszowa do skrzyżowania z drogą lotniskową. Będzie on w całości poszerzony do czterech pasów ruchu. - Przetarg na opracowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych do realizacji inwestycji decyzji chcemy ogłosić na przełomie marca i kwietnia. Dokumentacja ma być gotowa do końca 2017 roku - informuje Ewa Sudoł-Sikora, rzeczniczka Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Projekt będzie obejmował dwa etapy. Pierwszy to rozbudowa drogi wojewódzkiej od ul. Lubelskiej do skrzyżowania z drogą gminną w Trzebownisku. Drugi to odcinek od wspomnianego wcześniej skrzyżowania do skrzyżowania z drogą wojewódzką w Jasionce. Szacunkowy koszt całości to około 80 mln złotych - mówi Sudoł-Sikora. Zarząd będzie starał się, by ta inwestycja została dofinansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.



