http://supernowosci24.pl/elektrycznym-a ... o-miescie/ RZESZÓW. Do soboty, 13 lutego, w naszym mieście będzie testowany elektryczny autobus Ursus Ekovolt. Został on wyprodukowany w Lublinie przy współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Politechniki Lubelskiej.
Już w środę o godz. 11.30 przed rzeszowskim ratuszem odbędzie się jego prezentacja. Zaraz po niej od godz. 13 do 15.15 będzie kursował po Rzeszowie jako autobus linii „0” (koło).
12-metrowy Ursus Ekovolt to niskopodłogowy autobus elektryczny. Może pomieścić 80 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Jest klimatyzowany. Całkowita waga to 18 ton, a prędkość maksymalna to 70 km/h.
Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. Proces ładowania może odbywać się na dwa sposoby: albo przez standardowe gniazdo sieciowe, albo z szybkiej ładowarki. W Lublinie jest ona zasilana z sieci trakcyjnej trolejbusów. Pełne ładowanie baterii z sieci elektrycznej trwa do 6 godzin i odbywa się w zajezdni. Natomiast szybkie ładowanie może być dokonane na przystanku, podczas trwającego 50 minut postoju. Wtedy można zmagazynować energię wystarczającą do przejechania kolejnych 50 km.
http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzesz ... -foto.html RZESZÓW. Pojazd do pełnego naładowania wymaga ok. 5 godz. Jest klimatyzowany, ekologiczny i nowoczesny.
Dziś na ulice Rzeszowa wyjechał elektryczny autobus Ursus Ekovolt. Nowy autobus testowany będzie przez jakiś czas na linii "0". Niewykluczone, że takiego rodzaju środki transportu już wkrótce będą na stałe kursowały ulicami naszego miasta.
Jak informował Marek Filip, Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – „taki autobus kosztuje mniej więcej drugie tyle, co autobus dieslowski”, ale generuje dużo mniejsze koszty użytkowania. Dzięki inwestycji w podobny pojazd, Rzeszów mógłby zdecydowanie zaoszczędzić, obniżając opłaty za paliwo nawet o połowę.
Autobusy tego typu dobrze sprawdzają się w pracy „zmianowej” – pojazd wyrusza w trasę rano, robi określoną liczbę kursów, pokonując kilkadziesiąt kilometrów a następnie zjeżdża do bazy, gdzie zostaje podładowany i ponownie wyjeżdża na ulice. Do pełnego naładowania maszyny potrzeba ok. 5 godz. Od momentu pełnego naładowania autobusu jego zasięg szacuje się na ok. 100 km, co oznacza, że autobus linii "0" mógłby wykonac około ośmiu kursów.
Póki co ciężko jest mówić o konkretnych kosztach eksploatacji nowoczesnego pojazdu. Analizy zużycia prądu przez innowacyjne autobusy dopiero się rozpoczynają. Na pewno inwestycja w taki typ środka transportu byłaby dla miasta korzystna. Co więcej, to pojazd ekologiczny, co zwiększa szansę na uzyskanie dofinansowania unijnego na cel zakupu nowoczesnego taboru.
Testowany obecnie autobus został wyprodukowany w polskiej firmie Ursus. Elektryczne pojazdy miejskie w kilku egzemplarzach kursują już po Warszawie, Krakowie oraz Jaworznie. Jak tłumaczył Marek Filip – „w tym autobusie jest ok. 70 miejsc siedzących i stojących, to standardowy 12-metrowy pojazd, mający typowe wymiary autobusu klasy maxi.”
Podobne autobusy jeżdżą w Polsce dopiero od dwóch – trzech lat.
Bardzo ładny autobus i bardzo mi się podoba.Moim zdaniem miasto powinno zakupić z 50 takich autobusów.