Strona 1 z 2
Metro kapsułowe. Pomysł.

:
10 lis 2024, 15:21
autor: Inwestachu
Monorail padł to trzeba sobie radzić. Pomysł na szybko.
CAPSULE METRO czy też METRO KAPSUŁOWE
Koszty - pewnie z 20 procent tego, ile kosztowało by normalne metro z powodu:
1. Braku infrastruktury podziemnej. Koncepcja przystanków zakłada bezpośrednie wejście do pociągu z przystanku naziemnego.
2. Kapsuła oparta na wąskotorowych wagonach zatem mała szerokość tunelu.
3. Poprowadzenie tuneli pod chodnikami więc odpada rozkopywanie dróg i unieruchamianie miasta.
4. Krótkie kapsuły pozbawione niepotrzebnych okien.
5. Rodzima produkcja - PESA, NEWAG albo lokalni inwestorzy we współpracy z PRZ.
To wcale nie musi szybko jechać. W godzinach szczytu i tak wszystkich wyprzedzi.
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
11 lis 2024, 8:49
autor: Ole
Schody jako jedyne dojście do "metra" - gratuluję pomysłu.
Infrastruktura musi być taka sama jak do normalnego metra. Jak sobie wyobrażasz serwisowanie, sprzątanie, rozjazdy, pętle końcowe.
Wersja mini będzie generować tylko więcej problemów.
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
11 lis 2024, 11:24
autor: wogx
Przecież trzeba będzie rozkopać drogi przy każdym skrzyżowaniu, żeby przeprowadzić pod nimi tunele. Dodatkowo pod chodnikami i ścieżkami często prowadzone są różne sieci, przekładki byłyby kosztowne.
Jaką pojemność będą miały takie kapsuły? Ilu pasażerów na godzinę będzie w stanie z nich skorzystać? Jaki to będzie procent pasażerów obecnej KM?
Co, jeśli wagonik zepsuje/zapali się między przystankami?
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
11 lis 2024, 20:56
autor: Inwestachu
Dzięki chłopaki za krytykę, jednak uważam, że kierunek mikro metra dla Rzeszowa jest właściwy. Kwestie, które podnosicie są oczywiście ważne a być może kluczowe i trzeba by było się nad nimi pochylić. Problemów jest o wiele więcej, np "płytkość" takiego metra będzie powodować duży hałas i wibracje w porównaniu do metra klasycznego. Odprowadzenia wód opadowych itd. Można rozważyć w problematycznych miejscach wyciągnięcie linii ponad poziom jak metromover w Miami. Reasumując - pomysł wariacki, ale każdy pomysł coś zmieniający w naszym życiu na początku jest wariacki ...
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
12 lis 2024, 11:34
autor: Jastrząb
Ludzie…Przecież w Rzeszowie, jest problem, aby wybudować standardowe dla wielu inwestycje, jak stadion, aquapark czy lodowisko, a Wam się marzą, jakieś mini metra

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
12 lis 2024, 11:38
autor: XeroX
Dokładnie może jeszcze tramwaje po pasach w Rzeszowie to nie w tym stuleciu
Dworzec PKS nie potrafią od 8 lat zrobić a co dopiero metro
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
13 lis 2024, 8:07
autor: Ole
Dlatego jest w Propozycjach. Na budowę niestety nie ma szans ale podyskutować można.
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
13 lis 2024, 11:30
autor: Biedronek
Inwestachu pisze:Monorail padł to trzeba sobie radzić. Pomysł na szybko.
CAPSULE METRO czy też METRO KAPSUŁOWE
Koszty - pewnie z 20 procent tego, ile kosztowało by normalne metro z powodu:
1. Braku infrastruktury podziemnej. Koncepcja przystanków zakłada bezpośrednie wejście do pociągu z przystanku naziemnego.
2. Kapsuła oparta na wąskotorowych wagonach zatem mała szerokość tunelu.
3. Poprowadzenie tuneli pod chodnikami więc odpada rozkopywanie dróg i unieruchamianie miasta.
4. Krótkie kapsuły pozbawione niepotrzebnych okien.
5. Rodzima produkcja - PESA, NEWAG albo lokalni inwestorzy we współpracy z PRZ.
To wcale nie musi szybko jechać. W godzinach szczytu i tak wszystkich wyprzedzi.
To science fiction, nie na miarę "stolycy innowacyji".
Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
13 lis 2024, 13:16
autor: Jastrząb
Ole pisze:Dlatego jest w Propozycjach. Na budowę niestety nie ma szans ale podyskutować można.
Idealnie pasuje w klimat rzeszowski

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

:
14 lis 2024, 7:42
autor: Ole
Już tłumaczę dlaczego nie ma szans na budowę. Sam pomysł choć fajny to kompletnie niepraktyczny bo:
- trzeba drążyć praktycznie takie same tunele co dla zwykłego metra
- przestawki infrastruktury podziemnej - tu jest ogromny jej koszt
- kierunki i przystanki - ile linii i ile przystanków x do potęgi = trudność projektu.
Te założenia że niby 20% to chyba tylko życzenie. Moim zdaniem 120%.
Tunele niewiele mniejsze a co z dostępem serwisowym, awaryjnym
Już lepiej ten TFU tramwaj. Mniej kombinacji.
Gdzie tu "klimat rzeszowski" ?