Metro kapsułowe. Pomysł.

Pomysły na ulepszenie transportu, MPK i ogólnie kwestii komunikacyjnych w Rzeszowie

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

Postautor: pisul » 14 lis 2024, 9:29

Inwestachu pisze:Monorail padł to trzeba sobie radzić...


Nic bardziej mylnego. Przecież ta chińska firma chciała u nas budować kolejkę za swoje pieniądze. Po wybudowaniu miastu za free mieszkańcy zyskaliby alternatywny środek komunikacji ale miasto nie miałoby z tego żadnych profitów. Wszystko zależy od decyzji miasta czy odda w obce ręce kawałek tortu jakim są wpływy z komunikacji miejskiej? Ferenc chciał budować za unijne pieniądze. I poległ. Ale wariant chińczyków pewnie cały czas w grze:

https://rzeszow-news.pl/budowa-nadziemn ... chinczycy/

czy kolejni:

https://rzeszow-news.pl/sunningwell-z-c ... w-i-domow/
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 9311
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

Postautor: Inwestachu » 14 lis 2024, 18:43

20 procent to może przesada, ale zobaczmy co nam powie AI. Oczywiście jeśli ją zapytamy, czy przypadkiem nie będzie drożej, to zacznie szukać drożej. Ale spytajmy, czy będzie taniej :)

"Koszt budowy mikro-metra w porównaniu do tradycyjnego metra mógłby być znacznie niższy dzięki kilku kluczowym czynnikom oszczędnościowym. Oto szczegóły porównania kosztów:

1. Wielkość tuneli
W tradycyjnym metrze tunele są zazwyczaj duże, by pomieścić szerokie wagony oraz perony na stacjach, co wymaga tuneli o średnicy od 5 do 7 metrów. Mikro-metro mogłoby mieć tunele o szerokości około 2-3 metrów, co zmniejsza objętość ziemi do wykopania i koszt drążenia o 50-70% w porównaniu z tradycyjnym metrem.

2. Wielkość i konstrukcja przystanków
Stacje tradycyjnego metra są rozbudowane, często wyposażone w duże perony, schody ruchome, szerokie wejścia i infrastrukturę odprawy pasażerów. Koszt stacji może stanowić nawet 20-30% budżetu całego metra.
W mikro-metrze przystanki mogłyby być wielkości przystanków autobusowych z jedynie schodami i windą, co pozwoliłoby zredukować koszty budowy przystanków o 80-90%.

3. Układ jednotorowy z mijankami
Tradycyjne metro zazwyczaj ma dwa równoległe tory, co wymaga szerszych tuneli i większych kosztów budowy. Mikro-metro z układem jednotorowym oraz mijankami pozwoliłoby na znaczną oszczędność przestrzeni, materiałów i kosztów budowy, ponieważ mijanki można by rozmieszczać tylko na wybranych odcinkach.
Redukcja kosztów w przypadku pojedynczego toru z mijankami mogłaby sięgnąć nawet 40-50%.

4. Konstrukcja wagonów
Krótsze wagony, przypominające autobusy, bez okien, mogłyby być tańsze w produkcji i konserwacji. Ponadto, mniejsza waga pojazdów obniża wymagania wytrzymałościowe tuneli.
Koszt zakupu i utrzymania takich pojazdów mógłby być o 30-50% niższy w porównaniu do tradycyjnych pociągów metra.

5. Brak skomplikowanych systemów odprawy
Tradycyjne metro często wymaga kosztownych bramek, kamer, systemów odprawy i kontroli biletów. W mikro-metrze, zakładając prosty system odprawy (np. automaty biletowe), można by uniknąć dodatkowych kosztów związanych z infrastrukturą stacji.
Mogłoby to zmniejszyć koszty o dodatkowe 10-15%.

6. Energia i systemy wentylacyjne
Krótsze wagony, mniejsza liczba pasażerów na trasach o niższej głębokości mogą zredukować wymagania dotyczące systemów wentylacyjnych i energetycznych. Mniejsze tunele wymagają mniejszego chłodzenia, a prostsze konstrukcje zmniejszają koszty systemów zarządzania awariami i wentylacji.
Można by tu zaoszczędzić 20-30% kosztów operacyjnych i energetycznych.

Podsumowanie: Potencjalna redukcja kosztów
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, mikro-metro mogłoby być o 50-70% tańsze w budowie i utrzymaniu w porównaniu do tradycyjnego metra."
Inwestachu
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 90
Na forum od: 19 lut 2020, 2:39

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

Postautor: Tukam » 25 lis 2024, 14:20

pisul pisze:
Inwestachu pisze:Monorail padł to trzeba sobie radzić...


Nic bardziej mylnego. Przecież ta chińska firma chciała u nas budować kolejkę za swoje pieniądze. Po wybudowaniu miastu za free mieszkańcy zyskaliby alternatywny środek komunikacji ale miasto nie miałoby z tego żadnych profitów. Wszystko zależy od decyzji miasta czy odda w obce ręce kawałek tortu jakim są wpływy z komunikacji miejskiej? Ferenc chciał budować za unijne pieniądze. I poległ. Ale wariant chińczyków pewnie cały czas w grze:

https://rzeszow-news.pl/budowa-nadziemn ... chinczycy/

czy kolejni:

https://rzeszow-news.pl/sunningwell-z-c ... w-i-domow/


Tragiczny pomysł. Później problem jak z A4 w rękach prywatnych...
Tukam
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 390
Na forum od: 07 lut 2021, 14:47

Re: Metro kapsułowe. Pomysł.

Postautor: XeroX » 02 kwie 2025, 17:20

Rzeszów wkracza w nową erę transportu! W odpowiedzi na dynamiczny rozwój miasta i rosnące potrzeby mieszkańców, władze podjęły przełomową decyzję – stolica Podkarpacia doczeka się własnego metra. Nowoczesna sieć podziemnej kolei ma nie tylko usprawnić komunikację, ale także zmienić oblicze Rzeszowa, czyniąc go jeszcze bardziej przyjaznym dla mieszkańców i turystów.


Sieć kolejowa obejmie niemal całe miasto
W planach przewidziano budowę dwóch linii metra:


R1 – przebiegającej z północy na południe miasta,

R2 – łączącej wschodnią i zachodnią część Rzeszowa.

Pierwszy plan rozmieszczenia stacji wygląda następująco:

Linia R1

pętla - Zwięczyca (skrzyżowanie ulicy Podkarpackiej z ulicą Jarową)
Podkarpacka/ Orlen
Podkarpacka/Politechnika
Dąbrowskiego/ Instytut Muzyki
Dąbrowskiego/ skrzyżowanie z ulicą Zofii Chrzanowskiej
Sąd Okręgowy
Cieplińskiego
Piłsudskiego/ rondo Romana Dmowskiego (możliwość przesiadki do linii R2)
Marszałkowska. rondo Jana Pawła II
Warszawska/ WORD
Warszawska/ skrzyżowanie z ulicą Staromiejską
pętla - Stacja kolejowa Rzeszów Miłocin - stacja końcowa

Linia R2

pętla - Świlcza/ Hotel Nowy Dwór
Krakowska / salon Honda
Krakowska/ cmentarz
Krakowska/ skrzyżowanie z aleją Wyzwolenia
Krakowska/ Nowy Świat
Krakowska/ rondo Unii Europejskiej
Piłsudskiego/ rondo Romana Dmowskiego (możliwość przesiadki do linii R1)
Piłsudskiego/ ZUS
Lwoska/ jednostka wojskowa
Lwowska/ Rondo Pobitno
Lwowska/Olbratcha
Lwowska/ Bałtycka
pętla - Auchan Rzeszów Krasne

Kiedy zakończenie prac?
Zakończenie prac planowane jest na najbliższe kilkanaście lat, choć dokładny harmonogram realizacji inwestycji będzie zależał od postępów budowy i dostępności środków finansowych. Władze miasta zapowiadają, że pierwsze odcinki metra mogą zostać oddane do użytku już w kolejnej dekadzie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Rzeszów dołączy do grona miast z nowoczesnym systemem transportu podziemnego.

Aktualizacja - Prima aprilis :lol: :D

https://rzeszow24.info/wiadomosci/w-rzeszowie-powstanie-metro-gdzie-beda-stacje-i-kiedy-rusza-budowa/

______________________________________________________________

Metro w Rzeszowie. Czy tego chcą mieszkańcy? [SONDA]


Po naszym primaaprilisowym żarcie o metrze w Rzeszowie, Internet wybuchł reakcjami. Choć część internautów szybko zorientowała się, że to tylko żart, nie zabrakło tych, którzy uwierzyli w pomysł podziemnej kolei. Ale czy mieszkańcy Rzeszowa naprawdę chcieliby, aby ich miasto wzbogaciło się o metro? Sprawdziliśmy, co na ten temat sądzą rzeszowianie!


Plusy i minusy metra:

Choć metro to marzenie wielu mieszkańców dużych miast, jego realizacja wiąże się z licznymi wyzwaniami. Jak każda forma transportu zbiorowego, ma zarówno swoje zalety, jak i wady.


Plusy metra:

Szybki i punktualny środek transportu, niezależny od korków.
Redukcja emisji spalin i odciążenie ruchu drogowego.
Skrócenie czasu podróży na najważniejszych trasach w mieście.

Minusy metra:

Wysokie koszty budowy i długi czas realizacji inwestycji.
Utrudnienia dla mieszkańców podczas prac podziemnych.
Duże koszty eksploatacji i utrzymania

Metro w Rzeszowie. Co sądzą mieszkańcy?

Pomysł budowy metra w Rzeszowie, choć przez wielu traktowany z przymrużeniem oka, wzbudza niemałe emocje wśród mieszkańców. W przeprowadzonych przez nas rozmowach pojawiły się zarówno głosy entuzjastyczne, jak i sceptyczne.
Metro w Rzeszowie? Byłoby świetnie! Miasto się rozwija, korki coraz większe, a podziemna kolej mogłaby odciążyć ruch w centrum
– mówi pani Agnieszka, mieszkanka osiedla Drabinianka.

Podobnie wypowiada się pan Tomasz, student Politechniki.

To mogłoby być coś wyjątkowego. Wreszcie poczulibyśmy się jak w prawdziwej metropolii
- twierdzi młody żak.

Nie brakuje jednak osób, które uważają ten pomysł za niepraktyczny i zbyt kosztowny.

Rzeszów to nie Warszawa. U nas wystarczyłoby usprawnić autobusy i stworzyć więcej buspasów, a nie porywać się na coś tak ogromnego jak metro
– komentuje pan Andrzej, emeryt z osiedla Nowe Miasto.

Podobną opinię wyraża pani Monika, właścicielka sklepu w centrum.

Zamiast na metro, lepiej byłoby wydać te pieniądze na remonty dróg i więcej zieleni. Metro to ogromne inwestycje, a miasto ma ważniejsze potrzeby
- wyraża swoją opinię pani Monika.

Jak widać, zdania są podzielone. Dla jednych metro to wizja nowoczesności i przyszłości, dla innych – fanaberia nieprzystająca do skali miasta. Dyskusja jednak trwa, a temat nie pozostaje bez echa w lokalnej społeczności.


Dlaczego w Rzeszowie nie powstanie metro?

W Rzeszowie nie powstanie metro, głównie z powodu ograniczeń finansowych oraz stosunkowo niewielkiej liczby mieszkańców, co sprawia, że inwestycja w podziemny system transportu jest nieopłacalna. Koszt budowy metra w większych miastach jest ogromny, a w przypadku Rzeszowa alternatywne rozwiązania, takie jak rozbudowa sieci tramwajowej czy poprawa infrastruktury drogowej, mogą okazać się bardziej efektywne i tańsze. Dodatkowo, w Rzeszowie nie ma tak dużego natężenia ruchu, które uzasadniałoby budowę metra. Miasto stawia raczej na rozwój transportu publicznego opartego na autobusach i tramwajach.


https://rzeszow24.info/wiadomosci/metro ... WBsYN-Kh8A
XeroX
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 136
Na forum od: 26 cze 2024, 20:24

Poprzednia

Wróć do Propozycje

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość