patryk700i pisze:Ja jakoś nie widzę zęby tunel miał iść do budynku dworca, kiedy mieliby to robić skoro ta część dworca jest już na wykończeniu??
Pozwolę sobie zacytować użytkownika
bombardier_kowalski ze znamienitego forum skyscrapercity.com: "
(...) W hallu dworca pojawią się m.in. schody ruchome prowadzące na poziom [-1], dzięki czemu będzie można dojść do tunelu idąc wewnątrz budynku dworca, na poziomie [-1], bez wychodzenia na peron 1. W ten sam sposób będzie można dojść na parking podziemny pod Placem Dworcowym". Źródło:
klik!Oczywiście, jest to przedsięwzięcie PKP S.A., tj. w ramach przebudowy dworca, a nie stacji - czym obecnie zajmuje się PKP PLK S.A. Dlatego teraz - mimo najszczerszych chęci - jeszcze tego nie zobaczysz. Niestety bałagan wynika z faktu, że dla większości dworzec = stacja, a w naszym przypadku będą to tak naprawdę trzy inwestycje: PKP PLK S.A. (perony, torowiska, zadaszenia), PKP S.A. (dworzec) oraz Miasta Rzeszowa (parking przed dworcem, szumnie zwany RCK).
Nikoś pisze:Jedno i drugie jest ważne, tu mamy wiate z blachy i słaba funkcjonalność.
Zgadzam się, ale przyznasz, że coś może być funkcjonalne i ładne lub funkcjonalne i brzydkie. Dlatego celowo abstrahowałem od architektury i skupiłem na funkcjonalności, czyli tym, co z perspektywy pasażera jest najważniejsze. W tym kontekście nadal nie odpowiedziałeś: dlaczego Twoim zdaniem stacja nie będzie funkcjonalna i jaki ma na to wpływ "wiata z blachy"?
Nikoś pisze:Dla mnie to lifting i jedyny plus to likwidacja tej kładeczki nad torami i w jego miejsce tunel.
Skoro dla Ciebie:
- budowa zupełnie nowych, wyższych peronów, z nawierzchnią dostosowaną pod osoby niepełnosprawne;
- budowa nowego zadaszenia, w większości pokrywającego obszar, gdzie wcześniej w ogóle go nie było;
- budowa nowych torowisk wraz z najnowocześniejszymi systemami sterowania ruchem;
- budowa zupełnie nowego, poszerzonego tunelu, prowadzącego bezpośrednio do ul. Kochanowskiego, z windami i schodami ruchomymi, których nigdy tu nie było;
- instalacja tablic świetlnych z systemem informacji pasażerskiej (to się pojawi na końcu);
- wyposażenie w zupełnie nowe elementy małej architektury, tj. ławki, kosze na śmieci, wiatrochrony, itp.
jest liftingiem, to nie wiem co musiałaby zawierać modernizacja czy - o zgrozo - grubsza przebudowa
Podpowiem: wychwalane przez Ciebie stacje nie różnią się w tym zakresie niczym, co będzie miał Rzeszów.
Nikoś pisze:Tylko ciekawe co w momencie kiedy wjedzie pociąg dalekobieżny IC takie też jeżdzą i ciut dalej niż do krakowa, i pojawi się tłum pasażerów chcących skorzystać z 1 windy czy innych super udogodnień. Będzie to co teraz tylko w nowej odsłonie i parę osób załapie się na schody ruchome
Przytoczona przez Ciebie sytuacja miałaby miejsce jedynie w przypadku, kiedy pasażer musiałby się przemieścić z peronu I na peron II lub III. Bo gdyby kończył podróż na peronie I, to na co mu schody, skoro będzie na poziomie 0? No ale dobrze - może być i tak. Zakładasz, że zjechać do tunelu będą chciały tłumy, co jest bardzo śmiałym założeniem. Nawet jeśli, to te "tłumy", poza windą, będą mogły się tam dostać schodami ruchomymi od głównego wejścia lub z budynku dworca. I to ciągle pod zadaszeniem. Ach, i jeszcze jedno. Dotychczas - i to się zapewne nie zmieni - większość długich składów jeździła przez perony II i III, gdzie schody ruchome zostaną zamontowane.
Nikoś pisze:Nie wiem jakie europejskie miasto ma taki "dworzec" z którego można by czerpać wzorce. Bo te co kojarze to są przyjazne dla pasażera i otoczenia. No chyba że mówimy o Poznańskim chlebaku udającym dworzec
I znowuż posilę się SSC, konkretnie wypowiedziami pana
ejken (
link!) oraz
GOKU (
klik!). Od siebie dodam jeszcze takie przykłady:
*
Czechy - Ostrava Svinov: ruch na poziomie 30 000 podróżnych dziennie (Rzeszów - 6 600):
klik!*
Niemcy - kolejowa potęga. Stacja Ingolstadt Hauptbahnhof, bogaty land, ruch na poziomie ~ 15 000 pasażerów dziennie:
klik!*
Portugalia - stacja Coimbra-B. Coimbra to trzecie pod względem ludności miasto w Portugalii, przez które przebiega linia Lizbona-Porto:
klik!A żeby też nie szukać daleko, tylko na własnym - tym uważanym za bardziej ucywilizowane - podwórku: Gdynia Główna
klik!. BTW: gdzie się podziały schody ruchome?!
Nikoś pisze:Można by zadaszyć całośc a nad tym zabudować przestrzeń pod biura i lekki handel. A parking to przed dworcem bo jeszcze kwestia dojazdu
Pewnie, że można, ale było to już wielokrotnie poruszane, więc dla przypomnienia:
1) dla PLK-i Rzeszów jest przeciętną w skali kraju stacją, więc i środki nań nie dochodzą do budżetów Krakowa czy Wrocławia,
2) przepisy uniemożliwiające zadaszenie ze względu na przejeżdżające przez stację pociągi towarowe.
Nawet, gdyby ratusz chciał przycisnąć PLK-ę i się zaangażować, to drugi punkt jest - mimo wszystko - ciężki do przeskoczenia.
Uff, przepraszam za ścianę tekstu
Przy okazji - pragnę podziękować za ogromne wsparcie merytoryczne koledze G., który regularnie czyta ten wątek, ale broni się rękami i nogami by założyć tutaj konto