Strona 1 z 16

Buspasy

Post: 10 mar 2015, 23:29
autor: Czarny
Hej wszystkim.

Chciałem już od dawna rzucić na tym forum temat buspasów ponieważ jest jedna rzecz która nie daje mi spokoju.
Kilka lat temu obserwowaliśmy powszechne oburzenie mieszkańców po zrobieniu buspasu wzdłuż ul. Sikorskiego.
Tymczasem jak wiemy, w wielu miastach Europy wdraża się takie rozwiązania z dużym powodzeniem i akceptacją mieszkańców.
Zawsze myślałem, że buspasy mogą powstawać tylko na ulicach, z których chcemy "wypchnąć" ruch indywidualny a "zaprosić" zbiorkom. Doskonale wiemy, że wypchnąć osobówki da się wtedy, gdy będą one mogły znaleźć ALTERNATYWNĄ drogę do pracy/domu/szkoły/itp, tak samo łatwo pozbyć się tzw. "przejezdnych intruzów" którzy jadąc z północy w Bieszczady jadą koniecznie przez ul. Lisa-Kuli a jadąc z KRK do Przemyśla koniecznie przez Piłsudskiego. W przypadku buspasów np na wyżej wymienionych ulicach, "kierowcy-intruzi" sami wpadliby na pomysł, że prościej i sprawniej jest przez obwodnicę. Regularni mieszkańcy również zastanowiliby się, czy jest sens pchać się w samo centrum.
Czym natomiast można nazwać zrobienie buspasu na ulicy Sikorskiego, która jest JEDYNĄ drogą do pracy dla ludzi z Zalesia, Tyczyna (i dalej na południe). Czym są pomysły zrobienia buspasu na ... Warszawskiej, Lubelskiej? Dla mnie to jest robienie ludziom na złość.

Być może się nie znam, być może nie widzę jakiegoś innego aspektu - wobec tego piszę z prośbą o wytłumaczenie - czy to ma sens????
Póki mi ktoś nie wytłumaczy po co takie działania, będę uważał, że ktoś kto poddaje takie pomysły popełnia ciężki i nieodwracalny grzech demoralizacji kierowców. Dlaczego? Bo obserwuję zjawisko fałszywego wizerunku buspasów wśród ludzi, którzy teraz uważają, ze buspasy są absolutnie złe i korkotwórcze. Doskonale wiemy, że tak nie jest, ale przecież mieszkańcom trzeba pokazać kawa na ławę, że buspasy działają i mają sens!

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 10:25
autor: Jacek50
Dzień dobry,
a propos- buspasów, kto powiedział że bedą spełniały swoja rolę w mieście, które ma tylko 2+2 ulice? Jestem przeciwnikiem tego durnego pomysłu, bo utrudnia rzeszowianom życie. Może ułatwi studentom i emerytom ( a to nie oni generują dochód miejscowosći), ale biznesowo dla mieszkańców to następna, urzędnicza kłoda.
Należy się zabrać za strefy parkowania płatnego, ale w ten sposób, aby nie było wyjątków, np wśród urzędników (łącznie z Ferencem), których samochody codziennie zapychają miasto. Następnie zobaczyć czy się zrobiło luźniej w sensie komunikacyjnym.

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 11:21
autor: PzD91
Bus pasy może mają sens na Cieplińskiego, gdzie są 3 pasy i duża ilość autobusów, reszta to jakies nieporozumienie.

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 12:16
autor: rabusar
Już to było przerabiane:) To może i ma sens, ale w ramach całego systemu komunikacyjnego. Niestety to co proponują u nas systemem jest tylko z nazwy.

Buspasy

Post: 11 mar 2015, 12:26
autor: Kognakus
Buspasy w Rzeszowie powstaną prawdopodobnie już w maju

W przyszłym tygodniu hiszpańska firma ACISA przedstawi plan przebiegu buspasów przez Rzeszów.

Wiemy, że kierowcom ten pomysł się nie podoba, ale od buspasów nie ma już odwrotu. Są częścią unijnego programu transportowego, który w całości jest wart ponad 400 mln zł, a my dostaliśmy do niego 85 procent dofinansowania. Gdybyśmy ich nie utworzyli, pieniądze trzeba by zwrócić. A kilkuletnie wysiłki włożone w przebudowę układu komunikacyjnego poszłyby na marne - tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Szybciej MPK przez miasto
Kontrowersyjne buspasy mają usprawnić przejazd przez Rzeszów autobusom MPK. Dlatego powstaną na najbardziej ruchliwych ulicach, gdzie linii autobusowych jeździ najwięcej. Pojazdy MPK ominą nimi korki i dzięki temu będzie im łatwiej dotrzymać godzin w rozkładzie jazdy.

"Tym sposobem chcemy przyciągnąć do komunikacji zbiorowej więcej pasażerów. Krótszy czas przejazdu to tylko jeden z atutów nowego systemu transportowego. Zachętą do pozostawienia samochodów w domu mają być także nowoczesne, klimatyzowane autobusy, system elektronicznej informacji pasażerskiej i biletomaty na przystankach oraz w pojazdach - mówi Maciej Chłodnicki."

Celem zmian jest redukcja emisji szkodliwych substancji przez samochody, co było jednym z warunków przyznania miastu unijnej dotacji na inwestycje.

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez autorów projektu dokumentacji programu transportowego, pasy dla autobusów mają zająć główne ulice Rzeszowa. Patrząc od strony północno-wschodniej, na ul. Lubelskiej i Warszawskiej zaczną się w rejonie skrzyżowań z al. Wyzwolenia. Dalej poprowadzą przez ul. Marszałkowską, i wiadukt Tarnobrzeski do ronda Dmowskiego przy Galerii Rzeszów.

Stąd rozejdą się w dwóch kierunkach: przez al. Piłsudskiego doprowadzą do ul. Targowej oraz przez al. Cieplińskiego i ul. Lisa-Kuli aż do skrzyżowania ul. Dąbrowskiego z al. Powstańców Warszawy. We wszystkich przypadkach o dobudowie dodatkowych pasów nie ma jednak mowy. Autobusy zajmą po jednym, istniejącym pasie ruchu w każdym kierunku.

Buspasy prawdopodobnie od maja
Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie zdradza, że ostateczna lokalizacja i zakres malowania buspasów dotrą do ratusza lada dzień.

- Przygotowuje je hiszpańska forma ACISA, ta sama, która buduje elektroniczny system sterowania ruchem. Generalnie przebieg nie powinien znacząco odbiegać od pierwszej koncepcji, ale korekty są możliwe. Chociażby po to, aby dostosować przebieg tych pasów do elektronicznej części systemu - mówi szef Miejskiego Zarządu Dróg.

Drogowcy wskazują tu m.in. na skrzyżowanie al. Piłsudskiego i Cieplińskiego, gdzie na wysokości centrum handlowego Ameryka stanął właśnie dodatkowy wysięgnik z sygnalizatorem świetlnym, który będzie odpowiadał za ruch na buspasie.

Ostateczna data wyznaczenia buspasów zależy od tego, kiedy Hiszpanie zakończą budowę elektronicznej części systemu. Po doświadczeniach z kolejnymi opóźnieniami, w ratuszu nie chcą podawać konkretnych dat. Ale jak mówi jeden z urzędników, tym razem poślizgu nie będzie i w marcu wszystko powinno zacząć działać.

- Fachowcy kończą już wgrywać oprogramowanie, a do piątku wzdłuż południowej obwodnicy według nowych zasad ma działać sygnalizacja świetlna. Początkiem kwietnia ruszy system elektronicznej informacji pasażerskiej - mówi urzędnik.

Piotr Magdoń dodaje, że na dziś realny czas wprowadzenia w Rzeszowie buspasów to maj.


http://wiadomosci.onet.pl/rzeszow/buspasy-w-rzeszowie-powstana-prawdopodobnie-juz-w-maju/z9dsf2

http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150311/RZESZOW/150319975

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 15:07
autor: pisul
Buspasy to eksperyment na żywym organiżmie i to przy tej ilości pasów na głównych drogach nie ma prawa sie udać. Każdy to wie od zawodowego kierowcy, kierowcy niedzielnego czy urzędnika. Rzeszów dostał dużo pieniędzy a te buspasy to niechciana tranzakcja wiązana. Prezydent jest wybierany przez mieszkańców i to im ma służyć i z ich podatków jest opłacany. Buspasy mają służyć szybszemu poruszaniu się komunikacji miejskiej. Tyle że do miasta z każdej ze stron wjeżdza dużo aut z podrzeszowskich miejscowości. Teoretycznie prezydent Rzeszowa nie powinien patrzeć na przyjezdnych tylko na swoich mieszkańców i ich wygode komunikacji. Ale ktoś zapomniał że część mieszkańców ma auta prywatne!

Pradopodobnie będzie tak że te buspasy wymalują, Rzeszów stanie w korku i za czas jakiś gdy już nie będzie grozić zwrot sumy którą miasto dostało z uni wszystko powróci do dawnego działania.

Unia nie pierwszy raz chce dobrze ale gdzieś się gubi. Swego czasu zabronili sprzedawać żarówek a wprowadzili energooszczędne z rtęcią. A niedawno walczą z rtęcią w termometrach :)

Warto poczytać komenty w onecie i co pisze ulica. Cytat który mówi jak będzie:

~Ron : Przwiduję dramat większy niż w Warszawie, jeśli na dwóch pasach się stoi to jak ma się jechać jednym. Do zrozumienia tego nie potrzeba dyplomu tylko mózg.

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 17:13
autor: Czarny
Ja generalnie jestem zdania, że buspasy mają rację bytu, ale tylko wtedy kiedy można zaproponować coś w zamian, jakąś drogę alternatywną. Robiąc estakadę na "rondzie" Dmowskiego łatwo przewidzieć, że nie ulepszy to nic, a tylko zaprosi kierowców do centrum miasta. Można natomiast zrobić coś odwrotnego, czyli buspasy na Cieplińskiego i Piłsudskiego i wtedy założę się, że kierowcy przejeżdzający E40 albo DK9 będą omijać miasto obwodnicą a nie pchać się do środka. Miasto będzie dla mieszkańców a ulice zaoferują bardziej przyjazną przestrzeń. Natomiast słyszy się głównie o buspasach na WYLOTÓWKACH co jest jakimś kuriozum.

Re: Buspasy

Post: 11 mar 2015, 22:35
autor: beuek
Jeśli nowe buspasy także będą dopuszczać ruch osobówek 2+1 to wystarczy znaleźć dwóch studenciaków i kosztem dwóch browarów śmigać pustawym pasem po całym mieście ;). A tak poważnie to proponowane rozwiązanie w kwestii buspasów pachnie partyzantką. Zobaczymy w praniu czy nie skończy się głodówkami i rzucaniem widłami. Chyba nikt poważny nie zakłada przesiadki rzeszowskich kierowców do autobusów albo na rowery.

Re: Buspasy

Post: 13 mar 2015, 9:17
autor: Jacek50
są już pierwsze jaskółki przestawiania świateł..., dzisiaj cała Krakowska(odWyzwolenia do Okulickiego stała). na rondzie trzeba było czekać na zielone 4:30 min.

Re: Buspasy

Post: 13 mar 2015, 13:12
autor: Waldzio
Jacek50 pisze:są już pierwsze jaskółki przestawiania świateł..., dzisiaj cała Krakowska(odWyzwolenia do Okulickiego stała). na rondzie trzeba było czekać na zielone 4:30 min.


Takie są prawa testów systemu. Inteligentne oprogramowanie uczy się samo. Tak samo jak człowiek... Na błędach ;)