[Rzeszów Główny] Remont stacji

Dyskusja o ukończonych projektach.

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: cezar99 » 29 sty 2020, 1:21

Nikoś pisze: To postój sobie w kiepską pogodę przy takim mizernym zadaszeniu z bagażami itd w oczekiwaniu na pociąg a potem do niego wsiądź


Nie muszę tam stać, żeby widzieć że zadaszenie jest dobrze zaprojektowane. Nie projektowali tego ludzie z przypadku, w przeciwieństwie do komentujących.
cezar99
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 17
Na forum od: 22 gru 2017, 10:59

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: Steeler » 29 sty 2020, 10:22

patryk700i pisze:Ja jakoś nie widzę zęby tunel miał iść do budynku dworca, kiedy mieliby to robić skoro ta część dworca jest już na wykończeniu??

Pozwolę sobie zacytować użytkownika bombardier_kowalski ze znamienitego forum skyscrapercity.com: "(...) W hallu dworca pojawią się m.in. schody ruchome prowadzące na poziom [-1], dzięki czemu będzie można dojść do tunelu idąc wewnątrz budynku dworca, na poziomie [-1], bez wychodzenia na peron 1. W ten sam sposób będzie można dojść na parking podziemny pod Placem Dworcowym". Źródło: klik!

Oczywiście, jest to przedsięwzięcie PKP S.A., tj. w ramach przebudowy dworca, a nie stacji - czym obecnie zajmuje się PKP PLK S.A. Dlatego teraz - mimo najszczerszych chęci - jeszcze tego nie zobaczysz. Niestety bałagan wynika z faktu, że dla większości dworzec = stacja, a w naszym przypadku będą to tak naprawdę trzy inwestycje: PKP PLK S.A. (perony, torowiska, zadaszenia), PKP S.A. (dworzec) oraz Miasta Rzeszowa (parking przed dworcem, szumnie zwany RCK).

Nikoś pisze:Jedno i drugie jest ważne, tu mamy wiate z blachy i słaba funkcjonalność.

Zgadzam się, ale przyznasz, że coś może być funkcjonalne i ładne lub funkcjonalne i brzydkie. Dlatego celowo abstrahowałem od architektury i skupiłem na funkcjonalności, czyli tym, co z perspektywy pasażera jest najważniejsze. W tym kontekście nadal nie odpowiedziałeś: dlaczego Twoim zdaniem stacja nie będzie funkcjonalna i jaki ma na to wpływ "wiata z blachy"?

Nikoś pisze:Dla mnie to lifting i jedyny plus to likwidacja tej kładeczki nad torami i w jego miejsce tunel.

Skoro dla Ciebie:
- budowa zupełnie nowych, wyższych peronów, z nawierzchnią dostosowaną pod osoby niepełnosprawne;
- budowa nowego zadaszenia, w większości pokrywającego obszar, gdzie wcześniej w ogóle go nie było;
- budowa nowych torowisk wraz z najnowocześniejszymi systemami sterowania ruchem;
- budowa zupełnie nowego, poszerzonego tunelu, prowadzącego bezpośrednio do ul. Kochanowskiego, z windami i schodami ruchomymi, których nigdy tu nie było;
- instalacja tablic świetlnych z systemem informacji pasażerskiej (to się pojawi na końcu);
- wyposażenie w zupełnie nowe elementy małej architektury, tj. ławki, kosze na śmieci, wiatrochrony, itp.

jest liftingiem, to nie wiem co musiałaby zawierać modernizacja czy - o zgrozo - grubsza przebudowa ;) Podpowiem: wychwalane przez Ciebie stacje nie różnią się w tym zakresie niczym, co będzie miał Rzeszów.

Nikoś pisze:Tylko ciekawe co w momencie kiedy wjedzie pociąg dalekobieżny IC takie też jeżdzą i ciut dalej niż do krakowa, i pojawi się tłum pasażerów chcących skorzystać z 1 windy czy innych super udogodnień. Będzie to co teraz tylko w nowej odsłonie i parę osób załapie się na schody ruchome

Przytoczona przez Ciebie sytuacja miałaby miejsce jedynie w przypadku, kiedy pasażer musiałby się przemieścić z peronu I na peron II lub III. Bo gdyby kończył podróż na peronie I, to na co mu schody, skoro będzie na poziomie 0? No ale dobrze - może być i tak. Zakładasz, że zjechać do tunelu będą chciały tłumy, co jest bardzo śmiałym założeniem. Nawet jeśli, to te "tłumy", poza windą, będą mogły się tam dostać schodami ruchomymi od głównego wejścia lub z budynku dworca. I to ciągle pod zadaszeniem. Ach, i jeszcze jedno. Dotychczas - i to się zapewne nie zmieni - większość długich składów jeździła przez perony II i III, gdzie schody ruchome zostaną zamontowane.

Nikoś pisze:Nie wiem jakie europejskie miasto ma taki "dworzec" z którego można by czerpać wzorce. Bo te co kojarze to są przyjazne dla pasażera i otoczenia. No chyba że mówimy o Poznańskim chlebaku udającym dworzec

I znowuż posilę się SSC, konkretnie wypowiedziami pana ejken (link!) oraz GOKU (klik!). Od siebie dodam jeszcze takie przykłady:
* Czechy - Ostrava Svinov: ruch na poziomie 30 000 podróżnych dziennie (Rzeszów - 6 600): klik!
* Niemcy - kolejowa potęga. Stacja Ingolstadt Hauptbahnhof, bogaty land, ruch na poziomie ~ 15 000 pasażerów dziennie: klik!
* Portugalia - stacja Coimbra-B. Coimbra to trzecie pod względem ludności miasto w Portugalii, przez które przebiega linia Lizbona-Porto: klik!

A żeby też nie szukać daleko, tylko na własnym - tym uważanym za bardziej ucywilizowane - podwórku: Gdynia Główna klik!. BTW: gdzie się podziały schody ruchome?!

Nikoś pisze:Można by zadaszyć całośc a nad tym zabudować przestrzeń pod biura i lekki handel. A parking to przed dworcem bo jeszcze kwestia dojazdu

Pewnie, że można, ale było to już wielokrotnie poruszane, więc dla przypomnienia:
1) dla PLK-i Rzeszów jest przeciętną w skali kraju stacją, więc i środki nań nie dochodzą do budżetów Krakowa czy Wrocławia,
2) przepisy uniemożliwiające zadaszenie ze względu na przejeżdżające przez stację pociągi towarowe.

Nawet, gdyby ratusz chciał przycisnąć PLK-ę i się zaangażować, to drugi punkt jest - mimo wszystko - ciężki do przeskoczenia.

Uff, przepraszam za ścianę tekstu :) Przy okazji - pragnę podziękować za ogromne wsparcie merytoryczne koledze G., który regularnie czyta ten wątek, ale broni się rękami i nogami by założyć tutaj konto ;)
Awatar użytkownika
Steeler
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 460
Na forum od: 21 cze 2014, 12:20
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: maks » 31 sty 2020, 16:34

W III kwartale tego roku ma zakończyć się modernizacja stacji kolejowej Rzeszów Główny. To kilka miesięcy przed planowanym pierwotnie terminem.


https://www.radio.rzeszow.pl/wiadomosci ... -planowano
maks
Fanatyk
Fanatyk
 
Posty: 3560
Na forum od: 25 gru 2014, 21:47

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: Nikoś » 31 sty 2020, 17:39

cezar99 pisze:Nie muszę tam stać, żeby widzieć że zadaszenie jest dobrze zaprojektowane. Nie projektowali tego ludzie z przypadku, w przeciwieństwie do komentujących.

To miłego oczekiwania na pociąg w czasie złej pogody
Steeler pisze:Oczywiście, jest to przedsięwzięcie PKP S.A., tj. w ramach przebudowy dworca, a nie stacji - czym obecnie zajmuje się PKP PLK S.A. Dlatego teraz - mimo najszczerszych chęci - jeszcze tego nie zobaczysz. Niestety bałagan wynika z faktu, że dla większości dworzec = stacja, a w naszym przypadku będą to tak naprawdę trzy inwestycje: PKP PLK S.A. (perony, torowiska, zadaszenia), PKP S.A. (dworzec) oraz Miasta Rzeszowa (parking przed dworcem, szumnie zwany RCK).

i tak każdy sobie coś wymyślił i będzie z tego zlepek przypominający dworzec
Steeler pisze:Skoro dla Ciebie:
- budowa zupełnie nowych, wyższych peronów, z nawierzchnią dostosowaną pod osoby niepełnosprawne;
i czym się chwalić ? że to już dawno powinno być zrobione, ale ok
Steeler pisze:- budowa nowego zadaszenia, w większości pokrywającego obszar, gdzie wcześniej w ogóle go nie było;
przyda się, choć zrobione w wersji minimum
Steeler pisze:- budowa nowych torowisk wraz z najnowocześniejszymi systemami sterowania ruchem;
jaki to ma wplyw dla pasażera ?
Steeler pisze:- budowa zupełnie nowego, poszerzonego tunelu, prowadzącego bezpośrednio do ul. Kochanowskiego, z windami i schodami ruchomymi, których nigdy tu nie było;
w 21 wieku to norma więc to już dawno powinno powstac. Tylko kwestia jeszcze jego utrzymania w sprawności
Steeler pisze:- instalacja tablic świetlnych z systemem informacji pasażerskiej (to się pojawi na końcu);
No tak tyle pociągów stąd odjeżdza że bez tego ani rusz :D
Steeler pisze:- wyposażenie w zupełnie nowe elementy małej architektury, tj. ławki, kosze na śmieci, wiatrochrony, itp.
wymiana na nowe i tyle. Z tego wszystkiego to jedynei schody choć powinna być rampa jest wartością dodaną tego remontu

Steeler pisze:Przytoczona przez Ciebie sytuacja miałaby miejsce jedynie w przypadku, kiedy pasażer musiałby się przemieścić z peronu I na peron II lub III. Bo gdyby kończył podróż na peronie I, to na co mu schody, skoro będzie na poziomie 0? No ale dobrze - może być i tak. Zakładasz, że zjechać do tunelu będą chciały tłumy, co jest bardzo śmiałym założeniem. Nawet jeśli, to te "tłumy", poza windą, będą mogły się tam dostać schodami ruchomymi od głównego wejścia lub z budynku dworca. I to ciągle pod zadaszeniem. Ach, i jeszcze jedno. Dotychczas - i to się zapewne nie zmieni - większość długich składów jeździła przez perony II i III, gdzie schody ruchome zostaną zamontowane.

Tylko cały czas rozbija się o kwestie schodów, które mają mniejszą wydajność niż zwykła ruchoma rampa. Ale zobaczymy jak to się w praktyce okaże i jak to będzie funkcjonowac
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2326
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: Pieczarkowy » 31 sty 2020, 18:18

Może jestem dziwny, ale w przypadku złej pogody wolę oczekiwać na pociąg w budynku dworca, gdzie jest cieplej i nie wieje. Nikoś jesteś takim malkontentem, że szkoda cokolwiek więcej pisać. Jestem osobą, która regularnie korzysta z kolei i nie mogę się wręcz doczekać zakończenia tej inwestycji, bo będzie mi dużo łatwiej i przyjemniej korzystało się z tej formy transportu. Już teraz efekty remontu prezentują się bardzo solidnie. ;)
Ostatnio zmieniony 31 sty 2020, 18:22 przez Pieczarkowy, łącznie zmieniany 1 raz
Pieczarkowy
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 956
Na forum od: 27 lut 2015, 18:25

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: RAMS » 31 sty 2020, 18:21

(...)
Wykonawca odtworzył zabytkowe detale

Prace na stacji Rzeszów Główny cały czas nadzoruje konserwator zabytków. Zgodnie z jego wymaganiami kilka elementów zostało odtworzonych z czasów, gdy stacja powstawała, czyli na przełomie XIX i XX wieku.

To na przykład wiata nad peronem pierwszym. Jej dach jest teraz całkowicie przeszklony. Okazuje się, że tak wyglądał na początku XX wieku. Jej wygląd został odtworzony na podstawie archiwalnych zdjęć Rzeszowa.

Zachowane zostały zabytkowe słupy na peronie nr 1. Powrócił kolor, jaki miała pierwsza farba po zdrapaniu kolejnych warstw. Na przełomie XIX i XX wieku filary te były w kolorze turkusowym i tak zostały odmalowane. - Odnowione zostały zdobienia filarów, zachowane są oryginalne emblematy i wytłoczenia – mówi Wojciech Waś.

Powróci także charakterystyczna harmonijka – daszek nad wejściem na perony. Oryginalna została zdemontowana, ponieważ była w złym stanie technicznym. Odtworzona harmonijka będzie wyglądała niemal tak samo, jak ta z lat 60., z tym, że będzie szersza.
(...)

https://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34962,25653843,rzeszow-glowny-dwa-perony-prawie-gotowe-detale-odtworzone.html?fbclid=IwAR1itbR_AgplUu7QDCFvnpI9jjNNgDKx27CA8wdSPqqqqDa3IVCMg3cJBIY&disableRedirects=true

Poniżej wygląd peronów w deszczową pogodę, fotka z rzeszow-news.
Załączniki
pkp.jpg
pkp.jpg (449.53 KiB) Przeglądany 3051 razy
Awatar użytkownika
RAMS
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 111
Na forum od: 09 sie 2019, 15:35

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: Steeler » 31 sty 2020, 20:04

Ech, Nikoś, Nikoś.

W dyskusji z Tobą sięgnąłem nie szklanego, lecz żelbetowego sufitu, więc odniosę się tylko w kilku punktach:
1) Dalej nie odróżniasz dworca od stacji - cóż, prościej wytłumaczyć się nie da.
2) Akapit, w którym wymieniałem co będzie wchodzić w zakres inwestycji, miał na celu wykazać Twoją niewiedzę, kiedy to, co się dzieje, określiłeś liftingiem. To, czy coś być powinno, czy nie, czy ma pośredni, czy bezpośredni wpływ na pasażera, w przytoczonym kontekście nie ma żadnego znaczenia.
3) Dalej nie odróżniasz remontu od modernizacji/przebudowy - odsyłam do prawa budowlanego.

To, że w ogóle się nie odniosłeś do pozostałych wypowiedzi, gdzie pokazałem Ci konkretne, miarodajne przykłady z innych państw i miast, stanowi odpowiedź samą w sobie :) Powiedzieć o Tobie, że jesteś ignorantem, to jak nic nie powiedzieć - nawet nie próbujesz zrozumieć podstawowych pojęć, rzucając pustymi hasłami bez pokrycia (przykład: zadaszenie w wersji minimum - przeanalizowałeś dzienne potoki pasażerów w Rzeszowie, czy dalej widzisz w stolicy Podkarpacia Kraków lub Wrocław? Oh wait, przecież sam szydzisz, że wiele pociągów ze stacji nie odjeżdża...).

Niemniej wierzę, że są inni, którzy z naszej dyskusji coś wyciągną - w końcu forum powinno również pełnić funkcję edukacyjną :)

A żeby nie było tak kolorowo - z aktualnych zdjęć wynika, że będzie dziura w zadaszeniu na peronie 1 - między nowym zadaszeniem, a daszkiem przy dworcu (swoją drogą, opartym na kiczowatych, pseudo-antycznych podporach). Jeśli rzeczywiście tak zostanie, to PKP PLK S.A. należy się za to wiadro pomyj. I tak - w tym konkretnym miejscu może dojść do zaburzenia funkcjonalności.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2020, 21:14 przez Steeler, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
Steeler
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 460
Na forum od: 21 cze 2014, 12:20
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: Duszek » 31 sty 2020, 20:35

Będzie pomieszanie stylów - częściowo chcą odtworzyć wygląd XIX-XX wieku (np. zadaszenie przy budynku dworca, czy harmonijka na wejściu do tunelu), a w większości będzie początek XXI... Ryzykowne trochę - oby to wyszło.
Awatar użytkownika
Duszek
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 550
Na forum od: 18 lip 2014, 11:45
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: rafik » 31 sty 2020, 21:31

Steeler pisze:A żeby nie było tak kolorowo - z aktualnych zdjęć wynika, że będzie dziura w zadaszeniu na peronie 1 - między nowym zadaszeniem, a daszkiem przy dworcu (swoją drogą, opartym na kiczowatych, pseudo-antycznych podporach). Jeśli rzeczywiście tak zostanie, to PKP PLK S.A. należy się za to wiadro pomyj. I tak - w tym konkretnym miejscu może dojść do zaburzenia funkcjonalności.

A nie zostawili tych dziur w celu montażu rusztowania przy remoncie budynku stacji. Zdziwiło mnie że pospieszyli się w ogóle z budową zadaszenia na peronie 1 przed odnową elewacji. Skoro budynek dworca ma mieć połączenie z tunelem to wiadomo czy zbudowali tam jakąś odnogę w kierunku budynku? Nie widziałem nic takiego podczas budowy.
rafik
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1065
Na forum od: 04 sie 2014, 14:32

Re: [Rzeszów Główny] Remont stacji

Postautor: riko » 31 sty 2020, 23:15

https://rzeszow-news.pl/dwa-zmodernizow ... ie-gotowe/




Od połowy lutego br. pasażerowie kolei będą mogli korzystać z dwóch zmodernizowanych peronów na stacji Rzeszów Główny. Latem będzie gotowy tunel.

W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o kończącym się pierwszym etapie przebudowy stacji Rzeszów Główny. Wybudowano dwa większe, wyższe i wygodniejsze do wsiadania do pociągów perony. Są na nich nowe ławki i tablice informacyjne.

– Perony są w pełni zadaszone – lepiej niż dotychczas chronią przed deszczem. Osobom niewidomym i niedowidzącym łatwiej będzie się poruszać dzięki liniom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze – poinformował Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Podróżni z nowych peronów będą mogli korzystać w połowie lutego br. Do tego czasu w obrębie stacji specjaliści będą instalować i testować system sterowania ruchem. – Dzięki nowym urządzeniom dyżurni ruchu będą sprawniej przygotować trasy przejazdu pociągów i zwiększy się poziom bezpieczeństwa w obsłudze składów – twierdzi Piotr Hamarnik.

Tunel zamiast kładki.

W lutym rozpocznie się kolejny etap przebudowy stacji Rzeszów Główny. Peron nr 3, podobnie jak dwa nowe, będzie powiększony i podwyższony. Wykonawcy pracować będą przy rozbudowywanym przejściu podziemnym. Od połowy lutego będzie można nim przejść do peronu 2, natomiast docelowo połączy ono centrum Rzeszowa z ul. Kochanowskiego.

– Przejście będzie wyższe i szersze od dotychczasowego – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK. W tunelu, który zastąpi zabytkową kładkę, będą schody ruchome i windy. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych na stacji planowane jest latem. – Wówczas podróżni będą korzystać z wszystkich peronów i odnowionego przejścia podziemnego – deklaruje PLK.

Wygodniej z Rzeszowa Zachodniego.

W połowie lutego na oddanym w 2019 r. przystanku Rzeszów Zachodni przy al. Wyzwolenia obok pierwszego czynny będzie także drugi peron. To ułatwi podróże w kierunku zachodnim i północnym – w stronę Lublina i Krakowa.

Cały czas trwają także prace przy modernizacji wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego. Połowa obiektu jest już gotowa do przejazdu pierwszych pociągów. Drugi etap prac ruszy w lutym i potrwa do połowy roku. Wiadukt będzie większy i szerszy od starego – wysokość zwiększy się z 2,8 m do 4,60 m, a jezdnia pod wiaduktem będzie poszerzona do 22 m.

Cała inwestycja związana z przebudową stacji Rzeszów Główny, która objęła także budowę trzech mostów nad al. Wyzwolenia i przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Marii Konopnickiej, będzie kosztowała 205 mln zł. Jest ona współfinansowana z pieniędzy unijnego programu “Infrastruktura i Środowisko”.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5373
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

PoprzedniaNastępna

Wróć do Inwestycje zrealizowane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości