Wisłokostrada. Skąd wziąć ok. 160 mln zł? KPO jest niepewny, pozostają środki z funduszu Polski Ład.
Ma to być jedna z największych inwestycji drogowych Rzeszowa najbliższych lat. Komplet pozwoleń leży na urzędniczych biurkach. Do rozpoczęcia przetargu na roboty budowlane brakuje źródła finansowania.
Wisłokostrada to droga, która połączy al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą. Dzięki niej i innym związanym z nią inwestycjom drogowym uda się odciążyć z ruchu centrum miasta. Ulgę poczują przede wszystkim kierowcy jeżdżący na co dzień al. Piłsudskiego i wiaduktem Tarnobrzeskim. Również samochody jadące al. Rejtana w kierunku północnym będą omijały centrum, korzystając z tej drogi przy Wisłoku.
Wisłokostrada. Co z finansowaniem?
Władze miasta dysponują wszystkimi dokumentami niezbędnymi do rozpoczęcia przetargu na roboty budowlane. - Dokumentacyjnie jesteśmy przygotowani na przetarg - potwierdza Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Problemem są pieniądze. Najpierw urzędnicy liczyli na dofinansowanie z Krajowego Plany Odbudowy, później na fundusz Programu Inwestycji Strategicznych, który jest częścią Polskiego Ładu. Miasta mogły złożyć tylko trzy wnioski. Wybór padł na rozbudowę ul. Warszawskiej, politykę energetyczną oraz na Wisłokostradę, która jako jedyna nie uzyskała wsparcia.
Miasto ma teraz dwa wyjścia. Albo poczeka, aż Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej zaakceptują KPO dla Polski, albo spróbują uzyskać środki w drugim rozdaniu rządowych pieniędzy w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Nie wiadomo, ile dokładnie Rzeszów może otrzymać w drugiej edycji. Decyzję w tej materii podejmuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pewne jest, że do KPO złożono wniosek o przyznanie około 160 mln zł. - To powinno wystarczyć na wykonanie całej inwestycji - wyjaśnia Artur Gernand. Do czasu przyznania dofinansowania dokumenty pozwalające na budowę Wisłokostrady pozostają w szafce z napisem "do realizacji".
Wisłokostrada. Założenia inwestycji.
Częścią Wisłokostrady będzie ul. Dworaka, która obecnie pełni tylko rolę dojazdu do targowiska. Powstanie dwujezdniowe połączenie z ul. Ciepłowniczą z estakadą nad linią kolejową Kraków – Medyka, a także most na rzece Młynówka.
Ponadto na skrzyżowaniu ul. Dworaka i ul. Ciepłowniczej powstanie rondo. Prace będą realizowane również na ul. Ciepłowniczej, gdzie droga zostanie rozbudowaną do dwóch jezdni, od skrzyżowania ul. Siemieńskiego i gen. Maczka. Częścią tej inwestycji jest też trwająca przebudowa ośmiu ulic w śródmieściu, czyli m.in. Styki, Batorego, Głowackiego.
Gazeta Rzeszow