Strona 38 z 108

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 24 cze 2020, 20:34
autor: Ole
Przecież można podróżować pociągiem z rowerem (nie wszędzie).

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 25 cze 2020, 12:27
autor: Nikoś
A tymczasem w Olsztynie miasto podobne ludnościowo do naszego, przedstawiono projekt nowego dworca. I to jest to nowoczesna bryła itd czyli się da jak się chce a nie farba i pare tabliczek ...

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 25 cze 2020, 12:32
autor: Steeler
Pewna, subtelna różnica - olsztyński dworzec, w przeciwieństwie do rzeszowskiego, nie jest wpisany do rejestru zabytków.

To tylko jedna z różnic, ale na tyle istotna, że powinna zakończyć dyskusję.

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 25 cze 2020, 16:22
autor: patryk700i
Ten rzeszowski jest pewnie wpisany tylko po to ze stary, albo trzeba było na sile coś wpisać. Zwykły kwadraciak z ozdobną elewacją i nic więcej. Dla mnie zabytkiem jest rzecz którą warto obejrzeć i wyróżnia się czym spośród innej zabudowy w miesicie. a tu każda kamienica możne tak wyglądać.
Gdybym był z innego miasta i przyjechał na wycieczkę samochodem to nie jechałbym go zobaczyć jako zabytku ponieważ nie powala niczym jak np. we Wrocławiu czy gdzie indziej

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 25 cze 2020, 20:27
autor: Steeler
Można dyskutować nad sensem objęcia takiego a nie innego obiektu ochroną konserwatorską, co nie zmienia faktu, że taka ochrona w tym przypadku występuje. Myślę, że znajdziesz równie wielu przeciwników, co i zwolenników architektury dworca.

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 25 cze 2020, 22:04
autor: jasiop
Rzeszowski dworzec PKP był pod ochroną konserwatora?
jakim więc cudem kilka lat temu zrobiono mu "krzywdę" przy okazji "modenizacji" ?

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 26 cze 2020, 6:38
autor: Doniek
W którym roku w ogóle ten budynek powstał? Zabytkiem to on tylko pewnie jest od strony finansowej, aby można było pozyskać fundusze na jego modernizacje.

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 26 cze 2020, 8:10
autor: Steeler
jasiop pisze:Rzeszowski dworzec PKP był pod ochroną konserwatora?
jakim więc cudem kilka lat temu zrobiono mu "krzywdę" przy okazji "modenizacji" ?

Po pierwsze nie "był", a "jest", a po drugie takim "cudem", że konserwator na te zmiany zezwolił. Ochrona konserwatorska nie oznacza, że budynku nie można tknąć. Można, ale tylko w zakresie i zgodnie z wytycznymi, jakie wydał KZ. Czy te były/są słuszne - to temat na osobną dysputę.

Doniek pisze:W którym roku w ogóle ten budynek powstał? Zabytkiem to on tylko pewnie jest od strony finansowej, aby można było pozyskać fundusze na jego modernizacje.

Tajemna wiedza związana z użyciem wyszukiwarki Google:

"Budynek dworca Rzeszów Główny znajduje się na Placu Dworcowym w północnej części dzielnicy Śródmieście. Został wybudowany w 1858 i pomimo dwukrotnego zniszczenia oraz modernizacji zachował swój pierwotny styl architektoniczny."

Halo, czy na sali jest moderator?

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 26 cze 2020, 10:19
autor: Nikoś
To że powstał 100 ileś lat temu ma znaczyć że już na zawsze będzie dworzec powiatowy a nie miasta wojewódzkiego :lol:
Co w nim tak historycznie waznego że nie da się zrównać go z ziemią.
A jeśli to nie to trzeba było w nowym miejscu wybudować nowy cały kompleks na miare 21 wieku, a to zostawić jako dodatek

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Post: 26 cze 2020, 11:20
autor: EU07
Chciałem zauważyć, że to nie jest forum dot. historii linii kolejowych w Europie. Dworzec jest zabytkiem i jest objęty (ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI PRAWA) nadzorem konserwatora. Stanowi element historycznej Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika (niem. k.k.priv. Galizische Carl Ludwig-Bahn, CLB). To fakty, z którymi nie ma dyskusji. Szanowny Kolego Nikoś, już wiele razy na tym forum poruszany był wątek ruchu pasażerskiego w Rzeszowie w tym również o jego prognozach. Budowa hipernowoczesnego kompleksu, o którym piszesz od dłuższego czasu jest w przypadku Rzeszowa nieuzasadniona ekonomicznie. Wiem odpowiesz przykładami Krakowa, Olsztyna (melodia przyszłości), Katowic itd. itd. Ja to już wszystko słyszałem i widziałem. W każdym z tych miast mieliśmy do czynienia z inwestycjami gdzie obok PKP pojawiał się inwestor prywatny, który przy dworcu budował duży obiekt handlowy a ruch generowany przez stacje i dworce przyczyniał się do wzrostu liczby odwiedzających galerie. W Rzeszowie nie możemy narzekać na stosunek ilości przestrzeni handlowej/1 mieszkańca a ruch kolejowy przy najbardziej optymistycznych prognozach może zwiększyć się maksymalnie o 30%.
Inwestycja jest dostosowana rozmiarem i kosztami do zapotrzebowania pasażerskiego a nawet z pewnym zapasem. Fajnie się mówi o nowoczesnych bryłach, o wyburzeniu wszystkiego i budowie cudownych nowoczesnych kompleksów. Ale wszystko kosztuje. Ktoś musi za to zapłacić. A kwota musi być wyliczona w oparciu o prognozy. Czasem czytając niektóre wypowiedzi na tym forum mam wrażenie, że niektóry wciąż wierzą, że pieniądze po prostu się drukuje albo kopie gdzieś w kopalniach.
W Rzeszowie jeśli zsumujemy inwestycje PKP PLK, PKP S.A i Miasta to będzie niespełna 300 mln za: Rzeszów Główny (stacja), Rzeszów Zachodni, budynek dworca + RCK. Z drugiej strony w Warszawie trwają przygotowania do przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Szacunkowy koszt. 2 mld zł. Proporcje muszą zostać zachowane.