Tak czytam, czytam i stwierdzałem, że wypowiem się jako:
-były mieszkaniec i Jasionki i Rzeszowa
-Obecnie Mieszkaniec Gdańska pracujący na tutejszym lotnisku, chyba z najlepszą albo drugą po Okęciu koleją na lotnisko w tym kraju
https://maps.app.goo.gl/kVKdt5tStb7y27JM6W GDN lotnisko nie jest końcowym punktem na trasie linii kolejowej (dwutorowej, niedawno zelektryfikowanej), a po prostu w (chyba) 2015 roku tak udało się wytyczyć trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, że linia przechodzi przy samym terminalu i dalej jadąc z Gdańska w kierunku Kartuz, Kościerzyny i (na około) Gdyni. Tuż za przystankiem "Gdańsk Port Lotniczy" (wybudowanym na blisko kilometrowej długości estakadzie, która pochłonęła ogromną część budżetu na budowę całej linii, dzięki czemu można wejść do terminala suchą stopą) znajduje się miejsce gdzie mogą zmienić kierunek jazdy składy jadące od Gdańska i wrócić do miasta. Cała linia od stacji Gdańsk Wrzeszcz do kolejnego przystanku po lotnisku czyli Gdańsk Rębiechowo należy nie do PKP PLK, ale do należącej do Samorządu Województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitarna i pociągi regionalne z których oczywiście wszystkie na tej linii zatrzymują się przy lotnisku nie muszą na odcinku Wrzeszcz - Rębiechowo "rywalizować" z żadnym innym użytkownikiem jeśli chodzi o rozkład jazdy. Samorząd jest też oczywiście organizatorem przewozów a także drugim największym udziałowcem Portu Lotniczego po Mieście Gdańsk.
Pomimo tych wydawałoby się, wręcz idealnych warunków jakie mamy w GDN problemy są następujące:
1. Ostatni pociąg z Portu do Gdańska odjeżdża o 22:29, potem jeszcze o 22:40 jedzie pociąg do Gdyni, gdzie można przesiąść się na SKM do Gdańska ale taka podróż to już 56 minut zamiast 20-23 bezpośrednio do Gdańska. Oznacza to, że pasażerowie 16(!) dzisiejszych ostatnich przylotów z godzin 22:45-01:55 nie mają opcji dojazdu do miasta koleją, a kilku wcześniejszych pewnie też jeśli mają bagaż rejestrowany do odbioru. Mówimy tu o ponad 3000 PAX przylatujących w tych samolotach.
2. Z porannymi wylotami jest lepiej bo jest pociąg o z Gdańska o 03:35, ale to jakaś nowość bo do niedawna pierwszy pociąg był o 5:11 więc na pierwszą falę wylotów też nie było szans, a przez fale wylotów nie mam na myśli jednego Embraera do WAW, a ponownie jakieś 15 samolotów.
3. Pisząc w poprzednich punktach "Gdańsk" mam cały czas na myśli stację Gdańsk Wrzeszcz. Do Gdańska Głównego jest bodajże 6 Par pociągów które dalej jadą do Malborka i Tczewa, ale to od niedawna, wcześniej wszystkie tak jak teraz pozostałe poza tą szóstką kończą bieg we Wrzeszczu, więc jeśli interesuje was Główne Miasto (przyjechaliście do Gdańska, więc zakładam, że na pewno to was interesuje, a przynajmniej pewnie tam macie hotel) to przesiadka na SKM/autobus/tramwaj będzie raczej nieunikniona.
Brzmi znajomo?
Po co to wszystko piszę? Bo uważam, że jest na prawdę dobrze jak na początek funkcjonowania kolei na lotnisko w Jasionce i cieszę się, że ją przetestuję przylatując w Grudniu na święta do rodziny. Lotnisko RZE pewnie w tym roku obsłuży jakieś 0,8mln pasażerów plus pracownicy strefy, w GDN przebijemy w tym roku 6mln PAX i wydawałoby się, że lepszych warunków "kolej na lotnisko" mieć nie może - a jednak sporo do ideału brakuje. Nie mówię, że nie dałoby się lepiej zrobić tego w RZE, bo zawsze, trzeba szukać pola do poprawy ale pamiętajcie też, że rozkład jazdy na kolei tak na prawdę układa się z rocznym wyprzedzeniem i wrzucenie w jego środku dodatkowych połączeń, szczególnie na jednotorowej linii gdzie mamy poza regionalnymi pociągami też IC i Cargo nie jest proste. Pewnie sytuację zdecydowanie polepszyłoby wybudowanie drugiego toru na odcinku z Rzeszowa do Zaczernia a najlepiej Głogowa, ale przypominając sobie jak wygląda teren w bezpośrednim sąsiedztwie linii raczej nie widzę na to szans.
Peace