Strona 1 z 7

Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 24 wrz 2019, 23:03
autor: riko
http://supernowosci24.pl/pks-szuka-inwe ... we-dworca/




RZESZÓW. Szacunkowe koszty modernizacji budynku przy ul. Grottger to kilkadziesiąt milionów złotych.

Dworzec główny PKS przy ul. Grottgera nie został uwzględniony w planach realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Z powodu braku środków finansowych firma przewozowa nie przyłączyła się do budowy takiego centrum razem z miastem i PKP. Jednak PKS nie zrezygnowało z modernizacji dworca autobusowego i prowadzi rozmowy z prywatną firmą, która podjęłaby się takiego zadania.

Dworzec PKP przy ul. Grottgera jest w opłakanym stanie i wymaga gruntownej przebudowy. To jak najgorsza wizytówka miasta. Podróżni nie mogą zrozumieć, jak to możliwe, że drugi dworzec pod wiaduktem Śląskim można było przebudować, a przy głównym nawet nie rozpoczęto prac rewitalizacyjnych. Były zapowiedzi, że główny dworzec autobusowy będzie remontowany, ale na słowach się skończyło.

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne obejmie tereny dworca kolejowego Rzeszów Główny oraz jego okolice. Jednak nie doszło do porozumienie między PKS, PKP i miastem i nadal nie wiadomo, co z budynkiem dworca autobusowego. Chociaż ostatnio pojawiło się światełko w tunelu i być może znajdą się pieniądze na modernizację tego dworca.

Trwają rozmowy z potencjalnym inwestorem, który chciałby przebudować dworzec. Dla władz miasta PKS przygotował koncepcję architektoniczną dla takiej inwestycji. PKS nie może jednak tak jak władze Rzeszowa lub PKP dofinansować przebudowy dworca ze środków unijnych. Dlatego trzeba znaleźć firmę, która współfinansowałaby to przedsięwzięcie.

– Czekamy na decyzję Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa w sprawie przeznaczenia dworca – informuje Piotr Klimczak, prezes Związku Gmin „PKS”. – Część tego obiektu po przebudowie przeznaczona byłaby na działalność usługową.

Zarząd ZG „PKS” żałuje, że wcześniej nie było możliwości pozyskania środków, aby coś konkretnego zaproponować. Dlatego Związek Gmin nie uczestniczy w budowie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Rewitalizowane będą okolice dworca autobusowego, ale sam budynek dworca już nie. Według nieoficjalnych szacunków, koszt przebudowy dworca może wynieść kilkadziesiąt milionów złotych.

Na razie zarząd PKS nie chce zdradzić, jak mógłby wyglądać zrewitalizowany dworzec. Zanim jednak zostanie odnowiony, już wcześniej na dachu i wewnątrz budynku zamontowane zostaną tablice informacyjne oraz tablice z ekranami LCD na stanowiskach. Na dworcu ma też powstać centrum zarządzania ruchem.

Mariusz Andres






Obrazek

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 25 wrz 2019, 9:53
autor: Nikoś
Muszą coś mowić że działają w temacie, bo wszyscy widzą jak to wygląda. A czy znajdzie się inwestor ? hm wątpliwe
Jeżeli by to było jako element całości czyli razem z pkp to predzej a tak. Lub skończy się na paru miejscach do wsiadania na placu gdzieś w nowej galerii handlowej :lol:

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 25 wrz 2019, 13:43
autor: WoJa
Kilkadziesiąt MPLN za przebudowę tak małego budynku? Ktoś tu na głowę upadł... p.s. stary budynek Asseco kosztował 40 MPLN - to dla porównania. (stary to ten obok nowo budowanego, a nie Centrum 2000)

WJ

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 25 wrz 2019, 17:06
autor: bogdanoo
Może akurat kilkadziesiąt mln starczy na to
https://www.mwmbdg.com/realizacje/dworz ... urowy.html
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jakby to powstało w tej okolicy to wtedy faktycznie tereny dworcowe stałyby się wizytówką, które wzajemnie by się uzupełniały z tym liftingiem Dworca PKP

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 26 wrz 2019, 22:58
autor: pixeolo
To brakuje jednego zera. Ten projekt to pewnie conajmniej 200-250 baniek. (strzelam, ale łatwo pomnożyć orientacyjny koszt budowy metra x 45 000 m2 powierzchni). Przy czym, zadaniem PKSu chyba nie jest działalność deweloperska, ten projekt powstałby na zasadzie jakiegoś partnerstwa.

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 27 wrz 2019, 8:02
autor: swiety
Idealnym rozwiązaniem byłaby sprzedaż terenów przez PKS a otrzymaną kwotę wnieśli do spółki z miastem i zainwestowali w nowy dworzec od strony Kochanowskiego.
Szkoda tylko, że mamy już dworzec pod Wiaduktem ...

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 27 wrz 2019, 8:38
autor: Robson
Dworzec pod wiaduktem nie przeszkadza w tym przypadku. Miasto 200 tys., kilka dworcow, gdzie pod wiaduktem dla prywaciarzy, nie jest problemem.
Problemem jest brak kasy w PKS. Jedynym rozwiazaniem na dluzsza mete jest sprzedaz terenow PKS do miasta, ktore z dofinansowaniem unijnym polaczy istniejacy juz wtedy RCK (2024) z nowym dwrocem PKS. Kiedy? Mam nadzieje jak najszybciej, ale obstawiam 10-lat, az PKS sie wykrwawi.
Rzeszow bez sprawnego dworca i kominikacji udusi sie sam w sobie, bo to podstawa. Szkoda ze tak sie dzieje.

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 27 wrz 2019, 9:18
autor: Nikoś
Miasto ma koncepcję na dworzec na Kochanowskiego na terenach ex kolejowych i tego niech się trzyma, a pks niech sobie trzyma ten swój plac bo dworcem to wg. mnie tego nazwać nie można
I tu po raz kolejny pojawiają się skutki "wojenki" Rzeszowa z sąsiednimi gminami, na złośc i na przekór aby wyjść na swoje

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 27 wrz 2019, 11:41
autor: Steeler
Robson pisze:Jedynym rozwiazaniem na dluzsza mete jest sprzedaz terenow PKS do miasta, ktore z dofinansowaniem unijnym polaczy istniejacy juz wtedy RCK (2024) z nowym dwrocem PKS. Kiedy? Mam nadzieje jak najszybciej, ale obstawiam 10-lat, az PKS sie wykrwawi.


Pytanie, czy za ~10 lat będzie możliwość sfinansowania tego typu inwestycji z programów operacyjnych. Wszak cele polityki spójności nie są stałe, a i rozwój naszego kraju będzie wykluczać coraz więcej obszarów możliwych do wsparcia. Sporo da się podciągnąć pod inne tematy, ale czy tak będzie - czas pokaże. PPP wydaje się na teraz najlepszym rozwiązaniem, ale tryb ten w naszym kraju nie ma się za dobrze. No i ten partner publiczny też nie prezentuje najwyższych lotów ;)

Re: Przebudowa Dworca PKS Rzeszów

Post: 27 wrz 2019, 14:22
autor: pixeolo
Budowa wspólnego dworca to tylko jeden z problemów do rozwiązania. Drugi to wspólny bilet, lub jakaś wyższa forma skomunikowania przewoźników. Koniec końców chodzi o wygodę pasażera i możliwość wygodnego dojazdu, przesiadki itp. To jedna z niewielu skutecznych metod rozwiązania korków - usprawnienie transportu tak, aby był wygodniejszy, szybszy i tańszy niż samochód. To nie infrastruktura czyni transport skutecznym (może wygodniejszym) ale właśnie sensowne połączenia.