Transport publiczny przyjazny pasażerom? Co na nich czeka?

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: swiety » 27 sty 2015, 20:54

^^ Jakby usunąć napis "Test systemu" i zwiększyć nieco odstępy między linijkami to byłoby lepiej.
swiety
Moderator
Moderator
 
Posty: 3092
Na forum od: 22 cze 2014, 19:11
Lokalizacja: Rzeszów

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: kamil89 » 27 sty 2015, 22:20

Też tak myślę, ale może to być pasek informacyjny, np. o opóźnieniach, wypadkach i wyłączeniach z ruchu z animowaną informacją...
kamil89
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 112
Na forum od: 21 cze 2014, 20:08

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: swiety » 28 sty 2015, 15:52

Co z nowymi wiatami? Ile ich będzie? Nie można z nich zrezygnować i kupić coś normalnego?

Warszawa kupuje takie :

Obrazek

+ Wiaty konserwatorskie staną w reprezentacyjnych częściach miasta
Obrazek


U nas kilka przystanków powinno być indywidualnie zaprojektowanych - chodzi głównie o wielkość (Plac Wolności, Cieplińskiego, Grafika itp). Znając życie postawią 2 lub 3 wiaty obok siebie …
swiety
Moderator
Moderator
 
Posty: 3092
Na forum od: 22 cze 2014, 19:11
Lokalizacja: Rzeszów

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: kamil89 » 28 sty 2015, 18:34

Te warszawskie, w obu wariantach wyglądają dobrze. Osobiście oczekiwałem w Rzeszowie, podobnych do tych pierwszych i byłoby to dobre dla naszego miasta.
kamil89
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 112
Na forum od: 21 cze 2014, 20:08

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: Kognakus » 28 sty 2015, 22:03

Nowe przystanki i biletomaty w Rzeszowie

Zarząd Transportu Miejskiego zakończył montaż pięciu pierwszych nowych przystanków autobusowych. Przy wiatach stawia także biletomaty.

Pomysł wymiany przystanków urzędnicy przywieźli ze służbowej wizyty w Dubaju. Tam ze względu na upalny klimat wiaty są klimatyzowane. W Rzeszowie miały być ogrzewane, ale ponieważ koszt jednego przystanku wyniósłby wówczas nawet 80 tys. zł, ostatecznie zdecydowano się wyłącznie na wymianę metalowych konstrukcji. Za pierwszych pięć nowych wiat ZTM zapłacił 150 tys. zł.

- Są wykonane ze specjalnie zabezpieczonej i estetycznej stali oraz szkła hartowanego. Rozkłady jazdy są podświetlone, aby wieczorem pasażerowie mogli je bez trudu odczytać - mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Docelowo ZTM chce wymienić wszystkie wiaty w mieście. Ze względu na wysokie koszty operacji, będzie jednak robić to stopniowo, zaczynając od centrum. Na razie przystanki stanęły przy Galerii Rzeszów, urzędzie wojewódzkim i obok Zakładu Doskonalenia Zawodowego. Na 38 najbardziej popularnych przystankach staną także stacjonarne biletomaty.

- Testujemy je już przy ul. Trembeckiego, Piłsudskiego i Targowej. Do kolejnych lokalizacji podciągamy już prąd. Na wiosnę wszystkie powinny działać - mówi dyrektor Kowalska.

Mimo uruchomienia biletomatów na przystankach i w autobusach ZTM nie zamknie kas przy ul. Grottgera, Targowej i Lisa-Kuli. Na wypadek awarii sprzętu bilety cały czas będą mieli w sprzedaży także kierowcy MPK.


http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /150129692
Awatar użytkownika
Kognakus
Administrator
Administrator
 
Posty: 345
Na forum od: 20 cze 2014, 22:05
Lokalizacja: Staromieście

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: Herbert » 18 lut 2015, 1:03

Będzie RIST, będzie taktowanie. Na razie ZTM wydłuża kursy autobusów

Taktowanie rozkładu jazdy miejskich autobusów w Rzeszowie ma być jednym z elementów wprowadzanego w mieście nowego systemu komunikacji publicznej. Z grubsza chodzi o to, aby autobusy na poszczególnych liniach jeździły w równych odstępach czasu, np. co 10-15 minut. Wygoda dla pasażerów. Spóźniłeś się na jeden autobus, za chwilę będziesz miał drugi.

Przy okazji sprawić ma to także, że uniknie się sytuacji, która teraz doprowadza niektórych pasażerów do szału, kiedy nagle na przystanek podjeżdża kilka autobusów, jadących w tym samym kierunku. Później następuje długa przerwa. Tu jednak będzie potrzebna jeszcze… rewolucja w rozkładach jazdy dla poszczególnych linii.

Z taktowaniem, jak z jeżem

Zawiadujący rzeszowską komunikacją Zarząd Transportu Miejskiego zapowiadał wprowadzenie owego taktowania już nieraz. Brzmi super, dobrze się sprzedaje w mediach i poza tym, jest to jak najbardziej racjonalne rozwiązanie.

Do tego, raport z zamówionej wcześniej przez miasto analizy funkcjonowania rzeszowskiej komunikacji miejskiej, też wskazywał na potrzebę wprowadzenia takiego rozwiązania. Badania wykonała gdańska firma.

Problem w tym, że do owego taktowania ZTM podchodzi trochę, jak do jeża. Niby chce i próbuje, ale bardzo boi się pokłuć. A to już się zdarzyło.

- Było to już wprowadzone częściowo w 2013 roku. Zakończyło się klapą – mówi Anna Kowalska, dyrektor ZTM. – Była wielka rewolucja wśród pasażerów, że nie tak to powinno być.

Teraz do prób taktowania wrócono. Eksperymentuje się na liniach – „0”, „18”, „19”.

Na razie wydaje się, że patentem ZTM na usprawnienie miejskiej komunikacji, jest w ogóle zwiększenie częstotliwości kursów.

- Najpierw trzeba przyzwyczaić ludzi do tego, że autobusy będą często kursować – uważa Kowalska.

Autobus jak taksówka

Tyle tylko, że łatwiej byłoby to zrobić, przynajmniej nie wydłużając do czasu wprowadzenia Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego długości kursowania linii autobusowych. RIST jest częścią programu transportowego w ramach którego miasto kupiło nowe autobusy, przebudowuje skrzyżowania, kupuje biletomaty, e-bilety, a na przystankach mają się wyświetlać informacje o odjazdach autobusów.

Co chwilę jednak dowiadujemy się, że ta lub inna linia zostaje wydłużona. To nakręca oczekiwania pasażerów, którzy – co oczywiście zrozumiałe – są wygodni. Anna Kowalska sama podaje tu przykład linii nr „2”, której kurs dopiero co został wydłużony.

- Teraz pasażerowie życzą sobie, aby „2” jeździła jeszcze na Łukasiewicza i stamtąd zabierała pasażerów – mówi Kowalska. – Dostaję też mnóstwo próśb, żeby połączyć osiedle Baranówka z Załężem. No nie da się tego tak wszystkiego zrobić.

I kto wie, czy przypadkiem tu właśnie nie tkwi problem. Zamiast kombinować już nad skracaniem kursów, ZTM co i raz ulega woli pasażerów. Zamiast przyzwyczajać ich do nowych rozwiązań komunikacyjnych, robi coś wręcz odwrotnego.

Oczywiście, miasto się rozrasta i powstają nowe osiedla. Trudno mieszkających tam ludzi pozbawiać dostępu do miejskiej komunikacji. Nie oznacza to jednak przyzwyczajania ich do traktowania miejskiego autobusu, jak taksówki. Wsiadasz i dojedziesz, gdzie chcesz. Taki „door to door.”

Pasażer „tradycjonalista”

Tym bardziej trudno będzie później odzwyczaić ludzi od tego, do czego dopiero co się ich przyzwyczaiło. A pasażerowie są nie tylko wygodni, ale są także „tradycjonalistami”. Szefowa ZTM-u znów podaje przykład „2”. To linia mocno obciążona, zwłaszcza w godzinach szczytu. Myślano o tym, aby na tej trasie uruchomić jeszcze jedną linię. I właściwie będzie, tylko że będzie to…

- „2 Bis” – mówi Anna Kowalska – Ludzie są przyzwyczajeni, że tę linię obsługiwała „2” i nowa [w sensie numeracji - red.] linia nie bardzo im odpowiadała.

No to będą mieli „2 Bis” – wilk syty i owca cała. Tyle tylko, czy takie rozwiązania nie wprowadzają jeszcze większego zamieszania? I to znów – przed momentem, kiedy zacznie funkcjonować RIST.

Zresztą w samym ZTM wypatrują go, jak pojawienia się pierwszej wigilijnej gwiazdki. Rzeczywiście, prawdopodobnie da tamtejszym specjalistom mnóstwo możliwości. Chwilowo jednak brak owego RIST-u jest swego rodzaju wygodnym wytłumaczeniem: „spokojnie, zacznie działać RIST, to dopiero zobaczycie!”

Pewnie tak, zobaczymy. Tylko co?!

Polityka biletowa do korekty

I wróćmy znów na koniec do owego taktowania.

- Z taktami wiąże się sprawa przesiadania się z jednego autobusu na drugi – przyznaje Anna. Kowalska – A ludzie nie są do tego przyzwyczajeni.

To fakt. Z tym też jednak wiąże się jeszcze inny problem. Chodzi o stworzenie zupełnie nowej polityki biletowej – w tym i korekty ich cen. Wiedzą o tym w ZTM. Oczywiście doczekamy się w końcu e-biletu, ale nie każdy będzie go miał. Nie znikną też przecież papierowe bilety.

Ktoś będzie musiał dobrze pogłówkować, jak zamiast zachęcić mieszkańców do korzystania z miejskich autobusów, przypadkiem ich do tego nie zniechęcić.

Jak zapewnia Anna Kowalska, wszystko w końcu zadziała. Chodzi jednak o to, żeby wprowadzać system „ewolucyjnie”.

Wygląda jednak na to, że czeka nas rewolucja. A z tymi różnie bywa!


http://rzeszow-news.pl/bedzie-rist-bedzie-taktowanie-razie-ztm-wydluza-kursy-autobusow/


Mam nieodparte wrażenie, że w ZTM pracują osoby, które nie znają się na temacie komunikacji miejskiej (poza tym, że pracują w Zarządzie Transportu Miejskiego), a mówiąc mniej dyplomatycznie, są niekompetentne. Chyba nie pomylę się wiele w stwierdzeniu, iż wychodzi u szefostwa brak kierunkowego wykształcenia, doświadczenia i zwyczajnie zorientowania zadaniowego.
Czy tak trudno na przykład skopiować wzorce z innych miast, gdzie komunikacja działa bardzo dobrze?
Przecież ZTM nie wynajduje na nowo Inteligentnego Systemu Transportowego, e-biletów, tablic informacyjnych, biletomatów, wiat przystankowych, reklamy dla komunikacji miejskiej, etc. To wszystko już jest, wystarczy podglądnąć, przeanalizować, wyciągnąć wnioski z analizy, zaprojektować, wdrożyć i przedstawić z tego raport... Jak można tak męczyć (siebie i mieszkańców)...
www.pobitno.pl
Herbert
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 10
Na forum od: 27 gru 2014, 2:28
Lokalizacja: Rzeszów

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: pisul » 20 lut 2015, 17:57

27 stycznia pierwsza tablica jeszcze pokazywała w minutach przybliżony czas przyjazdu kolejnego najbliższych autobusów:

Obrazek

A dziś 20 lutego jest to już tylko powielenie tego co w papierowym rozkładzie jazdy!
Ta hiszpańska firma zamiast iść do przodu po prawie miesiącu cofa się. Robi się pomalutku kabaret:

Obrazek

zródło: http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzeszow/dziala-pierwsza-tablica-informacyjna-przy-przystanku-mpk.html
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 9311
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: kamil89 » 20 lut 2015, 18:45

Tak zdecydowanie to błąd, powinien być pokazywany czas do przyjazdu autobusu, bo to jest realne ułatwienie. Z resztą, gdyby takie tablice miały pokazywać wyłącznie rozkład, to po co anteny, słupy, nadajniki, wystarczyłoby je zaprogramować i tyle... :|
kamil89
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 112
Na forum od: 21 cze 2014, 20:08

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: gustawtrzmiel » 20 lut 2015, 19:22

W prawym górnym rogu powinno być miejsce na zegar, a właściwie powinien tam być, jak na tablicach w innych miastach. Porażające, że na naszych nie ma, chyba że godzina będzie wyświetlana na samym dole, gdzie teraz jest napis "test systemu", inaczej będzie bez sensu, co mi z tego za ile odjedzie autobus, jak nie wiem która godzina, muszę np. wygrzebać komórkę z kieszeni i znowu głowa do góry na tablicę :shock:
gustawtrzmiel
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 377
Na forum od: 16 paź 2014, 16:06
Lokalizacja: Rzeszów

Re: MPK wreszcie przyjazne pasażerom? Co na nich czeka?

Postautor: pisul » 20 lut 2015, 20:11

^^^ dokładnie powinien być i zegar i odliczanie minut do odjazdu.
Tak jak jest teraz to jakaś gruba pomyłka? Po co ta hiszpańka firma tak kombinuje jak są sprawdzone standardy i niech tego się trzymają.

Warszawa:
Obrazek

Kraków:
Obrazek
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 9311
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości