Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sanok)

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: Ole » 09 lip 2024, 6:45

To nie temat o tramwajach. Każdy kolejny kasuję !
Wracamy do tematu.
---- Regulamin Forum Rzeszowskich Inwestycji ----> https://inwestycje-rzeszow.pl/viewtopic.php?f=10&t=766
Awatar użytkownika
Ole
Moderator
Moderator
 
Posty: 2391
Na forum od: 04 lip 2014, 9:23
Lokalizacja: Staromieście

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: mariusz5 » 10 lip 2024, 1:46

Na konferencji w sprawie podpisania umowy dt nowych EZT które mają prowadzić ruch przez niezelektryfikowane linie m.in. podkarpacia (z nazwy wymieniono chociażby Jasło, Krosno, Zagórz - czyli zastąpienie obecnej Wetliny prowadzonej starym pociagiem SKPL po starej linii 108 nową hybrydą po wyremontowanej już w przyszłości linii 108), o linii Łętownia-Rzeszów była mowa że powstanie. Czy można odetchnąć z ulgą? Oby, bo z całego misternego planu szprychy 6 to przecież Łętownia-Rzeszów to był odcinek o który się najbardziej rozchodziło, jedyny co do którego rozpoczęły się poważne prace (jeśli mowa o liniach całkiem nowych) i jedyny który był na realnej drodze do szybkiej realizacji. Odcinki Sanok-Rzeszów i odcinki prostujące linię 106 Rzeszów-Jasło, które miałyby prowadzić niemal w całości tunelami i wysokimi estakadami na miarę Chin lub Szwajcarii nigdy nie wyszły poza fazę pomysłu i służyły rozbudzaniu wyobraźni mieszkańców południa podkarpacia tak jak monorail rozbudzał wyobraźnię wyborców Ferenca, ale to Rzeszów-Łętownia to było to co miało otworzyć Rzeszów na Warszawę i z informacji którą mamy odcinek MA być kontynuowany zgodnie z harmonogramem. Pozostaje trzymać kciuki i liczyć że to nie były kłamstwa.
mariusz5
Bywalec
Bywalec
 
Posty: 68
Na forum od: 07 cze 2020, 12:14

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: Witek_0000 » 15 lip 2024, 7:57

Może trochę polityki jest w tym artykule, jednak piszą, że linia Rzeszów - Łętownia jest w planach rządu:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 19679.html
Witek_0000
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 216
Na forum od: 24 mar 2015, 14:02

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: PanKrzychu » 15 lip 2024, 10:11

Od pewnego czasu różni politycy poruszają temat połączenia Rzeszowa z siecią szybkich kolei. Szkoda jednak, że dla większości środowisk politycznych tak istotny problem mieszkańców Podkarpacia jest ważny tylko wtedy, gdy staje się on medialny.

Dla mnie jako Posła ziemi Podkarpackiej wszystkie sprawy dotyczące tego regionu są równie ważne niezależnie od poziomu ich medialności. Dlatego jeszcze końcem maja złożyłem interpelację w sprawie uruchomienia szybkich połączeń kolejowych między Rzeszowem, a Warszawą przez Tarnobrzeg, Sandomierz i Radom

Warto jednak przyjrzeć się nieco bliżej, jak wygląda ta sprawa. Cały szum medialny wywołała mapka zawierająca połączenia programu „100min.”, na której brak stolicy Podkarpacia. Należy jednak podkreślić, że Rzeszów faktycznie nie znalazł się na trasie tego programu, jednak nie znaczy to, że linie kolejowe w tym mieście nie będą modernizowane.

Co więcej mogę zapewnić, że żaden z projektów modernizujących kolej na Podkarpaciu nie został i nie zostanie wstrzymany. Takie zapewnienia dostałem 4 lipca, gdy razem z Wiceprezydentem Miasta Rzeszowa Grzegorzem Wroną w Ministerstwie Infrastruktury spotkałem się z Sekretarzem Stanu, Pełnomocnikiem Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciejem Laskiem oraz Podsekretarzem Stanu Piotrem Malepszakiem.

Tak na koniec w ramach ciekawostki warto wspomnieć, że według planów poprzedniego rządu połączenie Rzeszowa z siecią CPK miało nastąpić dopiero w latach 2046-2048, jednak mimo tak późnego terminu realizacji inwestycji nadal istniało ryzyko opóźnienia całości przedsięwzięcia.


Adam Dziedzic na fb. Zobaczymy, czy tutaj uda mu się coś wywalczyć.

Co do tego artykułu.
To, że Rzeszów Łętownia powstanie, to wiadomo. Tak, jak już zostało wcześniej napisane, ta linia jest w sieci TEN-T, więc powstać musi. Pytanie: kiedy? Według TEN-T do 2050.

Jest tam napisane:
Do tej pory mówiono bardzo dużo o liniach na 250 km/h, czy na 300 km/h.

Projekt PiSu zakładał kolej na 200km/h z możliwością podniesienia do 250km/h. To obecny projekt zakłada 300-320km/h na trasie 'Y'. W połączeniu z czasem przejazdu 200min, czyli znacznie więcej, niż poprzedni projekt - 135min - wygląda to dalej na porzucenie większości zmian i wyłącznie modernizację kluczowych fragmentów obecnie istniejącej infrastruktury, żeby puścić nimi więcej pociągów IC, bo obecnie lista szybkich połączeń do Warszawy bez przesiadki ogranicza się do dwóch opcji dziennie: Pendolino i jeden IC przez Lublin:
Zrzut ekranu 2024-07-15 100033.png
Zrzut ekranu 2024-07-15 100033.png (48.41 KiB) Przeglądany 3912 razy


Pendolino po modernizacji CMK ma zejść do ~3h35min, a IC po oddaniu Rzeszów-Łętownia i innych modernizacjach bez nadkładania drogi do Krakowa będzie 3h 20min. Super deal... Moje podejrzenie graniczące z pewnością jest takie, że do końca kadencji nie zrobią absolutnie nic może poza uruchomieniem dodatkowego IC po obecnej trasie na prośbę Dziedzica. Którym oczywiście nikt nie będzie jeździł, bo kto ma jeździć pociągiem, jak samochodem dojedzie 2h szybciej. Będzie kolejny argument za nieruszaniem tego połączenia.
PanKrzychu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 340
Na forum od: 07 paź 2021, 0:57

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: jasiop » 15 lip 2024, 17:58

''... Projekt PiSu zakładał kolej na 200km/h z możliwością podniesienia do 250km/h. To obecny projekt zakłada 300-320km/h na trasie 'Y'.
W połączeniu z czasem przejazdu 200min, czyli znacznie więcej, niż poprzedni projekt - 135min - wygląda to dalej na porzucenie większości zmian i wyłącznie modernizację kluczowych fragmentów obecnie istniejącej infrastruktury,
.. "

1 trzeba mieć na uwadze że "program kolejowy" składał się z kilku punktów, czyli linie szybkiej kolei oraz "magistrala" Y - wysoka prędkość
2 prędkość "szlakowa" na Y od samego początku tej koncepcji zakładała wartość 300-350 km/h i według mnie nigdy nie była zmniejszona,
Chyba że masz jakieś info że ktoś kiedyś to zmienił.
Rz - Nowe Miasto
jasiop
Maniak
Maniak
 
Posty: 1558
Na forum od: 18 lis 2014, 22:48

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: PanKrzychu » 16 lip 2024, 14:19

Projekt PiSu zakładał kolej na 200km/h z możliwością podniesienia do 250km/h


To napisałem stricte o lini do Rzeszowa. Info o 'Y' było takie, że realizacja jest na 250km/h z możliwością podniesienia w przyszłości - do ilu, to nie wiem. Jeśli masz racje, to tyle dobrego, że przynajmniej może trasy nie będą znacząco zmieniać. Oby w ogóle.

Natomiast to nie zmienia faktu, że Klimczak w swojej wypowiedzi manipulował, bo jeśli odnosił się do lini Łętownia-Rzeszów, to 300km/h nigdy nie było w planach, a jeśli do projektu kolei ogółem, czyli również 'Y', to sami robią to samo.
PanKrzychu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 340
Na forum od: 07 paź 2021, 0:57

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: PanKrzychu » 16 lip 2024, 15:14

No to już wiemy na pewno, że do 2035 lini do Łętowni nie będzie ;)

JEST KONKRET W SPRAWIE CPK

Ruszyła bardzo obszerna strona Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, jest nowa mapa.

To konkretne założenia przyszłości polskiej kolei, które opracowano przez ostatnie lata w spółce CPK po urealnieniu.

https://x.com/rucinskikr/status/1813195072336224523

Stan mapy na 13.07.2024r

GSnC8PnXsAAnsem.jpg
GSnC8PnXsAAnsem.jpg (494.82 KiB) Przeglądany 3674 razy
PanKrzychu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 340
Na forum od: 07 paź 2021, 0:57

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: jasiop » 16 lip 2024, 16:50

PanKrzychu pisze:Info o 'Y' było takie, że realizacja jest na 250km/h ...

A Kto i kiedy podawał takie dane ?
Rz - Nowe Miasto
jasiop
Maniak
Maniak
 
Posty: 1558
Na forum od: 18 lis 2014, 22:48

Re: Kolej Wysokiej Prędkości (Ciąg nr 6 CPK - Rzeszów - Sano

Postautor: PanKrzychu » 16 lip 2024, 17:25

Od początku było to wszędzie komunikowane, chociażby tutaj:

25.05.2019
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/10-szprych-do-lotniska-program-kolejowy-cpk
W przypadku nowobudowanych linii dużych prędkości – w pierwszej kolejności między Warszawą i Łodzią, później m.in. do Wrocławia i Poznania – założonym standardem początkowym będzie ich przystosowanie do prędkości 250 km/godz., z parametrami technicznymi umożliwiającymi ewentualne późniejsze podniesienie tych prędkości.


09.10.2023 - tu nawet jest potwierdzenie tego, o czym pisałeś, że prędkość projektowa na 'Y' to 350km/h.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/ponad-290-mln-zl-na-projekt-linii-kolejowej-cpk-miedzy-warszawa-i-lodzia-umowa-podpisana
Dofinansowany z UE odcinek to częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” CPK nr 9, która połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem.  W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się  do 250 km/h (taka będzie prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (to prędkość projektowa).
PanKrzychu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 340
Na forum od: 07 paź 2021, 0:57

Poprzednia

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości