autor: foreigner » 26 paź 2018, 0:11
Ja sądzę, że jednak energia elektryczna to przyszłość i podstawa. Jej źródła mogą być różne, ale to ona stanie się podstawą nowoczesnych i wydajnych gospodarek. Ilość nowoczesnych technologii z tym związanych (ładowanie baterii na odległość, żarówki LED, coraz wydajniejsze baterie) jest tak dużo, że nie widzę innych opcji. Jeszcze nie tak dawno nie do pomyślenia było żeby ważący kilka kilogramów dron mógł przez długi czas wisieć stabilnie w powietrzu i jeszcze przenosić ładunki, jak planuje Amazon. Jeszcze 25 lat temu to było tak abstrakcyjne jak unoszący się w powietrzu akumulator samochodowy. Poprawia się nie tylko wydajność samych baterii, ale i sprawność układów które z takiej energii korzystają. Auta elektryczne powstawały co najmniej od wielu dekad, ale zawsze były co najwyżej promo-ciekawostkami dla koncernów do przyciągania publiki na targach motoryzacyjnych. Dziś biją kolejne rekordy. Bezstratne magazynowanie energii to też kwestia niedługiego czasu, podobnie szybkie ładowanie.
Dla Rzeszowa to kwestia tylko i wyłącznie opłacalności tego na daną chwilę, ale ucieczki od tego nie ma. I żadnej alternatywy na chwilę obecną, bo przecież nie będziemy czekać aż ktoś nam technologie oparte na wodorze opracuje.
WoJa, z tego co ja poczytałem, to silnik na wodór z tej BMW 7 wydzielał też azot. A poza tym wodór w takim układzie trzeba przetrzymywać schłodzony do co najmniej -253 stopni, a czymże innym go schładzać jak nie prądem, który i tak musi być generowany dla klimy, świateł itd. Ta technologia może się rozwinąć, ale nie przegoni już elektromobilności, co najwyżej w jakiś wąskich zastosowaniach. Może pozostać takim Linuksem w cieniu Windowsa (np. tam, gdzie nie ma ani sieci przesyłowych ani innych źródeł prądu).
Gdyby ten pomysł był tak rewolucyjny, to by za nim poszli inni, tymczasem Honda Clarity i Toyota Mirai jeżdżą na ogniwa wodorowe. Dodajmy, że oba auta są zasilane de facto przez silniki elektryczne i posiadają spore baterie, a ogniwa wodorowe jedynie ładują te baterie. Podobnie Hyundai Nexo i prawdopodobnie każde auto tego typu. I z jakiegoś powodu ich dostępność ogranicza się najczęściej do leasingu.
Wreszcie, wodór przecież nie jest zbierany w czystej postaci. Produkuje się go w procesie do którego zużywa się paliwa kopalne (gaz, ale też paliwa oparte na ropie) oraz parę wodną, która oczywiście sama jest czysta, ale czyste nie jest już jej uzyskanie (a robi się to w temperaturach do 1000 stopni).