Rozwój podkarpackiej kolei jest dla nas priorytetem, bo ludzie chcą szybko i komfortowo podróżować pociągami – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
Biuro prasowe poznańskiego magistratu podkreśliło w komunikacie, że szybka, regularnie i często kursująca kolej ma zachęcić mieszkańców aglomeracji poznańskiej do pozostawienia samochodu w miejscu zamieszkania i dojeździe do Poznania pociągiem.
Koncepcja PKM zakłada, że niemal wszystkie stacje i przystanki na trasach staną się węzłami przesiadkowymi, aby ułatwić mieszkańcom Wielkopolski zmianę środka transportu. Na stacjach znajdą się parkingi z miejscami dla samochodów i rowerów, a także przystanki komunikacji publicznej.
„Na terenie metropolii poznańskiej będzie 55 węzłów przesiadkowych, 63 parkingi dla prawie 4,5 tysiąca samochodów oraz stanowiska dla ponad 1700 rowerów. Wartość tych inwestycji, w których mieści się również budowa 111 km ścieżek rowerowych, wyniesie ponad 700 mln zł, z czego na 65 proc. uzyskano dofinansowanie” – podało biuro poznańskiego magistratu.
Odwołania w konkursach o fundusze unijne odniosły pozytywny skutek. Podkarpacie otrzyma pieniądze na drugi, infrastrukturalny etap budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).
Pierwszy na Twitterze przekazał tę wiadomość Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju: „Na dobry początek tygodnia, dobre wieści. Po odwołaniach fundusze UE na koleje aglomeracyjne trafią też na Podkarpacie i Śląsk. Taką kolej będzie mieć Rzeszów, a PKP PLK SA odbuduje linię Tarnowskie Góry-Zawiercie, która będzie częścią szybkiej kolei Katowice – Katowice Airport.”
Projekt infrastrukturalnej części PKA pod nazwą „Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” przegrał w połowie marca konkurs organizowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Został odrzucony z powodu zbyt niskiej oceny wniosku.
Obejmuje on budowę nowej linii kolejowej łączącej Rzeszów z Portem Lotniczym w Jasionce o długości 5 km, rozbudowę infrastruktury torowej o nowe mijanki: Zaczernie i Widełka na linii nr 71, Trzciana na linii nr 91 oraz Lutoryż i Glinik na linii nr 106, budowę 12 przystanków kolejowych, jak również modernizację 19 przystanków, budowę parkingów „Parkuj i Jedź” i modernizację budynków dworcowych.
Prace mają kosztować 301 mln zł, a dofinansowanie, o które wnioskowały władze Podkarpacia to 208 mln zł.
Umowa na tabor już podpisana
Wcześniej władzom województwa udało się wygrać konkurs CUPT na dofinansowanie w wysokości 117 mln zł na pierwszy etap budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej pod nazwą „Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego”. Wartość tego etapu wynosi ok. 287 mln zł. Umowę w sprawie jego dofinansowania podpisano 21 maja.
Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) dla obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Nowy tabor będzie kursował na trasach:
- Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk;
- Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana);
- Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.
Poza zakupem nowych pociągów, Urząd Marszałkowski zaplanował również inwestycje związane z budową zaplecza technicznego dla rzeszowskiego taboru kolejowego, które powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa. Inwestycja ma zakończyć się do 2021 r.
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 13 gości