Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Nikoś » 20 paź 2017, 11:55

Pieczarkowy pisze:Jak to kropla w morzu potrzeb? Tych nowoczesnych autobusów w ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się dużo. Na najbardziej obleganych trasach pojawią się dodatkowo przegubowce, jak dla mnie mega plus. ...

Ta 30 przegubów a linii gdzie sa one potrzebne z 10 jak nic więc po 3 na linie nieźle, fakt tabor nowy jest ale przegubów to powinno być znacznie więcej a nie kupią aby nie było że nie ma.
Do tego rozkłady jazdy może być mega tabor ale jak linia kursuje co poł godziny czy słabiej to sorry :lol:
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2312
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Grzegorz44 » 20 paź 2017, 12:40

Nikoś pisze:Ta 30 przegubów a linii gdzie sa one potrzebne z 10 jak nic więc po 3 na linie nieźle, fakt tabor nowy jest ale przegubów to powinno być znacznie więcej a nie kupią aby nie było że nie ma.
Do tego rozkłady jazdy może być mega tabor ale jak linia kursuje co poł godziny czy słabiej to sorry :lol:


Ale to nie będzie tak, że podzielą 30 przegubów równo na wszystkie obsługiwane przez nie linie, zresztą 7, a nie 10 (deklarowane 11, 13, 17, 18, 19, 34, 36). Najwięcej ma ich być na 19, na której teraz jeżdżą głównie najdłuższe Solarisy Urbino15, oraz 18. Na pozostałych gdzie jest potrzeba mniej taboru będą kierowane w zależności od potrzeb wzmacniając te linie przede wszystkim w godzinach szczytu.
Grzegorz44
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 295
Na forum od: 16 maja 2017, 18:33

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Nikoś » 20 paź 2017, 13:02

Na razie podali 7 linii a czemu nie ma w tym spisie 30 ? która jest marginalizowana. Na 19 i 18 pewnie połowa pójdzie więc to będzie kpina a nie zachęta ale będzie się czym chwalić
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2312
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Grzegorz44 » 20 paź 2017, 13:34

Fakt, że przegubowców mogłoby być więcej, przynajmniej 50. Jednak po latach gdy uważano, że nie ma sensu kupować długich autobusów (przecież już w poprzednim projekcie można było kupić ze 20), dobrze, że w końcu zdecydowano się na taki krok. Rzeszów jest chyba jedynym miastem wojewódzkim bez autobusów przegubowych. Może w kolejnych transzach (razem ma być 130 nowych autobusów) uwzględnią następne przeguby. Przewidywany jest przecież zakup 20 kolejnych elektrycznych (lub hybrydowych) wozów. Mogłyby to być przegubowe elektryki i trafić m.in. na 0A i 0B, bo rzeczywiście krótkie wozy na tych liniach to porażka.
Grzegorz44
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 295
Na forum od: 16 maja 2017, 18:33

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 20 paź 2017, 13:43

http://www.nowiny24.pl/wiadomosci/rzesz ... ,12596598/




Na inwestycje w transport wydaliśmy do tej pory 1,3 mld zł, z czego aż miliard to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pieniądze ciągle do nas spływają, bo kolejne rządy są nam bardzo przychylne, czego kolejnym dowodem jest zakup tych autobusów – mówi Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

200 mln zł na inwestycje.

Wczoraj w rzeszowskim ratuszu podpisano umowę na zakup 50 autobusów komunikacji miejskiej. Jej wartość to prawie 95 mln zł.

Kontrakty zakładają dostawę dla miasta 40 autobusów z silnikami diesla i 10 elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Co istotne, pojazdy z silnikami spalinowymi będą spełniały najsurowsze w tej chwili normy emisji spalin Euro 6. Dzięki temu ograniczymy emisję szkodliwych substancji do powietrza – mówi dr Paweł Potyrański, dyrektor wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa. Zwraca uwagę, że zakup jest częścią dużego unijnego programu, wartego 200 mln zł. - To kontynuacja programu transportowego, jaki realizowaliśmy w poprzednim rozdaniu unijnych pieniędzy. Wówczas również kupiliśmy autobusy, ale przede wszystkim zbudowaliśmy obszarowy system sterowania ruchem. Tym razem przebudujemy kilkanaście ulic, oraz ponad 130 zatok i przystanków autobusowych. Częścią tego projektu jest również budowa nowego dworca komunikacji lokalnej i utworzenie rzeszowskiego centrum komunikacyjnego w rejonie dworca PKP. Dzięki tym wszystkim inwestycjom stale rośnie liczba pasażerów MPK. Przewozimy ponad 30 milionów osób rocznie – zwraca uwagę Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Wylicza, że w ciągu ostatniego roku liczba pasażerów zwiększyła się o 15 procent. - Zakup tych autobusów pozwoli nam wycofać z użytkowania 50 starych pojazdów. W pełni sprawnych, jednak spełniających stare normy emisji spalin Euro 2 i 3. To dla nas potężny krok naprzód – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów. Dodaje, że dużym wyzwaniem dla przewoźnika będzie przejęcie do użytkowania pierwszych w historii firmy pojazdów elektrycznych. – Musimy się przygotować do ich obsługi. Konieczne będą szkolenia pracowników i zakup nowych urządzeń, ale mamy dobrą, stabilną załogę i jestem pewien, że sobie z tym poradzimy – mówi Marek Filip. Według niego bardzo widoczną zmianą na ulicach będzie uruchomienie do użytku autobusów przegubowych. - Do tej pory mieliśmy ich tylko 4, teraz będzie aż 30. Zostaną skierowane do obsługi najpopularniejszych linii, których pasażerowie najczęściej narzekają na tłok. To powinno rozwiązać problem.

Jest ekologiczny, jeździ taniej.

Wszystkie nowe autobusy zostaną polakierowane w kolory srebrny i pomarańczowy. Otrzymają także niebieską tapicerkę z herbami miasta. Dzięki temu będą wyglądać tak samo, jak autosany i mercedesy zakupione w poprzednim przetargu. Kontraktem na dostawę diesli podzielą się sanocki autosan i solaris z Bolechowa koło Poznania. Pierwsza firma dostarczy 10 autobusów 12-metrowych, a druga 30 18-metrowych przegubowców. Pojazdy elektryczne wyprodukuje także Solaris. – Nasz autobus elektryczny to model, który zdobył właśnie prestiżowy tytuł “Autobusu roku 2017” – zachwala Paweł Hajduk, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach. Urbino Electric 12, bo taki model będzie woził pasażerów w Rzeszowie, zużywa około 110 kW energii na 100 km. Oznacza to, że pokonanie takiego dystansu kosztuje nim około 45 zł. To jedna trzecia kosztów paliwa do autobusu z silnikiem diesla. Dla Rzeszowa firma przygotuje pojazdy z mniejszymi bateriami, dzięki czemu na pokład zabiorą więcej pasażerów. Będzie to możliwe, ponieważ co kilka kursów autobusy mają być doładowywane podczas postoju na końcowym przystanku.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5325
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Kominiarz » 20 paź 2017, 20:35

Ja mam pytanie co do tego wcześniejszego artykułu, o jakich 12 ulicach do przebudowania mowa w artykule?

– To kolejny krok do w realizacji projektu dotyczącego poprawy transportu publicznego w Rzeszowie – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. – Oprócz zakupu autobusów, przebudujemy 12 ulic, 137 zatok autobusowych i przystanków, Dworzec Lokalny oraz chcemy utworzyć Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, które skupi wszystkie rodzaje transportu – dodaje.
Kominiarz
Świeżak
 
Posty: 6
Na forum od: 13 paź 2015, 22:57

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Grzegorz44 » 21 paź 2017, 0:43

Kominiarz pisze:Ja mam pytanie co do tego wcześniejszego artykułu, o jakich 12 ulicach do przebudowania mowa w artykule?

– To kolejny krok do w realizacji projektu dotyczącego poprawy transportu publicznego w Rzeszowie – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. – Oprócz zakupu autobusów, przebudujemy 12 ulic, 137 zatok autobusowych i przystanków, Dworzec Lokalny oraz chcemy utworzyć Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, które skupi wszystkie rodzaje transportu – dodaje.


Zapewne chodzi o to (jak widać do projektu włączyli inwestycje, które już wykonano lub trwają):

Inwestycje w zakresie Infrastruktury drogowej:

Budowa publicznej drogi gminnej łączącej ul. Krośnieńską z ul. Ustrzycką.
Rozbudowa ul. Zawiszy od ul. Podgórskiej do ul. Architektów.
Połączenie ul. Towarnickiego z ul. Piłsudskiego.
Budowa ronda na skrzyżowaniu ulic: Wiktora i Pleśniarowicza.
Przebudowa skrzyżowania Al. Powstańców Warszawy z ul. Graniczną wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej i budową zawrotki.
Budowa prawoskrętu z ul. Kwiatkowskiego do Al. Powstańców Warszawy.
Przebudowa skrzyżowania al. Powstańców Warszawy z al. Sikorskiego.
Przebudowa skrzyżowania al. Piłsudskiego z al. Cieplińskiego.
Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości z al. Armii Krajowej.
Przebudowa skrzyżowania al. Wyzwolenia z al. Okulickiego.
Rozbudowa ul. Miłej poprzez budowę chodnika.
(...)
Inwestycje w zakresie pieszo - rowerowym.

Poszerzenie ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż rzeki Wisłok od. Al. Powstańców Warszawy do Lisiej Góry.
Rozbudowa ciągu pieszo – rowerowego na Bulwarach.
Budowa drogi rowerowej wzdłuż istniejącego chodnika od ul. Odrzykońskiej do ul. Iwonickiej.
Rozbudowa al. Wyzwolenia poprzez budowę ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Okulickiego.

Opis całego projektu:
http://www.rzeszow.pl/miasto-rzeszow/re ... -rzeszowie
Grzegorz44
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 295
Na forum od: 16 maja 2017, 18:33

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: maciek0zielinski » 04 sty 2018, 14:11

Czy wiadomo już, które z tych projektów zostały zrealizowane? Mam nadzieję że prace z tym związane już się zaczęły.
maciek0zielinski
Świeżak
 
Posty: 2
Na forum od: 04 sty 2018, 13:22

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 06 mar 2018, 17:22

http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/vi ... a-rzeszowa




Dziś (wtorek, 6 marca 2018 r.) do Rzeszowa został dostarczony pierwszy z 10 zamówionych autosanów – Autosan Sancity 12 LE. Do końca marca przyjedzie ich jeszcze cztery, a w kwietniu kolejne pięć. Nowe autobusy są nieco nowocześniejsze od jeżdżacych już w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym modeli Sancity. Jest np. więcej kamer monitoringu, jest system odzyskiwania energii z hamowania VERS.

- To bardzo nowoczesne rozwiązanie, które pozwala oszczędzać akumulatory - mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

Wkrótce (do końca czerwca 2018 r.) do Rzeszowa zacznie przyjeżdżać 30 autobusów przegubowych Solaris (firma z Wielkopolski). Następnym zakupem będzie 10 elektrycznych autobusów, także z Solarisa. Firma Solaris wybuduje dla nich w bazie przy ulicy Lubelskiej stacje ładowania (na 10 stanowisk). Mniejsze stacje powstaną w okolicach dworca Rzeszów-Główny oraz prawdopodobnie przy ulicy Błogosławionej Karoliny.

Pojazdy elektryczne będą obsługiwać linię „0” (czyli „koło”), przegubowce najbardziej zatłoczone miejskie linie, a pozostałe nowe pojazdy inne trasy.

Jeden Autosan Sancity kosztuje około 900 tys. zł. Z kolei koszt elektrycznego solarisa to 2 mln zł.

Jak informuje Marek Filip, prezes MPK Rzeszów, jego firma ma w tej chwili do dyspozycji 180 autobusów.






Obrazek



http://rzeszow-news.pl/pierwszy-autosan ... rzeszowie/




12-metrowy Autosan Sancity pojawił się w Rzeszowie w poniedziałek wieczorem. Jego oficjalna prezentacja odbyła się we wtorek przed południem. Sancity jest pierwszym z 10 autobusów sanockiej firmy, w której Rzeszów zamówił nowe pojazdy do komunikacji miejskiej.

– To początek nowej ery w Rzeszowie. Nowe autobusy wyjadą na trasę bardzo nowoczesne i eleganckie – mówiła Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Nowy Autosan jest podobny do tych, które już od kilku lat krążą po ulicach stolicy Podkarpacia. Ma 106 miejsc, z czego 26 siedzących, w tym dwa na samym końcu autobusu, których dotychczas nie było, na co często skarżyli się pasażerowie MPK.

Ponadto Sancity, jest wyposażony w nowoczesny monitoring, dzięki któremu można o wiele dokładniej odtworzyć to, co dzieje się w autobusie i na zewnątrz. – Mamy siedem kamer – w środku cztery, na zewnątrz trzy, przy czym dwie są z przodu, jedną z tyłu – wyjaśnia Marek Filip, prezes MPK w Rzeszowie.

W nowym autobusie wszystkie instalacje znajdują się także nad głowami pasażerów – są one zabezpieczone specjalną obudową. – Dzięki temu jest do nich łatwiejszy dostęp oraz mniej się niszczą, niż wtedy, gdy znajdowały się w podłożu – wyjaśnia Filip.

Z systemem odzyskiwania energii.

Nowością, której nie było dotychczas w miejskich autobusach, jest system odzyskiwania energii z hamowania, która trafia do kondensatorów, gdzie później jest używana np. do oświetlenia pojazdu, czy działania biletomatów. – System ten znacznie wydłuża żywotność akumulatora – przekonuje prezes MPK.

Nowy Autosan jest wyposażony także w system liczenia pasażerów, tzw. „gorący guzik”, którym pasażer może zdecydować o potrzebie otwarcia drzwi oraz duże czytelne tablice elektroniczne, na których np. jest wyświetlana nazwa następnego przystanku, na którym zatrzyma się autobus.

– Wszystkie autobusy 12-metrowe trafią do nas najpóźniej do końca marca 2018 r. – zapowiada Anna Kowalska. Za „dwunastki” miasto zapłaciło około 10 mln zł. Koszt jednego autobusu wynosił 900 tys. zł. Autosany będą jeździły na wszystkich liniach wymiennie z tymi autobusami, które już są.

W kwietniu będą przegubowce.

Kolejne autobusy, które pojawią się w Rzeszowie, to 18-metrowe, tzw. przegubowe Solarisy Urbino. Będą dostarczane od kwietnia do czerwca. Ma się pojawić ich 30. W jednym takim pojeździe zmieści się około 150 pasażerów. – Przegubowce są odpowiedzią na skargi mieszkańców, którzy narzekali, że czasami w autobusach jest za ciasno. Dzięki większym autobusom poprawi się ich komfort jazdy – wyjaśnia dyrektor ZTM.

Autobusy 18-metrowe pojazdy mają kursować na najbardziej obleganych liniach: 11, 13, 17, 18, 19, 34, 36. Za przegubowce miasto zapłaci 55 mln zł. Przegubowce i autobusy dostarczone przez Autosan będą spełniały najwyższą normę spalin Euro 6.

Jako ostatnie do Rzeszowa przyjedzie dziesięć autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12. Szacuje się, że w stolicy Podkarpacia pojawią się w okolicach sierpnia i września.

– Dostawa autobusów elektrycznych zależy od tego, jak szybko powstaną stacje ładowania pojazdów, które również wybuduje Solaris. Warto dodać, że będą najnowocześniejsze. Nikt takich w Polsce nie będzie miał – zachwala dyrektor ZTM.

Na początek trzy stacje.

Budowa stacji ma się rozpocząć, gdy tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne. Na początek powstaną trzy: główna przy ul. Lubelskiej, obok zajezdni MPK, gdzie wyznaczonych będzie 10 stanowisk, oraz dwie stacje szybkiego ładowania przy ulicy Bardowskiego. Ładowanie baterii ma trwać około czterech godzin, w szybkim trybie maksymalnie 30 minut. Bateria w rzeszowskich „elektrykach” ma mieć pojemność 120 kWh.

Elektryczne Solarisy wyposażone będą w tzw. pantograf odwrócony, który umieszczony będzie na ładowarce i będzie się obniżać do dachu pojazdu. W ten sposób będzie można naładować pojazd w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na końcu linii. E-autobusy mają jeździć na linii „0”. Miasto zapłaciło za nie ponad 30 mln zł.

Miasto planuje jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na dostarczenie kolejnych 40 elektrycznych autobusów. Wiąże się to też z budową kolejnych stacji ładowania. Te w przyszłości ratusz planuje ulokować na obecnie modernizowanym Dworcu Lokalnym, tzw. podmiejskim, na pętlach autobusowych, m.in. na tej, która znajduje się przy ul. Bł. Karoliny, aby autobusy mogły ładować się podczas postoju oraz na terenie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego.

Dostawa 50 nowych autobusów do Rzeszowa jest współfinansowana z programu unijnego Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość całego projektu wynosi niecałe 200 mln zł, z czego 141 mln zł to pieniądze UE. Ratusz dołożył 57 mln zł. Miasto do 2020 roku chce, aby po Rzeszowie jeździło około 100 „elektryków”.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5325
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 08 mar 2018, 17:23

http://supernowosci24.pl/elektryczne-au ... -rzeszowa/




RZESZÓW. We wtorek (6.03.) można było przed ratuszem zobaczyć pierwszy nowy autobus marki Autosan, który przyjechał do Rzeszowa. Kolejne 9 sztuk dotrze jeszcze w marcu. Do końca wakacji przyjadą wszystkie nowe pojazdy komunikacji miejskiej, w tym 10 autobusów elektrycznych. W przyszłym ratusz planuje kupić 100 kolejnych „elektryków”.

Autosan wyprodukował 10-metrowy autobus, sugerując się sugestiami władz MPK Rzeszów. W stosunku do tych pojazdów, które obecnie jeżdżą po Rzeszowie, jest on dużo bardziej nowoczesny.

- Mamy tutaj nowoczesną, jeszcze lepszą edycję monitoringu. Wszystkie instalacje elektryczne zostały przeniesione w tunele pod sufitem, dzięki czemu nie niszczą się tak szybko, jak te znajdujące się w podwoziu. Kolejna ważna sprawa to system odzyskiwania energii. Jest to system, który odzyskuje energię elektryczną, kiedy pojazd hamuje silnikiem, zwalnia i ta energia jest ładowana do kondensatorów i oddawana na potrzeby instalacji elektrycznej. Wydłuża to bardzo żywotność akumulatora – tłumaczy Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

To pierwszy z 10 autobusów marki Autosan, które do końca marca pojawią się w Rzeszowie. Od kwietnia do końca czerwca zaczną przyjeżdżać autobusy 18-metrowe przegubowe marki Solaris. Łącznie 30 sztuk, oraz 10 autobusów elektrycznych również wyprodukowanych przez Solaris.

- Będziemy mieć za chwilę wybudowaną nowoczesną stację ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni przy ul. Lubelskiej na 10 stanowisk. Dwie stacje przewidziane są w centrum miasta przy ul. Grottgera – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5325
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron