Kolego Kacu chodziło ci o ten?
Czy o ten?
RZESZÓW. 19 października w rzeszowskim ratuszu podpisano kontrakt dotyczący dostawy nowych autobusów. Dzięki umowie, po ulicach miasta jeździć będzie 50 nowych autobusów.
Sanocka firma Autosan odpowiedzialna jest za dostarczenie 10 nowych autobusów Sancity 12 M12LF, posiadających 106 miejsc, w tym 26 siedzących. Wartość pojazdów sięga 10 mln zł. Autobus różni się od modeli produkowanych do tej pory. Wersja, która zostanie dostarczona dla miasta, posiada zmodernizowane zawieszenie, elektronikę oraz klimatyzację.
Firma Solaris dostarczy 40 autobusów. 30 przegubowców Solaris Urbino 18 za ponad 54 mln zł oraz 10 elektrycznych autobusów Solaris 12 Electric za 30 mln zł. Ostatni tabor autobusów firmy Solaris został dostarczony dla miasta blisko 10 lat temu. Paweł Hajduk, wiceprezes Solaris Bus&Coach podkreślił że: „Miasto Rzeszów jest jednym z pierwszych miast z elektrycznymi autobusami”.
Mieszkańcy miasta będą mogli korzystać z nowych autobusów od 2018 roku.
Wszystkie autobusy, które w ramach umowy zasilą komunikacje miejską Rzeszowa spełniają najwyższą europejską normę Euro 6, która dotyczy poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez lekkie pojazdy samochodowe. Dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu ma wynieść 400 mg/kWh, a więc o 80% mniej niż w normie Euro 5.
Jest to kolejny, zdecydowany krok Urzędu Miasta w stronę elektryczności. Poprzez elektryczne samochody, rowery aż po autobusy. „Musimy iść za postępem”, zapewnia prezydent Ferenc. Dotychczas miasto Rzeszów wydało na transport blisko 1.3 mld zł, z czego aż 1 mld zł pochodziło ze środków unijnych.
Umowa została podpisana w ramach projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”, będącego częścią Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Wartość projektu sięga ponad 190 mln zł, z czego miasto dołożyło 57 mln zł.
RZESZÓW. Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku. Tabor MPK zostanie gruntownie zmieniony.
Dziś (czwartek, 19 października 2017) w rzeszowskim ratuszu podpisane zostały kontrakty na dostarczenie nowych autobusów dla miasta Rzeszowa. Łącznie będzie ich 50. w tym 10 elektrycznych które zapewni.
Będzie to 30 przegubowców Solaris Urbino 18 za 54,4 mln zł, 10 elektrobusów Solaris 12 Electric za 30,2 mln zł oraz 10 Autosanów Sancity 12 M 12LF za 10,1 mln zł.
Dostawa pojazdów jest elementem szerszego projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”. Przebudowanych zostanie 12 ulic, 137 zatok, i przystanków, remontowany będzie dworzec lokalny, powstanie Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne czyli przystanek multimodalny, rozbudowane zostaną informacja pasażerska oraz system obszarowego sterowania ruchem.
W ub wzrost liczby pasażerów to ponad 15 proc ponad 30 m;n osob rocznie
- Po zakupie nowych autobusów wycofamy autobusy sprawne jeszcze autobusy, które jednak emitują znacznie więcej spalin (normy emisji euro 2 i euro 3) – mówi Marek Filip, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Będziemy musieli się też przygotować do eksploatacji autobusów elektrycznych. Wprowadzenie 30 przegubowych pojazdów to też ogromna zmiana, bo do tej pory było cztery.
Pierwsze wozy trafią do Rzeszowa zapewne w lutym 2018. Najpierw będą to produkty z Sanoka, potem przegubowce w II połowie przyszłego roku elektrobusy.
- Dziś jest dobry dzień dla mieszkańców Rzeszowa i dla Autosanu – mówi Michał Stachura, prezes Autosan S.A.
Dodaje, że zamówiony przez miasto Rzeszów model zewnętrznie wygląda jak produkowane do tej pory wersje, jednak w 70 proc. jest zmieniony. Modernizacje dotyczą zależnego zawieszenia ze sztywną belką z przodu, elektroniki, pneumatyki, klimatyzacji. Sancity ma 106 miejsc, w tym 26 siedzących.
Z kolej w przegubowym Solarisie 18 będzie około 150 miejsc.
- Miasto Rzeszów jest jednym z pierwszych miast z elektrycznymi autobusami – mówi Paweł Hajduk, wiceprezes Solaris Bus&Coach.
50 nowych autobusów, w tym 10 elektrycznych, pojawi się na rzeszowskich ulicach do końca 2018 roku. Ratusz podpisał umowę z firmami Solaris i Autosan.
Pierwsze autobusy wyjadą na rzeszowskie ulice już pod koniec stycznia. Autosan dostarczy dziesięć 12-metrowych pojazdów Sancity, podobne do tych, które od kilku lat już jeżdżą po stolicy Podkarpacia. Solaris z kolei dostarczy 30 osiemnastometrowych przegubowców Urbino oraz 10 elektrycznych pojazdów.
Na autobusy Autosanu miasto wyda ponad 10 mln zł, na przegubowce prawie 55 mln zł, a na elektryczne przeszło 30 mln zł.
– To kolejny krok do w realizacji projektu dotyczącego poprawy transportu publicznego w Rzeszowie – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. – Oprócz zakupu autobusów, przebudujemy 12 ulic, 137 zatok autobusowych i przystanków, Dworzec Lokalny oraz chcemy utworzyć Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, które skupi wszystkie rodzaje transportu – dodaje.
Dostawa 50 nowych autobusów do Rzeszowa jest współfinansowana z programu unijnego Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość całego projektu wynosi niecałe 200 mln zł, z czego 141 mln zł to pieniądze UE. Ratusz dokłada 57 mln zł.
Skończą się skargi?
Pierwsze nowe autobusy, jakie pojawią się na rzeszowskich ulicach, to Autosany. Michał Stachura, prezes sanockiej spółki mówi, że pod względem technicznym będą to zupełnie inne pojazdy od tych, które w tej chwili jeżdżą po Rzeszowie. – Pojazdy będą zmienione w 70 procentach – twierdzi Stachura. Wygląd autobusów pozostanie właściwie ten sam.
W Sancity będzie łącznie 106 miejsc, z czego 26 siedzących, w tym dwa na samym końcu autobusu, których dotychczas nie było, na co często skarżyli się pasażerowie MPK. – Chciałbym, aby Sanok produkował dla nas więcej autobusów – mówi Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.
Ratusz spodziewa się, że z kolei pierwsze przegubowce na rzeszowskie ulice wyjadą w okolicach kwietnia 2018 r. W przegubowcach zmieści się ok. 150 pasażerów. – Te pojazdy są odpowiedzią na skargi mieszkańców, że w autobusach jest czasami za ciasno – mówi Marek Filip, prezes MPK w Rzeszowie.
Przegubowce mają kursować na najbardziej obleganych liniach: 11, 13, 17, 18, 19, 34, 36.
Rzeszów pionierem
Solaris dostarczy także elektryczne autobusy, w których będzie 75 miejsc, z czego 28 siedzących. – Ten autobus wygrał prestiżową nagrodę „Bus of the Year 2017” jako pierwszy w historii pojazd bateryjny. Cieszę się, że Rzeszów będzie pionierem we wprowadzaniu autobusów elektrycznych – mówi Paweł Hajduk, wiceprezes Solaris Bus.
Solaris do tej pory wyprodukował 15 tysięcy autobusów, z czego 100 elektrycznych.
Oprócz samych pojazdów, Solaris wybuduje infrastrukturę potrzebną do obsługi „elektryków”. Chodzi tutaj głównie o stacje ładowania baterii. Na razie będą trzy: główna przy ul. Lubelskiej, gdzie wyznaczonych będzie 10 stanowisk, oraz dwie stacje szybkiego ładowania przy ulicy Bardowskiego.
– Zastanawiamy się również nad jeszcze jedną stacją szybkiego ładowania przy Dworcu Lokalnym. Ona również byłaby dostępna dla samochodów osobowych – zapowiada Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Ładowanie baterii ma trwać około czterech godzin, w szybkim trybie maksymalnie 30 minut. Bateria w rzeszowskich „elektrykach” ma mieć pojemność 120 kWh. – Nie ma potrzeby większej. Mniejsza bateria zajmuje mniej miejsca, dzięki czemu autobus może zabrać więcej pasażerów – wyjaśnia Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży w Solaris Bus.
E-autobusy mają jeździć na linii „0”.
Ferenc: Trzeba iść za postępem
Ratusz nie może się doczekać elektrycznych autobusów, które do Rzeszowa mają dotrzeć pod koniec 2018 roku.
– Bezwzględnie musimy iść za postępem. To, co się dzieje w świecie, przenosimy do Polski i naszego miasta. Bardzo zależy nam na tym, aby powietrze w Rzeszowie było czyste. Przyszłością jest napęd elektryczny – twierdzi Tadeusz Ferenc.
Ratusz twierdzi, że inwestowanie w transport publiczny przynosi efekty. Rocznie miejskie autobusy przewożą ok. 30 mln pasażerów. – W tym roku odnotowaliśmy 15-procentowy wzrost – podkreśla Anna Kowalska.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości