Prawie 2,4 mln zł miasto otrzyma na dokończenie budowy przedłużenia al. Rejtana. Droga będzie dochodzić do działek, na których w przyszłym roku powstanie nowe rzeszowskie targowisko. Dofinansowanie pochodzić będzie z Programu Przebudowy Dróg Lokalnych Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój, czyli z tzw. schetynówek. 700-metrowa droga będzie miała szerokość siedmiu metrów. Przy drodze powstaną chodniki, częścią tego zadania jest także budowa oświetlenia. Prace rozpoczęły się w 2013 roku. Gotowy jest już most. Ich zakończenie nastąpi w połowie przyszłego roku.
...na wiosnę tego roku urzędnicy miejscy pomyśleli, że wprowadzą do projektu przy ul. Lwowskiej daleko idącą zmianę. Targowisko miało być uzupełnione o sklep spożywczy, a miało to służyć zapewnieniu całemu zespołowi większej liczby klientów. Część pawiloników handlowych miała być przesunięta bardziej do tyłu, likwidacji miała ulec hala targowa z tyłu zespołu, a miejsce na nowy sklep przewidziano z przodu, tuż przy parkingu.
Uważam, że propozycja ta szła w dobrym kierunku. Każdy, kto choć trochę zna zasady funkcjonowania współczesnych obiektów handlowych wie, że warunkiem powodzenia handlu w takim obiekcie jest zaproponowanie klientom dobrej oferty sieciowych produktów spożywczych. Zakup podstawowych towarów żywnościowych to podstawa budżetu większości rodzin. Nieważne, czy to ekskluzywna galeria handlowa, czy zespół tańszych dyskontów, czy nawet hala targowa oferująca warzywa i owoce miejscowych rolników – w każdej sytuacji sprawdza się zaproponowanie klientom zrobienia podstawowych zakupów spożywczych w sieciowym sklepie utrzymującym stałe produkty. To pomaga w zapewnieniu ruchu dla pozostałych branż i sklepików.
Dlatego z tego punktu widzenia zaproponowana przez urzędników zmiana w koncepcji targowiska powinna zapobiec powtórzenia się przy ul. Lwowskiej historii z ul. Wyspiańskiego. Ale czy na pewno?
Okazuje się, że wcale nie będzie to takie proste. Terenem targowiska wstępnie interesowały się już osoby związane z głównymi sieciami średnich sklepów spożywczych w Polsce. Od jednej z tych osób, blisko współpracującej z sieciami Biedronka i Lidl dowiedziałam się, że po zapoznaniu się z terenem nie wyraziły one zainteresowania tą lokalizacją. Główną przeszkodą miało być przede wszystkim oddalenie i słaba widoczność przyszłego targowiska i sklepu od głównych ulic Lwowskiej i Rejtana.
Oczywiście oprócz Biedronki i Lidla o budowę swojego sklepu przy targowisku mogą pokusić się także inne sieci handlowe, a nawet osoby indywidualne, ale opinia tych dwóch marek jest według mnie bardzo ważna. Obie marki kierują swoją ofertę handlowa do mniej i średnio zamożnych klientów, czyli właśnie takich, którzy są typowymi klientami targowisk. Skoro żadna z tych firm handlowych nie pali się do wpisania się w ideę targowiska, to można przypuszczać, że takie stanowisko ma swoje mocne powody i może się powtórzyć także w przypadku innych firm. To trochę martwi, bo może źle wróżyć co do możliwości komercyjnych nowego miejskiego targowiska.
Całe szczęście do ostatecznej realizacji przedsięwzięcia pozostało jeszcze trochę czasu i można wprowadzić zmiany w całej koncepcji. Ale trzeba to robić natychmiast, bo od etapu projektowania do wykonania jak zwykle upłynie dużo czasu...
Ponad 62 mln zł na inwestycje drogowe w regionie
Minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki zatwierdził podkarpacką listę inwestycji drogowych, które będą realizowane w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (NPPDL). Za kwotę ponad 62 mln zł przebudowanych zostanie w regionie ponad 128 km dróg.
Jak poinformowała w piątek rzeczniczka wojewody Małgorzata Oczoś-Błądzińska, dofinansowanych zostanie w sumie 19 inwestycji powiatowych i 40 gminnych. Dodała, że kwota przyznana województwu podzielona została po połowie na drogi gminne i powiatowe.
Wśród inwestycji, które otrzymały dofinansowanie, są m.in. budowa połączenia alei Rejtana z ul. Ciepłowniczą w Rzeszowie oraz przebudowa drogi powiatowej Kaszyce - Orły w powiecie przemyskim. Natomiast w powiecie lubaczowskim przebudowana będzie droga Lubaczów - Borowa Góra.
W ramach NPPDL samorządy mogły starać się o dotację w wysokości do 50 proc. inwestycji drogowych planowanych na 2015 rok. Maksymalna kwota dofinansowana mogła wynieść 3 mln zł. Gmina, w tym miasto na prawach powiatu, mogły skorzystać z dofinansowania tylko jednego zadania, a powiat ziemski - nie więcej niż dwóch.
W tym roku podkarpackie samorządy złożyły w sumie 110 wniosków o dofinansowanie inwestycji z NPPDL.
W latach 2009-2014 w ramach programu przebudowano i wyremontowano w regionie łącznie 916 km dróg. Podkarpackie samorządy na realizację zadań otrzymały z budżetu państwa dofinansowanie w wysokości 262 mln zł.
W lecie rozpoczną budowę nowego bazaru
Już w lecie mogą się rozpocząć prace przy budowie nowego targowiska, które zostanie zlokalizowane w pobliżu ul. Lwowskiej, obok jednostki wojskowej. W nowym miejscu będą handlować kupcy z obecnie funkcjonującego bazaru przy Dołowej. Do wakacji ma być zakończona budowa drogi dojazdowej do targowiska, która będzie przedłużeniem alei Rejtana.
Kilka lat temu miasto poinformowało kupców, że konieczna jest likwidacja bazaru przy ul. Dołowej, bo teren ten zostanie przeznaczony na inne cele. Zaproponowano nową lokalizację targowiska. Miałoby się ono mieścić w pobliżu ul. Lwowskiej. Stowarzyszenie Kupców Placu Targowego „Czekaj” Rejtana-Dołowa już kilka lata temu zgodziło się na taką lokalizację.
Jednak prezydent Rzeszowa twierdził, że nie ma pieniędzy na wybudowanie drogi dojazdowej do tego bazaru. Miałaby ona być doprowadzona do ul. Ciepłowniczej, a to wiązałoby się ze sporymi kosztami. Przedstawiciele stowarzyszenia stwierdzili jednak, że ten odcinek może być krótszy i nie musi być doprowadzony do tej właśnie ulicy. Wystarczyłoby tylko kilkaset metrów drogi. W końcu ustalono, że droga będzie miała 700 metrów długości i będzie doprowadzona pod samo targowisko. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty przy tej inwestycji.
- Do wakacji zakończymy budowę 700-metrowego odcinka nowej drogi, która będzie prowadzić do przyszłego bazaru – poinformował Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.
Tuż po otwarciu drogi będzie można rozpocząć prace przy placu targowym. Miasto utwardzi teren, zapewni infrastrukturę, w tym kanalizację, wodociąg i energię elektryczną. Jest już gotowa dokumentacja projektowa nowego bazaru.
- Jeżeli władze miasta zapewnią nam teren, to sami kupcy szybko wybudują na własny koszt 58 pawilonów z odpowiednim zapleczem, gdzie będą prowadzić działalność – mówi Janusz Włodyka, prezes Stowarzyszenia Kupców Placu Targowego „Czekaj” Rejtana-Dołowa. – Być może uda się nam to zrobić do końca roku lub w przyszłym. Będzie tam plac targowy, a w ostatnim etapie inwestycji miasto wybuduje halę targową.
Kupcy zagospodarują 2-hektarowy teren. Będzie tam też parking na 260 samochodów. Budowa targowiska ma kosztować ok. 2 mln zł. Po powstaniu nad Wisłokiem nowego targowiska, przy ul. Dołowej nie będzie już bazaru. Kupcy chcieliby użytkować teren z bazarem przez co najmniej 50 lat. Na razie jednak nie wiadomo, czy będą go dzierżawić przez tyle lat.
http://supernowosci24.pl/w-lecie-rozpoc ... go-bazaru/
Wróć do Inwestycje zrealizowane
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość