Droga ekspresowa S19

Informacje z całego Województwa Podkarpackiego

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: Sindus » 18 sie 2016, 15:27

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Sindus
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 918
Na forum od: 02 wrz 2015, 9:24
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 30 sie 2016, 19:26

http://www.nowiny24.pl/wiadomosci/rzesz ... ,10566547/




Wiadukt jest gotowy, do otwarcia dla ruchu brakuje już tylko decyzji Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Jego pracownicy sprawdzali obiekt w poniedziałek, decyzji spodziewamy się w tym tygodniu - mówi Marek Kaczmarczyk z firmy Eurovia. Wiadukt w ciągu drogi powiatowej Rzeszów-Kielanówka w przyszłości będzie biegł nad budowaną już drogą S19 prowadzącą z węzła w Świlczy, do węzła Rzeszów-Południe. W czasie jego budowy kierowcy jeżdżący między Rzeszowem a gminą Boguchwała musieli korzystać z objazdu wyłożonego betonowymi płytami. - Od razu po uzyskaniu decyzji nadzoru otworzymy ruch górą, aby zminimalizować utrudnienia w ruchu - zapowiada Bartosz Wysocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Rzeszowie. Budowa ekspresówki na tym odcinku jest już na półmetku. - Do końca tego roku chcemy zakończyć prace ziemne, polegające m.in. na budowie nasypów. Zaraz potem zaczniemy budowę jezdni. Na dzisiaj nic nie wskazuje na jakiekolwiek opóźnienia - zapewnia Marek Kaczmarczyk, dyrektor kontrakktu z ramienia Eurovii. S19 Świlcza-Kielanówka będzie miała nieco ponad 6 km. Jednym z najtrudniejszych elementów jest powstająca nad ulicą Dębicką estakada. Zgodnie z projektem będzie miała 476,4 m długości, a jej wysokość od poziomu biegnącej poniżej drogi wyniesie 12,9 m. Aby zbudować tak potężny obiekt mostowcy musieli wcześniej solidnie wzmocnić grunt. Pod całą estakadą wykonali w tym celu 514 sztuk pali o łącznej długości 8,32 km. - Droga na tym odcinku będzie kosztowała 342 mln zł. Ma powstać najpóźniej do sierpnia przyszłego roku – mówi Joanna Rarus z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.







Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: rabusar » 02 wrz 2016, 12:52

Wiadukt otwarty
Awatar użytkownika
rabusar
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 189
Na forum od: 16 sty 2015, 12:33

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 02 wrz 2016, 16:14

http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzesz ... ruchu.html




RZESZÓW. Od wczoraj zmotoryzowani mogą już korzystać z wiaduktu w ciągi drogi powiatowej 1434R w Kielanówce.

Wykonawcą prac było konsorcjum firm Eurovia Polska S.A oraz Warbud S.A. Kontrakt oszacowano na 342 mln zł. Obiekt powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Świlcza-Rzeszów Południe. Trasa ma przebiegać pod nowym wiaduktem.

Zakończenie robót na ponad 6-kilometrowym odcinku prawdopodobnie nastąpi w sierpniu przyszłego roku. Jeżeli chodzi o plac budowy S19 na dzień dzisiejszy, to trwają tam roboty na obiektach inżynierskich a także prace ziemne dotyczące wzmocnienia skarp wykopów i realizacji warstw mrozoodpornych. W planach jest też wykonanie ulepszonego podłoża. Zaawansowanie prac na większości obiektów inżynierskich sięga 80 proc.







http://rzeszow-news.pl/budowa-s19-wiadu ... -do-ruchu/




Ten ponad 6-kilometrowy fragment „ekspresówki”, który jest budowany od września 2015 r. i ma być zakończony w sierpniu przyszłego roku, będzie przebiegał pod wspomnianym wiaduktem w Kielanówce. Znajdujące się on w ciągu drogi powiatowej.
W ramach budowy S19 na odcinku węzeł Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) powstaje 12 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ponad 476 m nad ulicą Dębicką i rzeką Przyrwa. Budowa estakady wchodzi w końcową fazę.
Aktualnie na budowie S19 trwają prace na obiektach inżynierskich oraz roboty ziemne. Nasypy i wykopy zrealizowano w około 65 procentach.
– Zaawansowanie robót na większości obiektów inżynierskich (przejścia dla zwierząt, przejścia gospodarcze) sięga 80 proc. – poinformował w czwartkowym komunikacie rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycję za 342 mln zł realizuje konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud.
Budowa wspomnianego odcinka S19 ma ogromne znaczenie dla Rzeszowa. Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa 4-kilometrowego łącznika z „ekspresówką” – od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty. Budowa ma trwać rok. Koszt szacowany jest na ok. 85 mln zł.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 29 wrz 2016, 15:46

http://rzeszow-news.pl/kolejny-odcinek- ... y-zdjecia/







Ten fragment S19 buduje konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud. Roboty zaczęły się we wrześniu 2015 r. Prowadzone są terenach trzech gmin: Rzeszów, Boguchwała, Świlcza. Inwestycja będzie kosztowała ponad 342 mln zł.
Ten fragment S19 będzie miał długość 6,3 km. Będzie uzupełnieniem wybudowanego już odcinka S19 Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza.
Budowa nowego odcinka S19 ma duże znaczenie dla Rzeszowa. Miasto planuje wybudować około 4-kilometrowy łącznik z „ekspresówką” – od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9. Dywizji Piechoty do węzła S19 Rzeszów Południe. Dzięki obu inwestycjom z centrum Rzeszowa zostanie wyrzucony ruch ciężarówek.
Budowa S19 bardziej równomierne rozłoży ruch na wlotach do Rzeszowa od strony południowej i północnej.
– Duże znaczenie tej trasy dla regionu, a w szczególności dla Rzeszowa wynika z tego, że to rejon krzyżowania się trzech dróg krajowych, przy czym droga nr 94 jest jedną z kilku najbardziej obciążonych tras w kraju – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji S19 Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) powstanie 12 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ponad 476 m nad ulicą Dębicką i rzeką Przyrwa. W Kielanówce zaplanowano rondo o średnicy 80 m.
Wykonawcy tego fragmentu S19 zrealizowali już ponad 50 proc. wszystkich zaplanowanych prac. To będzie droga dwujezdniowa – po dwa pasy w ruchu w obu kierunkach (po 7 m).
Najciekawszym elementem budowy „ekspresówki” była konstrukcja wspomnianej estakady. Powstawała ona na zasadzie odcinkowego nasuwania stalowych dziobów montażowych. 30-metrowe uzbrojone i betonowe segmenty były wysuwane wzdłuż obiektu za pomocą pary potężnych pras do naciągu kabli.
Cała konstrukcja powstała z połączonych elementów waży aż 12,5 tys. ton. – To tak jakby załadować 156 wagonów kolejowych każdy o wadze 80 ton – porównuje Joanna Rarus.
W tej chwili na estakadzie trwają prace związane m.in. z montażem łożysk, izolacją płyty pomostu. Prace budowlane idą w ekspresowym tempie. Wykonawcy o 2,5 miesiąca wyprzedzają założony program robót. Na budowie pracuje maksymalnie 280 osób, jest także około 120 jednostek transportowo -sprzętowych.
S19 Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) to jeden z dwóch obecnie powstających odcinków „ekspresówki”. Drugi to 12-kilometrowy odcinek, który połączy Sokołów Małopolski i Stobierną.
Tę inwestycję za prawie 290 mln zł realizuje Aldesa Construcciones Polska. Ona także ma być gotowa w 2017 r. Droga będzie omijać Sokołów Młp. od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna – Rzeszów.
Do tej pory na Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna – Rzeszów Wschód (7,5 km) oraz Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km). Odcinek S19 z Rzeszowa do Lublina ma być gotowy do 2020 r. Podkarpacki fragment „ekspresówki” będzie liczył 174 km.
S19 ma powstać pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Cały trasa przechodząca przez Podkarpacie, województwa lubelskie, mazowieckie i podlaskie będzie mieć ok. 570 km.




riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 30 wrz 2016, 20:00

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23387/Kon ... estakadzie






29 września przedstawiciele mediów mieli okazję zobaczyć postępy na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka). Okazją do wyjazdu było m.in. zakończenie „nasuwki” na estakadzie, która powstaje nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Presstour przygotował rzeszowski Oddział GDDKiA oraz wykonawca odcinka, konsorcjum: Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A..

Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ponad 50 proc.
W zakresie robót ziemnych wykonano:
- wykopów - 663,1 tys m3 (co stanowi 75% wszystkich wykopów do wykonania)
- nasypów - 432,4 tys m3 (co stanowi 80% wszystkich nasypów do wykonania)

W zakresie podbudów wykonano:
- podbudowy pomocnicze z kruszywa niezwiązanego – ok. 32,5 tys m2
- podbudowy zasadnicze z kruszywa niezwiązanego – ok. 31,4 tys m2
- podbudowy zasadnicze z betonu asfaltowego AC WMS 22P – ok. 9,3 tys m2

W ramach budowy powstanie w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878 oraz ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Zaawansowanie robót na większości obiektów inżynierskich (przejścia dla zwierząt, przejścia gospodarcze, wiadukty) sięga 80%.

Estakada E-1 - informacje o obiekcie :
Długość obiektu: 476 m
Długości pojedynczego przęsła: max. 60 m
Ilość jezdni: 2 rozdzielone
Ilość pasów ruchu dla jednej jezdni: 2 + pas awaryjny
Konstrukcja nośna: skrzynka żelbetowa sprężona
Wysokość konstrukcji nośnej: 340 cm
Wysokość spodu skrzynki nad teren: max. 12 m
Ilość betonu potrzebna na cały obiekt: ok. 15 000 m3
Ilość betonu potrzebna na konstrukcję nośną: ok. 9 000 m3
Ilość stali zbrojeniowej na cały obiekt: ok. 2 200 Mg (ton)

Konstrukcja nośna (przęsła) estakady budowana była metodą odcinkowego nasuwania z wykorzystaniem awanbeków (stalowych dziobów montażowych). Metoda ta polega na etapowym zbrojeniu i betonowaniu 30-sto metrowych segmentów ustroju nośnego na stacjonarnym stanowisku prefabrykacji segmentów, doprężaniu kolejnych segmentów do poprzednio wykonanych za pomocą kabli sprężających oraz ich kolejnym wysuwaniu wzdłuż obiektu. Wysuwanie segmentów jest realizowane za pomocą pary potężnych pras do naciągu kabli (duże siłowniki hydrauliczne) po tzw. łożyskach ślizgowych opartych na wcześniej wykonanych podporach.
Ciężar całości ustroju nośnego dla jednej jezdni wynosił 12,5 tys. ton. Dla zobrazowania ciężaru nasuwania wszystkich segmentów - jeżeli przyjąć w zaokrągleniu, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi ~ 80 ton, to ciężar nasuwanej konstrukcji odpowiada ciężarowi 156 takich wagonów kolejowych.
Długość lin potrzebnych do sprężenia konstrukcji to ok. 350 km co jest równe odległości wzdłuż autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem a Opolem.
Aktualnie na estakadzie po wykonaniu konstrukcji ustrojów nośnych trwają roboty związane z montażem łożysk, sprężania docelowego (ekscentrycznego) oraz izolacją płyty pomostu pod kapy chodnikowe.
Zakres wykonanych robót na estakadzie od 24 sierpnia 2015 r. do 28 września 2016 r. wyprzedza założony program robót o 2,5 miesiąca.

Odcinek S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka) realizowany jest w systemie optymalizuj- projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem było jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.

Odcinek ten będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.




riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 01 paź 2016, 18:13

http://www.nowiny24.pl/wiadomosci/rzesz ... ,10684500/






280 osób i 120 pojazdów pracuje codziennie na budowie drogi ekspresowej S19 między węzłami Świlcza i Rzeszów Południe w Kielanówce.

Prace idą bardzo sprawnie. Stan zaawansowania budowy na całym odcinku szacujemy na około 50 procent, z czego same wiadukty, przejścia dla zwierząt i przepusty są zakończone w 80 procentach. Z kolei budowa estakady nad ulicą Dębicką wyprzedza harmonogram aż o 2,5 miesiąca - mówi Joanna Rarus z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. Między Świlczą a Kielanówką firmy Eurovia i Warbud budują 6,3 km drogi S19. Kontrakt wart 342 mln zł mają zrealizować do sierpnia 2017 roku. Chociaż odcinek nie jest długi, ze względu na ukształtowanie i słabą nośność terenu budowa jest bardzo trudna. Najpierw przez wiele tygodni ciężkie maszyny uzupełniały tu ziemię materiałami stabilizującymi. W grunt wbito ponad 60 tysięcy metrów bieżących betonowych pali. Zabiegi polegały na wierceniu dziur i uzupełnianiu ich betonem. W niektórych miejscach zamontowano natomiast dreny, które zostały przysypane tymczasowymi nasypami przeciążeniowymi. To hałdy ziemi, które ciężarem mają imitować nacisk samochodów. Pod jego wpływem spod ziemi wypływa woda, a grunt się stabilizuje. Kiedy przez dreny wycieknie woda, a nasyp przestanie osiadać, zostaje rozebrany, a drogowcy przystępują do dalszej budowy. Do tej pory udało im się wykonać m.in. ponad 80 procent wszystkich nasypów, na których będzie przebiegać trasa. W tym celu użyto 432,4 tys. m sześc. ziemi. Do wykonania podbudowy jezdni zużyto już kruszywa zajmującego powierzchnię ponad 60 tys. m kw. Jeśli pogoda w sezonie zimowym będzie sprzyjała prowadzeniu robót, niewykluczone, że drogę uda się zbudować szybciej, niż zakłada umowa. Niestety kierowcy nie będą mogli z niej korzystać, dopóki dojazdu od strony ul. Podkarpackiej do Kielanówki nie zbuduje miasto. - Umowę z wykonawcą tego łącznika podpiszemy w przyszłym tygodniu. Chcemy, aby powstał równolegle z odcinkiem S19 - zapewnia Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa. Wczoraj w sprawie budowy drogi S19 konferencję zwołał także europoseł Tomasz Poręba z PiS. Odniósł się m.in. do kwestii finansowania trasy na odcinku od Rzeszowa do Lublina. - Moja wiedza jest taka, że pieniądze na budowę tej części drogi ekspresowej są zabezpieczone. Dotyczy to także odcinka Babica-Barwinek, w kontekście którego w ministerstwie i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwają intensywne przygotowania do szybkiego ogłoszenia przetargów - mówi Tomasz Poręba. Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, droga S19 z Rzeszowa do Barwinka ma być gotowa do 2020 roku. Z kolei odcinkiem Rzeszów - Lublin kierowcy pojadą najpóźniej w 2023 roku. Między stolicami obu województw wszystkie odcinki są już zlecone do realizacji.




riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: riko » 04 paź 2016, 14:35

http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzesz ... -poludnie-[foto].html






RZESZÓW. Zakończono „nasuwkę” na estakadzie, która powstaje nad ul. Dębicką. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 50 proc.

W zakresie robót ziemnych wykonano już ponad 660 tys. m3 wykopów oraz ok. 430 tys. m3 nasypów. Gotowe są też podbudowy. Ogólnie, w ramach potężnej inwestycji, powstanie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878 oraz ponad 470-metrowa estakada ciągnąca się nad ul. Dębicką w Rzeszowie.

Estakadę budowano metodą odcinkowego nasuwania. Zastosowano podczas robót stalowe dzioby montażowe. Jak informuje GDDKiA – „Dla zobrazowania ciężaru nasuwania wszystkich segmentów - jeżeli przyjąć w zaokrągleniu, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi 80 ton, ciężar nasuwanej konstrukcji odpowiada ciężarowi 156 takich wagonów kolejowych. Długość lin potrzebnych do sprężenia konstrukcji to ok. 350 km co jest równe odległości wzdłuż autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem a Opolem.”

Póki co prowadzone prace są na tyle zaawansowane, że wyprzedzają program robót o ponad dwa miesiące. Powstający odcinek S19 Świlcza – Rzeszów Południe realizowany jest w systemie optymalizuj – projektuj – buduj. Tworzony fragment ma stanowić kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli to między innymi na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, a tym samym poprawę bezpieczeństwa na lokalnych drogach. Odcinek ma mieć długość 6,3 km i być kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza.








Fot. GDDKiA.


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: maks » 09 lis 2016, 22:10

maks
Fanatyk
Fanatyk
 
Posty: 3542
Na forum od: 25 gru 2014, 21:47

Re: Droga ekspresowa S19

Postautor: Frodo907 » 14 lis 2016, 16:12

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka S-19 Kielanówka - Barwinek.
PODKARPACKIE. Kolejny krok do budowy prawie 100-kilometrowego odcinka.
Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA



4 listopada 2016 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) w Warszawie wydał decyzję utrzymującą w mocy ze zmianami decyzję środowiskową wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odc. Kielanówka – Barwinek (granica państwa) wraz z niezbędną infrastrukturą, budowlami i urządzeniami budowlanymi – od km 11+400 do km 96+535, według wariantu przebiegu trasy WB1 - alternatywa”. Tym samym decyzja środowiskowa stała się ostateczna.

28 października 2011 r. GDDKiA wystąpiła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu WB1 alternatywa. 6 listopada 2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla wariantu WB1 alternatywa. Od decyzji tej wpłynęło 5 odwołań, które RDOŚ przekazał 16 grudnia 2015 r. do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odc. od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Barwinka (granica państwa) obejmie budowę ponad 85 km drogi ekspresowej S19 wraz z węzłami, skrzyżowaniami, budową miejsc obsługi podróżnych i obwodów utrzymania oraz budową dróg dojazdowych wzdłuż drogi głównej, umożliwiających komunikację lokalną. Droga będzie przebiegać przez powiaty: rzeszowski (gmina Boguchwała), strzyżowski (gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gminy: Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gminy: Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Dukla).


http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/view/18239/jest-decyzja-srodowiskowa-dla-s19-rzeszow-barwinek

Robimy nowy temat dla tego odcinka?
Będzie trochę materiału do pokazywania,
Samych obiektów inżynierskich koło setki,
21 wiaduktów drogowych, 35 mostów, 42 estakady, 3 tunele i 7 wiaduktów w ciągu S-19tki.
Mam pościąganych kilka map i opisu inwestycji.
Obrazek
Awatar użytkownika
Frodo907
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 879
Na forum od: 08 lip 2015, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

PoprzedniaNastępna

Wróć do Region

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości