http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzesz ... zytku.html
RZESZÓW. Przed paroma minutami oddano do ruchu 41-km odcinek autostrady A4 Rzeszów – Jarosław.
Dziś, ok. godz. 10.00 pierwsze samochody przejechały głównym ciągiem autostrady łączącej dwie granice Polski – na zachodzie w Jędrzychowicach, a na wschodzie w Korczowej. Tym samym najdłuższa, bo mająca 672 km, trasa biegnąca od zachodniej do wschodniej granicy kraju jest już przejezdna.
Wykonawcy ostatniego odcinka, konsorcjum BUDIMEX (lider) –STRABAG, wywiązali się z zadania w 16 miesięcy (nie licząc okresów zimowych). Do wykonania pozostało dokończenie niektórych prac poza ciągiem głównym autostrady, co nastąpi do 20 października 2016 r. Konsorcjum budujące autostradę A4 na odcinku Rzeszów-Jarosław zapewniło jego przejezdność w związku ze zbliżającymi się Światowymi Dniami Młodzieży w Krakowie i potrzebą usprawnienia komunikacji pielgrzymów z Ukrainy.
Symboliczny łącznik zachodu Europy ze wschodem
„To przełomowy moment dla wszystkich zaangażowanych w rozbudowę dróg szybkiego ruchu w Polsce. A4 jest najważniejszą drogą, symbolicznie łączącą zachód Europy ze wschodem. Dzisiaj do Niemiec i Ukrainy jest nam bliżej niż kiedykolwiek dotąd. Dla nas, jako firmy budowlanej, to też powód do dumy. STRABAG w ciągu prawie 20 lat był zaangażowany w budowę ponad 1/3 całej trasy A4. Wybudowanie ostatniego, tak bardzo oczekiwanego przez wszystkich odcinka, ma swój wymiar symboliczny. Teraz pozostaje nam dokończenie autostrady A1, która połączy północ z południem, co także odbędzie się ze znaczącym udziałem STRABAG” – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Inwestycja
Konsorcjum BUDIMEX-STRABAG rozpoczęło budowę ostatniego odcinka autostrady A4 16 września 2014 r. jako kontynuację budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (Węzeł Wschodni) – Jarosław (Węzeł Wierzbna) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi, po poprzednim wykonawcy konsorcjum Polimex-Doprastav. Zadanie podzielono między nowych wykonawców na dwie części. Na odcinku wykonywanym przez STRABAG trasa przebiegała na terenie województwa podkarpackiego, w powiatach łańcuckim i przeworskim, na terenach gmin: Białobrzegi, Tryńcza i Przeworsk.
Zakres wykonanych prac
STRABAG zobowiązany został do dokończenia wraz z Węzłem Przeworsk, MOP Budy i MOP Młyniska oraz części drogowej OUA Wierzbna – 20 km autostrady w technologii asfaltowej. Wybudował lub przebudował 2,8 km wojewódzkich, powiatowych i gminnych dróg publicznych krzyżujących się z autostradą oraz 38,2 km dróg serwisowych. Podczas realizacji odcinka ułożono 340 tys. ton masy bitumicznej, ok. 416 tys. mkw. podbudowy z kruszywa, ok. 410 tys. kwa stabilizacji cementem. W najbardziej wymagającej części zadania polegającego na budowie, przebudowie i naprawie obiektów mostowych wykonał 20 obiektów mostowych, w tym 6 wiaduktów autostradowych w ciągu autostrady, 7 wiaduktów drogowych przeprowadzających ruch lokalny nad autostradą, 2 mosty autostradowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, 3 przejścia dla zwierząt, 2 przejazdy gospodarcze.
Wyzwania autostrady A4 Rzeszów-Jarosław
Wyzwaniem podczas budowy ostatniego odcinka A4 okazały się czas, jaki był przeznaczony na wykonanie inwestycji oraz realizację programów naprawczych, specyfika terenu, przez który przebiega trasa, a także stan wykonanych do tej pory robót. Inwestycja wymagała opracowania i wdrożenia wielu programów pozwalających na jej ukończenie z sukcesem. Przeprowadzono specjalistyczne badania obciążeń nasypów. Na terenie, przez który przebiega autostrada, zastosowano kilka tysięcy reperów, których zadaniem jest stałe monitorowanie podłoża nasypu. Na odcinku 15 km (łącznie na odcinku STRABAG i Budimex) nasypy zabezpieczono materacami gabionowymi o gr. 0,3 m, co ma zabezpieczyć skarpy nasypów nawet przed występowaniem tzw. stuletniej wody. W zakresie robót mostowych największego kunsztu wymagały dwa obiekty - wiadukty nad czynnymi liniami kolejowymi WA-4 i WA-9. Konstrukcja obu obiektów została wzmocniona przez wbudowanie dodatkowo około tysiąca ton stali konstrukcyjnej. Technologia robót przewidywała podniesienie każdego przęsła wiaduktów i po wykonaniu wzmocnienia ponowne opuszczenie na łożyska.
W trosce o komfort i środowisko
Na całym odcinku autostrady zbudowało system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne, nasadzono zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt oraz postawiono ekrany akustyczne. Na odcinku, za który bezpośrednio odpowiadał STRABAG, ekranów zastosowano wyjątkowo niewiele jak na współczesne autostrady. Podróżując tą częścią autostrady, będzie można zatem podziwiać uroki Podkarpacia.
Korzyści z inwestycji
Inwestycja kończy realizację budowy najdłuższej autostrady w Polsce. Skomunikuje ona ostatecznie tereny południowej Polski, zapewniając bezpieczeństwo komunikacyjne i wysoki komfort jazdy dla dalekobieżnego i międzynarodowego ruchu drogowego. Autostrada ponadto przejmie znaczną cześć ruchu z drogi krajowej nr 4 oraz ruchu tranzytowego przez Rzeszów, Łańcut i Przeworsk, którego skalę szacuje się na 30 tys. samochodów na dobę. Przyczyni się do zmniejszenia natężenia hałasu wynikającego ze wzmożonego ruchu do granicy z Ukrainą, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Skróci wreszcie czas podróży w ruchu pasażerskim i towarowym, przyczyniając się do oszczędności paliwa, co wpłynie pozytywnie także na środowisko. Podróżującym zaś poprawi komfort i bezpieczeństwo ruchu.
http://rzeszow-news.pl/autostrada-a4-rz ... kierowcow/
Zgodnie z zapowiedziami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dzisiaj został otwarty ponad 41-kilometrowy odcinek A4. Drogowcy postanowili go oddać do użytku kierowcom, mimo że nie wszystkie prace zostały zakończone. GDDKiA chce ułatwić komunikację pielgrzymom z Ukrainy, którzy będą jechać na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie.
Ostatni fragment podkarpackiej A4 wybudowało konsorcjum Budimex – Strabag. Inwestycja kosztowała 986 mln zł.
– To wydarzenie historyczne, gdyż kierowcy po raz pierwszy mają do dyspozycji jeden ciąg najdłuższej autostrady w Polsce, zapewniający komfortową podróż od zachodniej do wschodniej granicy kraju – mówi Grzegorz Domaradzki, dyrektor Rejonu Budimex.
Ford mondeo z rzeszowską rejestracją był pierwszym samochodem, który przejechał autostradą na odcinku Rzeszów – Jarosław. – Dzisiaj do Niemiec i Ukrainy jest nam bliżej niż kiedykolwiek dotąd – dodaje Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag.
Ruch na A4 odbywa się z utrudnieniami. Początkowa mowa była o trzech lokalizacjach, gdzie utrudnienia będą na 11-kilometrowym odcinku. Drogowcom udało się zmniejszyć utrudnienia do ok. 2 km. W okolicach węzła Jarosław Zachód ruch odbywa się jednym pasem w obu kierunkach.
Wykonawca musi przebudować nasypy oraz naprawić dwa wiadukty autostradowe nad liniami kolejowymi WA4 i WA9.
Bez żadnych utrudnień kierowcy będą jeździli autostradą od końca sierpnia. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec października. Odcinek Rzeszów – Jarosław ma czteroletnie opóźnienie. Miał być gotowy na Euro 2012.
Na A4 są cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: Łukawiec, Palikówka, Budy i Młyniska, a także trzy węzły autostradowe, 78 obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty wraz z przejściami dla zwierząt). W szczytowym momencie budowy na placu budowy pracowało ok. 600 osób.
Powierzchnia autostrady (647 ha) odpowiada powierzchni 774 boisk piłkarskich a nasyp trasy głównej wynoszący 8 mln m3 to ok. 560 tys. samochodów wypełnionych materiałem nasypowym. Ustawione jeden za drugim utworzyłyby kolejkę o łącznej długości ok. 7,6 tys. km.
Cały podkarpacki odcinek A4 ma 167 km. Zaczyna się na granicy polsko-ukraińskiej Korczowa-Krakowiec i biegnie przez Jarosław, Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Gliwice, Opole, Wrocław, Legnicę do granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca.
Historia A4 sięga 1936 r. kiedy oddano do użytku pierwszy odcinek autostrady w jej obecnym przebiegu. Łączna długość A4 w Polsce wynosi 672 km. A4 jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.