Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała łącznie 169,6 km. Na razie gotowych jest 30,2 km, a w realizacji 54,2 km. Największym wyzwaniem będzie budowa trasy między Rzeszowem a Barwinkiem, gdzie w trudnym terenie zaplanowano jej aż 85,2 km. Droga ekspresowa S19 to część międzynarodowego projektu Via Carpathia. W naszym kraju ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Suwałki do Ełku, dalej trasą S16 do Knyszyna, stamtąd trasą S19 przez Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – do węzła Lublin Rudnik, następnie S17 przez Lublin Sławinek i dalej przez Nisko do węzła Rzeszów Wschód. Stąd przez autostradę A4 do węzła Rzeszów Zachód i dalej przez Barwinek do granicy ze Słowacją. Na Podkarpaciu długość trasy S19 wyniesie łącznie 169,6 km.
Priorytetowa budowa S19 Teraz zadaniem numer jeden jest budowa trasy ekspresowej S19, która jest jednym z najważniejszych zadań także w rządowym programie budowy dróg na najbliższe lata. Do tej pory udało się wybudować cztery odcinki tej trasy: Sokołów Młp. Północ –Stobierna (12,5 km), Stobierna – Rzeszów Wschód (6,9 km), Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km) i Świlcza – Rzeszów Południe (6,4 km).
Rzeszów - Barwinek: 47 estakad, 67 mostów i 7 tuneli We wtorek podkarpaccy politycy, samorządowcy i drogowcy, a także przedstawiciele ministerstwa infrastruktury spotkali się w Miejscu Piastowym z mieszkańcami regionu. Dyskutowano na temat budowy drogi, przede wszystkim w tej okolicy. - Między węzłem Rzeszów Południe a Barwinkiem ma powstać łącznie 85,2 km tej drogi. Jej budowa będzie trudnym i wymagającym zadaniem. Planujemy na tym odcinku w sumie 47 estakad, 67 mostów i 7 węzłów. Mają być wpisane w krajobraz tak, aby podkreślić jego walory – mówi Bartosz Wysocki. Konkretne rozwiązania techniczne dla tej części drogi są dopiero planowane. Na podstawie wyników badań, opracowań przygotowanych przez fachowców i konsultacji z mieszkańcami oraz samorządowcami GDDKiA zleci opracowanie projektów i budowę kolejnych części drogi. Zgodnie z rządowym planem ma być gotowa dla ruchu do 2025 roku. Koszt budowy wstępnie szacuje się na ponad 8 mld zł.
Do realizacji przekazaliśmy wykonawcom już kolejnych sześć, które pozwolą dojechać drogą ekspresową z Rzeszowa bezpośrednio do Lublina. Ich łączna długość to 54,2 km, połączą Lasy Janowskie z Sokołowem Młp. Koszt ich budowy to w sumie ponad 1,61 mld zł, a terminy, w których mają być oddane do użytku upływają w 2021 i 2022 roku – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Maya83 pisze:Z tego, co było napisane, to podczas badań geologicznych wykryto bardzo słaby górotwór na trasie wybranego wariantu, co zapewne bardzo podrożało wykonanie tunelu w takich warunkach, więc zdecydowano się na przebadanie dodatkowego wariantu pod kątem kosztów wykonanania, czy nie lepiej zmienić przebieg, jak koszty wyjdą znacznie taniej. To zapewne był powód tego, że kp nie została wykonana w zeszłym roku, tylko aneksowano umowę i zlecono dodatkowe badania geologiczne. A teraz będą się zastanawiać co z tym fantem zrobić.
Oferta firmy Mosty Katowice została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DUŚ) na dobudowę drugiej jezdni S19 od Sokołowa Młp. Północ do Jasionki (dł. 15 km). Wykonawca zadeklarował opracowanie dokumentacji w terminie 18 miesięcy za kwotę 2 mln 999 tys. 478 zł. Jeśli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, możliwe będzie podpisanie umowy.
Najkorzystniejsza oferta wybrana została na podstawie 3 kryteriów: ceny oraz dwóch kryteriów pozacenowych (doświadczenie Głównego Projektanta Drogowego i doświadczenie Głównego Projektanta Mostowego).
Do przetargu zgłosiło się 7 firm, ale oferty 5 z nich zostały odrzucone z przyczyn formalnych i wybór odbywał się pomiędzy ofertą Mostów Katowice oraz Promost Consulting z Rzeszowa. Oferta tej drugiej opiewała na ok. 3,94 mln zł.
- Wykonawca w ramach zamówienia zobowiązany będzie do: wykonania Koncepcji Programowej (KP), wykonania uzupełniającego rozpoznania geologicznego, opracowania materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DUŚ) a następnie do uzyskania DUŚ dla rozbudowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Młp. Północ – węzeł Jasionka (tzw. dobudowa drugiej jezdni) - informuje Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach Koncepcji Programowej wykonawca przygotuje m.in. następujące rodzaje opracowań:
- aktualną mapę do celów projektowania dróg w skali 1:1000,
- opinię geotechniczną,
- zatwierdzony projekt robót geologicznych dla dokumentacji geologiczno – inżynierskiej,
- dokumentację geologiczno-inżynierską,
- zatwierdzony projekt robót geologicznych dla dokumentacji hydrogeologicznej,
- dokumentację hydrogeologiczną,
- dokumentację badań podłoża gruntowego,
- Koncepcję Programową,
- plan działań ratowniczych – część techniczno – budowlaną,
- analizę i prognozę ruchu.
Natomiast w ramach materiałów do wniosku o wydanie DUŚ przewiduje się wykonanie:
- karty informacyjnej przedsięwzięcia,
- raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Opracowane materiały KP oraz uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będą stanowiły materiały niezbędne do kolejnego etapu realizacji czyli ogłoszenia przetargu w systemie projektuj i buduj na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 na odcinku 15 km (do przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś).
Jak informuje GDDKiA, celem inwestycji jest poprawa warunków podróżowania i bezpieczeństwa ruchu, poprawa płynności ruchu, zwiększenie przepustowości drogi, ograniczenie negatywnych oddziaływań na środowisko, rozwój terenów przyległych.
Pierwotnie Via Carpatia miała połączyć Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. Tak zdecydowano w 2006 roku podczas międzynarodowej konferencji "Jedna droga - cztery kraje" w Łańcucie.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości