RZESZÓW. Za dwa lata kierowcy zostawią auta i przesiądą się do pociągów.
Przy przystankach kolejowych (rejon skrzyżowania ul. Warszawskiej i alei Wyzwolenia – nieopodal przystanku Rzeszów Zachodni, Rzeszów Wschodni na osiedlu Załęże i Rzeszów- Zwięczyca) powstaną nowe parkingi dla samochodów park&ride (parkuj i jedź). Skorzystają z nich właściciele aut, którzy chcą zostawić tam samochody i przesiąść się do pociągów. Te inwestycje zostaną zrealizowane w ramach powstającej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Budowa nowych parkingów w pobliżu przystanków kolejowych to miejska inwestycja. Na razie nie wiadomo, ile w sumie będzie miejsc postojowych na parkingach park&ride. – Na początku 2020 r. ogłoszony zostanie przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj – informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa. – Wybrany zostanie wykonawca, który zajmie się zarówno opracowaniem dokumentacji zadania, jak i jego realizacją. Do kolejowych przystanków doprowadzimy chodniki, ustawione zostaną stojaki rowerowe, utwardzone zostaną nawierzchnie dróg.
W ramach tego projektu budowane będą nowe zatoki autobusowe. Dzięki temu – w ramach Podmiejskiej Kolei aglomeracyjnej – możliwe będzie łączenie różnych środków komunikacji. Konieczne jest ułatwienie pasażerom kolei przesiadki na autobusy MPK. Nowe zatoki powstaną pod wiaduktem kolejowym przy alei Wyzwolenia i przy ul. Warszawskiej. Wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy wielu miejskich linii autobusowych. Niektóre kursy MPK będą dostosowane do pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Te zmiany w rozkładzie będą obowiązywać w 2022 roku, kiedy Podmiejska Kolej Aglomeracyjna (PKA) zostanie uruchomiona.
Na razie nie są znane koszty budowy parkingów i zatok autobusowych. Wiadomo natomiast, ile będzie kosztować budowa PKA. W sumie na ten cel wydanych zostanie 550 mln zł – na infrastrukturę (perony, przystanki, zaplecze i przebudowa torów) i zakup pociągów. Projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej obejmuje budowę 5-kilometrowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka oraz budowę dodatkowych 20 przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynieryjnych, parkingów w systemie park&ride) oraz montaż stojaków rowerowych. W tym projekcie z udziałem PKP Polskie Linie Kolejowe oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: miasto Rzeszów oraz gminy: Boguchwała, Czarna, Czudec, Dębica (gmina wiejska), Dębica – miasto, Głogów Młp. Kolbuszowa, Krasne, Łańcut (gmina wiejska), Łańcut – miasto, Przeworsk, Sędziszów Młp., Strzyżów, Świlcza i Trzebownisko.
Pociągi na liniach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej obejmującej otoczenie Rzeszowa będą w godzinach szczytu komunikacyjnego kursować co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co 120 minut. Ma to rozwiązać problemy komunikacyjne dla osób dojeżdżających do Rzeszowa do pracy. Kupią bilet aglomeracyjny na pociąg i miejskie autobusy. Jak zapowiadają władze Rzeszowa i kolei, ceny mają być korzystne dla pasażerów.
Mariusz Andres
Wróć do Inwestycje zrealizowane
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości