^^^
Japonia zastępuje światła rondami
Władze Kraju Kwitnącej Wiśni zamierzają masowo zmieniać organizację ruchu ulicznego, zamieniając skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ronda.
Ma to pozytywnie wpłynąć na płynność ruchu, przynieść oszczędności na zużywanej obecnie przez sygnalizatory energii czy ich konserwacji. Według szacunków, zmniejszy to nawet ok. 10% ilość emitowanego przez samochody dwutlenku węgla.
Projekt nadzorowany przez Ministerstwo Transportu jest też konsekwencją wielu wypadków i paraliżu wielu skrzyżowań podczas trzęsienia ziemi z 2011 r., gdy światła na skrzyżowaniach nie działały, a ruchem musieli kierować policjanci, co znacznie utrudniło bezproblemową ewakuację z zagrożonych terenów.
http://www.telegraph.co.ukPodjęto decyzję o zastąpieniu części japońskich skrzyżowań rondami. Jest to jednak koncept nieznany dotąd tamtejszym kierowcom.
Badania przeprowadzone w ramach projektu, który zainicjowano w lutym 2013 roku, wykazały, że opłacalnym dla kraju posunięciem będzie transformacja części skrzyżowań w ronda bez sygnalizacji świetlnej. W Japonii jest to sytuacja bezprecedensowa, gdyż do tej pory nie funkcjonowały tam skrzyżowania tego typu. 1 września w siedmiu japońskich miastach otwarte zostały pierwsze ronda (w liczbie piętnastu).
Zmiany te mają polepszyć płynność ruchu oraz zmniejszyć zużycie energii potrzebnej do zasilenia sygnalizacji świetlnej, a także zredukować koszty jej utrzymania (światła drogowe wymieniane są w Japonii co 20 lat). Ronda stanowić mają korzystniejszą opcję również ze względu na fakt, iż w kryzysowych sytuacjach (powstałych na przykład w wyniku nawiedzających Japonię trzęsień ziemi) będą działać bez zakłóceń, co usprawni ewakuację. Przerwa w dostawie prądu paraliżuje bowiem ruch na przeważających w tym kraju skrzyżowaniach oznaczonych światłami. Policja oszacowała, że po trzęsieniu ziemi w Tōhoku zginęło z tego powodu około 707 osób, w tym 30 policjantów kierujących wówczas ruchem.
Mimo pożytku płynącego ze zmian, japońskimi kierowcami zawładnęła dezorientacja. Jeden z nich zdradził dziennikarzom w mieście Suzuka:
Nie jestem pewien, ile razy mam się zatrzymać. Wystarczy jeden?
Ministerstwo transportu nie odstępuje jednak od przyjętej polityki. Do końca tego roku planowane są dalsze przebudowy - powstać mają 34 nowe ronda.
http://japonia-online.plTo by było na tyle w temacie Japonii i braku rond....
Ronda nie są doskonałe, jednak nikt do tej pory nie wymyślił bezpieczniejszego i tak taniego w budowie jak i w utrzymaniu skrzyżowania...