Czy słusznie prezydent się ugina?
Żeby budowa wielkiego mostu Mazowieckiego miała sens, musi być zrealizowane całe połączenie drogowe aż do ul. Krakowskiej. Tymczasem grupa mieszkańców Baranówki mówi NIE, a prezydent zdaje się uginać przed ich protestem.
Urbaniści z rzeszowskiego biura planowania przestrzennego od ponad 20 lat planują przeprowadzenie w północnej części Rzeszowa trasy łączącej wschodnie i zachodnie krańce miasta. Częścią tej północnej obwodnicy jest most Mazowieckiego i trasa łączącą rondo na Pobitnem z ulicą Lubelską. Zostały one zrealizowane w ostatnich latach za olbrzymią kwotę 180 milionów złotych. Jednak tak wielki wydatek byłby bez sensu, jeśli konsekwentnie nie będzie się dążyło do zrealizowania całej zaplanowanej obwodnicy.
Według ostatnich informacji pracowników urzędu miejskiego wynika, że władze Rzeszowa chcą się wycofać z koncepcji wykonania obwodnicy północnej na odcinku pomiędzy ulicą Krakowską (od wschodu) a ulicą Warszawską. Dotychczasowy przebieg tego odcinka obwodnicy planowany był pomiędzy osiedlami Baranówka a Miłocin i w tym celu był tu od dawna pozostawiony szeroki pas nieużytków (na zdjęciu). Na części tego pasa terenu uchwalony jest nawet Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczający go właśnie na tą drogę. Skąd zatem problem?
Przez długi czas mieszkańcy pobliskich osiedli Baranówka i Miłocin przyzwyczaili się wyprowadzać na tereny nieużytków swoje psy i zaczęli traktować ten teren jako zieleń rekreacyjna. Gdy tylko dowiedzieli się, że miasto planuje na tym terenie wybudować czteropasmową drogę, a było to już cztery lata temu, wtedy podnieśli krzyk. Trzeba też dodać, że protest w dużej mierze był i jest inspirowany przez właścicieli kilku mniejszych działek z domami jednorodzinnymi, dla których wybudowanie drogi zmieniłoby sąsiedztwo.
Protest był na tyle skuteczny, że prezydent wstrzymał realizację drogi w tym miejscu i rozpoczął realizacje obwodnicy od drugiej strony – od ronda na Pobitnem.
Obecnie temat drogi pomiędzy osiedlami jednak powrócił, w tym roku przewidziane było przygotowanie opracowań projektowych związanych z tą inwestycją. Ale okazało się, że i „czujni” organizatorzy protestu znowu przypomnieli o sobie, śląc pisma w tej sprawie do prezydenta. Dlatego, mimo iż urzędnicy z Miejskiego Zarządu Dróg byli gotowi szybko przygotować realizację tego odcinka obwodnicy, to prawdopodobnie temat znowu trafi na półkę. Prezydent nie chce zadzierać z mieszkańcami i obwodnica w całym swoim przebiegu nie będzie realizowana.
Tylko, czy prezydent słusznie postępuje znowu uginając się w tej sprawie przed protestującymi?
Często już zdarzało się, że prezydent ingerował swoimi decyzjami w poczucie harmonii przestrzennej mieszkańców wielu osiedli. Zwykle dotyczyło to niezachowywania zasady „dobrego sąsiedztwa” przy wydawaniu pozwolenia na wysokie budynki, bądź dotyczyło prób przejmowania urządzonych parków i terenów rekreacyjnych pod inwestycje budowlane – wtedy wywoływało to uzasadniony sprzeciw wielu środowisk. W tym jednak wypadku sytuacja jest inna. Teren pomiędzy osiedlami Baranówka i Miłocin już dawno został zarezerwowany na budowę obwodnicy północnej i to raczej protestujący mieszkańcy chcą go zając, żeby nie powiedzieć – zawłaszczyć dla swoich potrzeb. Prezydent ma pełne prawo do tego, aby postępując w zgodzie z interesem publicznym, wybudować drogę na zarezerwowanych pod nią terenach.
Budowa obwodnicy północnej bez jednego z jej odcinków traci sens. W ciągu najbliższego roku powstanie kolejny (po wykonaniu trasy mostu Mazowieckiego) odcinek obwodnicy łączący ulicę Lubelską z ulicą Warszawską. Zostanie on poprowadzony w ciągu ulicy Krogulskiego, pomiędzy osiedlami Staromieście, a Staromieście-Ogrody. Obecnie trwa procedura pozyskania dofinansowania unijnego na tą inwestycję. Również następny etap obwodnicy obejmujący wybudowanie wiaduktu nad dwoma trasami torów kolejowych połączy ulicę Warszawską z ulicą Miłocińską.
Obwodnica będzie wtedy PRAWIE wykonana. Cóż z tego, gdy brak jest odważnej decyzji na przygotowanie ostatniego jej odcinka – od ulicy Miłocińskiej do ulicy Krakowskiej.
http://twinn.pl/?idd=6&poz=ml0&rok=2016&page=0&id=1461