Strona 5 z 16

Re: Buspasy

Post: 29 mar 2015, 21:55
autor: Meme
Ale dlaczego mają długo nie pobyć? Tak samo się odgrażali co niektórzy przy bus-pasie na Sikorskiego - stoi nadal.

Poza tym bus-pasy w centrum miasta to naprawdę wymierne korzyści, w centrum powinno być jak najmniej komunikacji indywidualnej, kto nie będzie musiał z niej korzystać, przesiądzie się do szybszego autobusu. Skorzystają na tym właśnie mieszkańcy centrum jak i cały Rzeszów w ogólnym rozrachunku, chociażby w postaci mniejszych zanieczyszczeń powietrza. Buduje się obwodnica, jest (i będzie) autostrada, kierowcy, którzy do tej pory skracali sobie drogę przez centrum (głównie Piłsudskiego) w relacji wschód-zachód pojadą inaczej - tak, zakorkują początkowo Powstańców Warszawy, potem po oddaniu mostu Mazowieckiego zakorkują Wyzwolenia itd. itd.

Miasto nie może stać w miejscu i musi się rozwijać, a jednym z procesów takiego rozwoju jest stopniowe wyprowadzanie niepotrzebnego ruchu na zewnątrz centrum.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 9:38
autor: ozzymir
Mi się wydaje, że większe korki spowodowane przez buspasy przełożą się na opóźnienia autobusów na drogach bez buspasów, ale zobaczymy.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 10:35
autor: pixeolo
Popieram budowę buspasów, natomiast do całej transportowej układanki brakuje mi kilku rzeczy:
- głębokiej reformy lini i rozkładów jazdy
- parkingów Park&Ride
- centrum komunikacyjnego (w tej chwili w centrum mamy chyba z 5 "dworców" autobusowych)
- wzorowej infrastruktury rowerowej
- szybkich, kolejowych połączeń aglomeracyjnych

Bez tego trudno będzie "bezboleśnie" przeprowadzić transportową rewolucje w Rzeszowie. Mam chociaż nadzieję, że ci którzy dojeżdżają dzis 1-3 km autem do pracy, odkleją tyłki od fotela kierowcy.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 10:38
autor: rabusar
No właśnie, rozbija się o to "troszkę" co brakuje... Innymi słowy, zaczęliśmy od d..y strony i nie ma szans na sukces.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 10:47
autor: swiety
pixeolo pisze:Popieram budowę buspasów, natomiast do całej transportowej układanki brakuje mi kilku rzeczy:
- głębokiej reformy lini i rozkładów jazdy
- parkingów Park&Ride
- centrum komunikacyjnego (w tej chwili w centrum mamy chyba z 5 "dworców" autobusowych)
- wzorowej infrastruktury rowerowej
- szybkich, kolejowych połączeń aglomeracyjnych

Bez tego trudno będzie "bezboleśnie" przeprowadzić transportową rewolucje w Rzeszowie. Mam chociaż nadzieję, że ci którzy dojeżdżają dzis 1-3 km autem do pracy, odkleją tyłki od fotela kierowcy.


Rzeszów potrzebuje jednego, dużego węzła komunikacyjnego. W miejscu dworca PKP i PKS powinno być wszystko - kolej, autobusy, busy, komunikacja miejska. Obecnie wysiadając z dworcu główny przystanek MPK to plac wolności czy bardowskiego do których trzeba przejść spory kawałek.

O rozkładzie mpk to nawet szkoda pisać. Kursów jest zbyt mało, co chwile widzę 3-4 autobusy jadące jeden obok drugiego. Do tego dochodzi kiepska dostępność pewnych rejonów miasta. Np ze staromieścia ciężko dostać się w południowe rejony (Dąbrowskiego czy rejony na zachód od torów).

Wielu z chęcią przesiądzie się na mpk tylko muszą mieć wygodne, częste połączenia. Póki co nie ma jak bo np trzeba jechać z przesiadką, co gorsza przesiadka to zmiana przystanku i kilkaset metrów spaceru. Czas podróży wychodzi 3 razy większy niż jazda samochodem ...

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 11:04
autor: PzD91
Dokładnie to jest robione od d.. strony, bus pasy powinny być robione na końcu a nie na początku. Najpierw wybudowanie alternatywnych drog, obwodnicy, wybudowanie węzła w miejscu dzisiejszych dworców z wybudowanym parkingiem wielopoziomym i jakimiś drobnymi sklepami, kawiarniami itp.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 11:29
autor: pixeolo
Mam też takie przemyślenie, nie wiem czy słuszne. Od lat spadała liczba pasażerów MPK (jeśli ktoś dysponuje statystykami będę bardzo wdzięczny za przytoczenie). Otóż może się okazać, że po wpompowaniu milionów w reanimację transportu publicznego, osiągniemy wynik porównywalny z tym sprzed 10 lat :) Czyli biorąc pod uwagę wzrost liczby mieszkańców i powiększenie miasta - nie uczynimy kroku naprzód.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 14:47
autor: Mistic92
A nie czasem wzrosła? Chyba w raporcie pisali o wzroście:3
Fajnie gdyby powstało u nas coś takiego jak MDA w Krakowie wraz z dworcem obok i autobusami.

Re: Buspasy

Post: 30 mar 2015, 15:49
autor: pixeolo
2008 - 37 184 tys. pazażerów (37 mln)
2012 - 29 806 tys. pazażerów (niecałe 30 mln).

Jeśli mnie pamięć nie myli, kiedyś było to ok. 50 mln, ale mogę się mylić.

Re: Buspasy

Post: 08 kwie 2015, 12:27
autor: ozzymir
Nie będzie buspasu na Rejtana? Uff.

Obrazek

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,17716358,Malowanie_nowych_buspasow_jeszcze_w_tym_tygodniu.html

Nowe buspasy zostaną wytyczone m.in. na al. Piłsudskiego, Lisa-Kuli, Cieplińskiego i Dąbrowskiego. Prace rozpoczną się w tym tygodniu.
- Kończymy trasowanie, czyli wyznaczanie miejsc na buspasy - mówi Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie. Malowaniem zajmuje się firma, która wygrała przetarg na wykonanie oznakowania poziomego ulic. Działa na zlecenie hiszpańskiej ACISA. Hiszpanie w mieście wdrażają Rzeszowski Inteligentny System Transportowy

Miasto na buspasy wyda 1,3 mln zł. Prace rozpoczną się w tym tygodniu i potrwają do połowy maja. Miały ruszyć już we wtorek, ale na przeszkodzie stanęła zbyt duża wilgotność.

Pierwsze wytyczane będą na ul. Lubelskiej, gdzie pas dla autobusów zostanie wymalowany z jednej strony ulicy: od skrzyżowania z ul. gen. Maczka do ronda Jana Pawła II. Będą z niego korzystali jadący w kierunku centrum Rzeszowa. Buspasów w tym roku przybędzie ponad 6 km. Wytyczone zostaną także na al. Piłsudskiego, Cieplińskiego, Lisa-Kuli, Dąbrowskiego, Marszałkowskiej oraz na części Warszawskiej (od ronda Jana Pawła II do zjazdu na al. Wyzwolenia).

- To, że pasy dla autobusów pojawią się już niedługo, nie oznacza, że od razu kierowcy będą musieli się do nich dostosować - zapewnia szef zarządu dróg. Termin, w którym zaczną obowiązywać, nie został jeszcze ustalony. Dotychczas miasto informowało, że będziemy z nich korzystać pod koniec tego roku. Kolejna informacja mówiła o tym, że zaczną obowiązywać na wakacjach. Po pierwsze dlatego, że na ulicach jest wtedy mniej samochodów i kierowcy łatwiej będą mogli przyzwyczajać się do tej nowości, po drugie - ma być już wtedy całkowicie wdrożony RIST. W ramach tego wartego ok. 87 mln zł projektu powstały m.in. centra zarządzania ruchem (do systemu wpiętych będzie ponad 50 skrzyżowań) oraz zarządzania komunikacją miejską. I dopiero gdy te centra zaczną działać, buspasy zaczną obowiązywać.

Buspasy to rozwiązanie budzące duże kontrowersje. Pierwsze i jedyne dotychczas w Rzeszowie tego typu rozwiązanie zostało zastosowane kilka lat temu na al. Sikorskiego. Kierowcy samochodów osobowych narzekali, że zabrano im jeden pas ruchu, krytykowano sensowność wytyczenia buspasa właśnie na tej ulicy. Prowadzone były rozmaite akcje, których celem było zlikwidowanie tego rozwiązania. Gorąco było przez kilka miesięcy. Miasto pod wpływem opinii publicznej wprowadzało zmiany. Dopuściło m.in. ruch po buspasie samochodów osobowych, którymi podróżują przynajmniej trzy osoby.

Czy takie samo rozwiązanie będzie obowiązywało na nowych buspasach? Prawdopodobnie tak, ale ostatecznej decyzji jeszcze nie ma. Ratusz zastanawia się też, czy nie wprowadzić godzin, w których obowiązywałyby buspasy. To oznaczałoby, że np. autobusy i samochody uprzywilejowane będą jeździły po tym pasie w godzinach szczytu, a poza nimi mogliby z nich korzystać wszyscy użytkownicy dróg. Decyzja ma zapaść w ciągu kilku tygodni.