RZESZÓW. Od kilku lat radni powracają do tematu budowy zintegrowanego centrum, jakie byłoby nowoczesną bazą transportową zrzeszająca wszystkie formy miejskiej komunikacji.
Już jakiś czas temu zwracano uwagę na nieestetyczne okolice dworców PKS i PKP, które mimo że znajdują się w głównej części Rzeszowa, szpecą miasto swym obskurnym wyglądem. Dlatego też zrodził się plan, aby na tym terenie wybudować Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne.
Projekt miałby być bardzo kosztownym przedsięwzięciem, więc rozważano podjęcie starań o uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Wiele kroków zmierzających do urzeczywistnienia koncepcji Centrum już podjęto, odbyło się też wiele rozmów, ale mimo wszystko nadal w kierunku realizacji obiektu nic konkretnego się nie wydarzyło.
Temat poruszono ponownie na wtorkowej sesji Rady Miasta Rzeszowa, przy okazji głosowania nad uchwałą dotyczącą miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu przy Hotelu Rzeszów w rejonie al. Cieplińskiego. Jak wyjaśniła Anna Raińczuk, Dyrektor Biura Rozwoju Miasta Rzeszów obecny plan dopuszcza w tym miejscu dworzec podmiejski, ale nie przewiduje obiektu służącego pasażerom. Zapisy dopuszczają tylko budynek o charakterze komercyjnym. Chodziło zatem o to, aby przekształcić plan tak, by dopuszczał wybudowanie również obiektu o funkcjach transportu publicznego, bowiem jest szansa na uzyskanie środków pieniężnych na remont i modernizację dworca.
Jedna z obecnych w sali posiedzeń radnych zwróciła uwagę, że skoro dofinansowanie zostanie „wpakowane” w odnawianie dworca podmiejskiego, zabraknie funduszy na realizację Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. W rozmowach uczestniczył również prezydent Tadeusz Ferenc, który podkreślał, że projekt RCK chce realizować, ale obstaje przy tym, by aktywnie w realizację koncepcji włączyły się również instytucje, które z tego obiektu będą miały korzystać, czyli kolej i PKS. „Mają przekazać działki” – komentował. „Stanowisko moje jest – budować” – podkreślał.
Inni zabierający w sprawie głos wskazywali, że zmiana planu terenu, na którym teraz znajduje się dworzec podmiejski pozwoli nie tylko na poprawę komfortu korzystania z tego miejsca, ale także przyda się na czas budowy RCK – „to przecież zajmie dużo czasu, tego nie zrobimy od razu, nowa wiata wtedy się przyda”.
Ostatecznie radni przyjęli uchwałę o zagospodarowaniu przestrzeni przy al. Cieplińskiego. 17 głosujących było na „tak”. Nawet, jeżeli teren dworca podmiejskiego zostanie rozbudowany, nie wyklucza to inwestycji związanej z budową RCK.