Do końca sierpnia znane będą założenia koncepcji jednego z najpotężniejszych zadań, jakie mają być realizowane w Rzeszowie, czyli Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Koncepcja ma być opracowana w trzech wariantach.
Pierwotnie warianty miały być dwa. - I wykonawca je już opracował. Kilka dni temu zostały one zaprezentowane podczas spotkania w ratuszu. Wzięli w nim udział także przedstawiciele kolei, która ma być jednym z największych partnerów w tym przedsięwzięciu - mówi Stanisława Bęben, dyrektor wydziału pozyskiwania funduszy w rzeszowskim urzędzie miasta.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne powstać ma na terenach obejmujących dworce PKP i PKS, przestrzeń przed dworcem kolejowym oraz niewykorzystywane obecnie obiekty kolejowe. - Pierwszy z zaprezentowanych wariantów koncepcji zakłada przeniesienie części dworca oraz ruchu kołowego na stronę ul. Kochanowskiego. Drugi to stworzenie na terenach obecnych dworców i przed nimi węzła, który łączy różne środki transportu: autobusowy, kolejowy, taksówki, rowery, w przyszłości kolej nadziemną z parkingami podziemnymi. Zakłada m.in. likwidację kładki dla pieszych, powstanie nad torami przestrzeni komercyjnej - tłumaczy dyrektor Bęben.
Obydwa zaprezentowane warianty wymagają uzupełnienia. Wykonawca ma to zrobić do końca tego miesiąca. - Poprosiliśmy także, aby opracował trzeci wariant, w którym wykorzystane byłyby m.in. rozwiązania stosowane na świecie na takich terenach. Do każdego z wariantów dołączone ma być uzasadnienie ekonomiczne - chcemy wiedzieć, ile to będzie kosztowało - mówi Stanisława Bęben.
Gdy opracowania będą gotowe, zostaną przekazane wszystkim, którzy mają brać udział w realizacji RCK. Oprócz miasta to także marszałek, kolej i PKS. Kiedyś nieoficjalnie mówiło się, że koszt takiego przedsięwzięcia to nawet 200-300 mln zł. Skąd zdobyć takie pieniądze?
- Oczywiście chcemy skorzystać z programów unijnych. Nie wykluczamy też realizacji takiego przedsięwzięcia wspólnie z jakimś prywatnym inwestorem - mówią przedstawiciele rzeszowskiego ratusza.
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34975,18545668,trzy-warianty-rzeszowskiego-centrum-komunikacyjnego.html#ixzz3igCHLTI1
I jeszcze pare innych slow tutaj:
Specjaliści pracują nad koncepcją od kilku tygodni. Ten dokument ma zawierać glówne założenia planowanej inwestycji. Ma nam dać odpowiedź, jakich potrzeba terenów oraz jak podzielić role w czasie budowy między poszczególnych partnerów - mówi dr Paweł Potyrański z Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.
Nowy kompleks dworcowo-komercyjny miasto chce wybudować przy pomocy pieniędzy z Unii Europejskiej. Urzędnicy przekonują, że dotacje na tego typu inwestycje będą dostępne do 2022 roku. Wstępny wniosek o dofinansowanie został już złożony i zakłada rozpoczęcie budowy w 2018 roku. W tej chwili miasto skupia się przede wszystkim na opracowaniu planu działania, który pozwoli uzyskać jak najwyższą dotację na ten cel.
Pod uwagę brane są dwa warianty. Pierwszy zakłada budowę kompleksu według jednego projektu, ale jego poszczególne części partnerzy mieliby realizować na własną rękę. Druga możliwość to wspólna realizacja całości. Takie rozwiązanie może być jednak kłopotliwe, bo o ile samorząd i kolej mogą liczyć na wysokie dotacje z UE, PKS będzie miał z tym problem.
Wstępna koncepcja inwestycji ma wpłynąć do ratusza najpóźniej 11 sierpnia. Plan zagospodarowania terenów w rejonie dworców powstanie natomiast do końca roku.
http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150624/RZESZOW/150629887