RZESZÓW. To pierwszy etap modernizacji stacji kolejowej w stolicy Podkarpacia.
Rozpoczęły się prace przy modernizacji stacji PKP Rzeszów Główny. W pierwszym etapie demontowane są dwa z trzech wiaduktów kolejowych nad aleją Wyzwolenia. Wycięto już drzewa. Mimo tych robót ruch kolejowy z Rzeszowa na zachód i północ odbywa się bez przeszkód po jednym starym wiadukcie.
Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe wykonawca tej inwestycji najpierw musi rozebrać przyczółki, żeby w ich miejscu można było budować nowe konstrukcje. Wiadukty mają być odbudowane na grudzień. Tak informuje firma Intop Warszawa. Później ma nastąpić przełożenie ruchu kolejowego ze starego wiaduktu.
Zaplanowano też kolejny etap. Zdemontowany zostanie i odbudowany trzeci wiadukt. Części starych wiaduktów mają trafić na złom. Zgodnie z planem konieczne jest ogrodzenie zewnętrznych pasów jezdni i części pieszej po obu stronach alei Wyzwolenia. Pozostawione jednak zostanie tymczasowe przejście na jednym z pasów ruchu.
Już obowiązują objazdy na przejeździe przy ul. Konopnickiej, który jest remontowany. Odbudowane zostaną nie tylko wiadukty przy alei Wyzwolenia, ale i powstanie tam nowy przystanek kolejowy – Rzeszów Zachodni. Będą tam dwa perony. Jeden ma być gotowy do końca bieżącego roku, a drugi w maju 2019 r. Przebudowa stacji kolejowej w Rzeszowie ma w sumie kosztować 200 mln zł i zakończy się w 2021 r.
http://www.nowiny24.pl/motofakty/aktual ... ,30738142/
Jak informuje wykonawca prac, od środy na odcinku między ulicą Przy Torze a rondem im. Władysława Koby obowiązuje zmieniona organizacja ruchu. Drogowcy zamknęli tu po jednym, zewnętrznym pasie ruchu w obu kierunkach.
Ze względu na konieczność przeprowadzenia prac rozbiórkowych i budowę nowych przyczółków przy modernizowanych wiaduktach, wyłączone z ruchu na tym odcinku są także chodniki i ścieżki rowerowe. Tymczasowo piesi mogą korzystać z pasów ruchu, które zostały zamknięte dla ruchu samochodowego. Tymczasowe przejście przez jezdnię wyznaczono dla nich w rejonie skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Przy Torze. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do 28 września.
Modernizacja wiaduktów jest częścią dużego przedsięwzięcia, zakładającego ponadto modernizację głównego dworca PKP w Rzeszowie a także wiaduktu nad ulicą Batorego. Inwestycje będą kosztować łącznie ponad 250 mln zł i potrwają do wiosny 2021 roku. Na stacji zostaną wybudowane trzy wyższe i funkcjonalne perony oraz nowe wiaty z poczekalniami i ławki. PKP zleciło montaż systemu elektronicznej informacji pasażerskiej, dzięki czemu wszelkie dane będą podawane na tablicach elektronicznych, a także poprzez system informacji głosowej.
Z myślą o niepełnosprawnych, a także pasażerach z dużymi bagażami zaplanowano montaż wind i schodów ruchomych. Stacja i przejścia w stronę peronów zostaną od nowa oznakowane. Przy pomocy długiego na 150 metrów przejścia podziemnego zostanie połączony plac Dworcowy z ulicą Kochanowskiego.
Na ulicy Batorego pod wiaduktem powstanie szeroka jezdnia, a dzięki pogłębieniu przejazdu pod torami, będzie można zlikwidować tu ruch wahadłowy.