Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: Kristoff » 17 lip 2014, 7:54

Czy doczekamy się realizacji takiej inwestycji? :)

Obrazek

Pod koniec kwietnia miasto ogłosiło konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania terenu wzdłuż linii kolejowej pomiędzy dworcami kolejowymi Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa ze szczególnym uwzględnieniem Dworca Komunikacji Lokalnej, popularnie zwanym dworcem podmiejskim.

Konkurs został ogłoszony w ramach realizacji projektu „Lublin-Rzeszów Współpraca i wykorzystanie szans rozwojowych”. Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie przy ul. Kasprowicza w części pod Wiaduktem Śląskim pomiędzy ul. Towarnickiego od wschodu, ul. Borelowskiego – od północnego zachodu i ul. Kasprowicza – od południa.

Do konkursu zgłosiło się 10 uczestników, ale ostatecznie prace złożyło trzech. Ocenie podlegały jednak dwie prace, ponieważ jedna nie spełniała warunków formalnych. Zwycięzcą został Damian Podsiadły wraz z osobami uczestniczącymi w opracowaniu pracy: Natalia Piczak i Mateusz Sochacki. Za najlepszą pracę przewidziano nagrodę w wysokości 50 tys. zł.

Przyjaźnie i nowocześnie

W regulaminie konkursu zaznaczono, by projektowany teren był zagospodarowany w sposób wyjątkowo atrakcyjny i stanowił „przestrzeń o wysokich walorach urbanistyczno-architektonicznych”, ze względu na to, że leży on w centrum miasta. Projektanci mieli przedstawić nowatorskie i niestandardowe rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne, tak by zaprojektowane koncepcje stworzyły oryginalną, a zarazem przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym przestrzeń miejską.

Mieli przeanalizować istniejącą zabudowę i uwzględnić budynki uznane za wartościowe, przedstawić dobre dojazdy, uwzględniając autobusy miejskie oraz chodniki i ścieżki rowerowe wraz z boksami i stacją dla rowerów. Dodatkowo musieli zaprojektować tereny zielone, na których mieli przewidzieć możliwość postawienia prac plastycznych, rzeźb czy instalacje przestrzenne typu ławy, podesty, itp.

Ażurowy dach

Uczestnicy mieli do zaprojektowania bardzo rozległy teren, bo nie tylko sam dworzec, ale tereny przyległe. Zwycięzca zaprojektował ażurową, częściowo oszkloną konstrukcję dworca, która przykrywa część wiaduktu śląskiego, na którym zaprojektowano przystanek MPK, z którego windą bezpośrednio będzie można zjechać na teren dworca.

- To znacznie skraca drogę dostania się z przystanku MPK na dworzec podmiejski, a przystanek został wpasowany w istniejący wiadukt – wyjaśnia Piotr Wojtowicz, koordynator projektu. – Można powiedzieć, że przedstawione przez zwycięzcę rozwiązania są futurystyczne. Przed wiaduktem zaprojektował dwa wieżowce, które miałyby stanowić jakby bramę wjazdową do miasta, określoną przez niego „bramą ideologiczną miasta”.

Zwycięzca spełnił wszystkie wymogi konkursowe. Zaprojektowano: oszkloną poczekalnię, skarbiec, kasy, ciągi piesze i rowerowe, informację, pomieszczenia dyżurnego ruchu i WC, oraz punkt promocyjno-informacyjny miasta Rzeszowa. Nie zapomniano również o stacji dla rowerów miejskich.

Co dalej z projektem?

Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, mówi, że miasto zwycięską koncepcją przebudowy dworca podmiejskiego na pewno się zajmie. Najpierw jednak ZTM musi się w tej sprawie porozumieć z Biurem Rozwoju Miasta Rzeszowa, przedyskutować plan zagospodarowania przestrzennego oraz ewentualnie wpisać go do budżetu miasta.

- Do końca lipca będziemy wiedzieć, czy koncepcja zagospodarowania dworca zostanie wykorzystana w całości, czy częściowo. Obecny plan zagospodarowania przestrzennego zakłada bowiem, że tam będzie parking. To trzeba będzie dokładniej przeanalizować, tym bardziej, że prezydent Tadeusz Ferenc tworzy Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, które musi mieć spójne koncepcje – wyjaśnia Kowalska.

Zaznacza jednak, że zwycięski projekt zostanie na pewno wykorzystany, by nikt miastu nie zarzucił, że pieniądze na organizację konkursu wyrzuca w błoto. – Projekt jest bardzo interesujący – uważa Anna Kowalska.


Link do artykułu: http://www.rzeszow-news.pl/winda-na-podmiejski-zobaczcie-projekty-przebudowy-dworca/#2
Awatar użytkownika
Kristoff
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 220
Na forum od: 01 lip 2014, 21:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: kamil89 » 17 lip 2014, 8:53

Po przeczytaniu tego artykułu właśnie chciałem się nim z Wami podzielić. jest to ciekawa koncepcja, niemniej pytanie powinno brzmieć, czy doczekamy się swojego "chlebaka"? W projekcie widać inspiracje, które autorzy czerpali w formie zabudowy z dworca kolejowego w Poznaniu zwanego potocznie chlebakiem. Projekt był dobry, niestety jako to na fazie realizacji bywa cięcia budżetowe spowodowały, że realizacja przybrała kształt, jaki ma obecnie.

Jeżeli już chodzi o sam projekt, przedstawione wizualizacje są bardzo niekonkretne, a z opisu trudno wywnioskować, które z budynków miałyby sie znaleźć. W zasadzie, sam jestem w stanie umiejscowić w przestrzeni jedynie wiadukt i jego ażurowe zadaszenie. Jak wyglądałoby zagospodarowanie przestrzenne okolicy? Kto miałby się zajmować budynkami realizowanymi dookoła? Co miałoby się w nich znaleźć?
kamil89
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 111
Na forum od: 21 cze 2014, 19:08

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: Pieczarkowy » 01 gru 2016, 20:47

Zarząd Transportu Miejskiego otrzymał już ostateczną koncepcję modernizacji Dworca Komunikacji Lokalnej, czyli dworca podmiejskiego znajdującego się niedaleko Galerii Rzeszów w centrum miasta.

To teren wyjątkowo nieprzyjemny dla oka, w godzinach wieczornych i nocnych strach się tam zapędzać, o estetyce niewiele dobrego można powiedzieć. Wygląd dworca kłóci się totalnie z wyglądem wspomnianej galerii, czy pobliskiego gmachu pachnącego jeszcze nowością Urzędu Marszałkowskiego przy al. Cieplińskiego.

Coraz więcej pasażerów

Z dworca podmiejskiego korzystają głównie prywatni przewoźnicy, m.in. Polski Bus, czy PKS. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak wielu pasażerów obsługuje dworzec. Tylko w tym roku przewinęło się tam ich już 740 tys. – o 100 tys. więcej niż w całym 2015 r. Każdego dnia z dworca korzysta ponad 2 tys. pasażerów.

Właścicielem 50-arowego placu, wybrukowanego zabytkową kostką, jest miasto Rzeszów. Od wielu lat urzędnicy szukają pomysłów, jak ożywić tę część centrum. Pierwsze konkretne plany pojawiły się dwa lata temu, gdy miasto ogłosiło konkurs na zagospodarowanie terenu pomiędzy dworcami kolejowymi Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa ze szczególnym uwzględnieniem podmiejskiego dworca.

Najlepszą koncepcję w konkursie stworzył zespół Damian Podsiadły Natalia Piczak i Mateusz Sochacki, którzy zaprojektowali dość futurystyczną wizję dworca – z ażurową, częściowo oszkloną konstrukcją, która przykrywa część wiaduktu Śląskiego. Zaprojektowano na nim przystanek MPK, z którego windą bezpośrednio można byłoby zjechać na teren dworca. Najlepsza praca została nagrodzoną kwotą 50 tys. zł.

Wiaty w kształcie wieńca

Urzędnicy już wtedy dawali jasno do zrozumienia, że zwycięska praca jeszcze nie oznacza, że dworzec zostanie przebudowany dokładnie według tej koncepcji. Ta ostateczna właśnie nadeszła do ZTM i w porównaniu z konkursową pracą ma znaczące różnice, co nie oznacza, że jest gorsza.

– Chcemy, żeby pasażerowie nie musieli wchodzić na płytę placu dworcowego. Tak poszerzymy chodniki wokół dworca, że staną się idealnie proste i równe. Przeszklone i zadaszone wiaty będą tworzyć swoisty wieniec. Plac będzie służył tylko autobusom komunikacji miejskiej i prywatnym przewoźnikom – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Z tego pasażerowie na pewno się ucieszą – czy to panie w szpilkach, czy osoby, które ciągną bagaż na kółkach. Przejście po kostce brukowej to nic przyjemnego dla podróżnych.

– Od strony Galerii Rzeszów wybudujemy nowy i z prawdziwego zdarzenia budynek dworca wraz z poczekalnią, będzie nowoczesna przechowalnia bagażów, punkt informacyjny, dyżurka do obsługi ruchu, nowe toalety. Pojawią się elektroniczne tablice o odjazdach i przyjazdach autobusów, parking rowerowy, a także parking, gdzie będzie można zaparkować samochód na kilkanaście minut. Cały teren będzie maksymalnie doświetlony – zapowiada dyrektor Kowalska.

Unia sfinansuje nowy dworzec?

Inwestycja została oszacowana na 28 mln zł. ZTM w grudniu br. złoży projekt do unijnego programu Polska Wschodnia. – Chcemy, by inwestycja była w 85 procentach dofinansowana z pieniędzy UE. Zakładamy, że prace rozpoczną się w 2017 r., a ich finał będzie w 2018 r. – dodaje Anna Kowalska.

Cały teren dworca podmiejskiego będzie naszpikowany fotowoltaiką. Panele słoneczne, które będą pozyskiwać prąd, zostaną zamontowane w dachach wiat przystankowych. Zgromadzony prąd będzie wykorzystywany do wieczornego i nocnego oświetlenia dworca. Wprowadzona zostanie również nowa organizacja ruchu.

– Na dworzec dziś można wjechać od ronda Dmowskiego wjeżdżając w boczną uliczkę przy wjeździe na parking Galerii Rzeszów. Dworzec będzie można opuścić z ulicy Towarnickiego, przejeżdżając przy VI Liceum Ogólnokształcącym i wjeżdżając na al. Piłsudskiego w kierunku ronda Dmowskiego. To nam zapewni lepsze skomunikowanie dworca i szybkie wyprowadzenie autobusów z tamtego rejonu – dowiadujemy się w ZTM.

Moda na fotowoltaikę

Fotowoltaika na dworcu podmiejskim to nie wszystko. ZTM ten system pozyskiwania energii chce również zastosować przy wymianie kolejnych wiat przystankowych na terenie Rzeszowa. ZTM zamierza postawić jeszcze ok. 200 nowych wiat według tego wzoru, który zastosowano przy niedawno postawionych ogrzewanych wiatach przy ul. Lisa-Kuli oraz placu Wolności.

– Na ul. Lisa-Kuli będzie jeszcze jedna ogrzewana wiata przystankowa, na placu Wolności przewidujemy trzecią. Wszystkie nowe wiaty, które będziemy stawiać, zostaną wyposażone w fotowoltaikę. Energia słoneczna będzie wykorzystywana do podświetlania rozkładów jazdy, działania elektronicznych tablic i biletomatów – mówi Anna Kowalska.

Fotowoltaika ma w przyszłości być także zamontowana w dachach miejskich autobusów, które obsługuje MPK. Szczególnie dotyczy to autobusów elektrycznych, które miasto chce kupić. W przyszłym roku 10 pierwszych. Energia z paneli ma być wykorzystywana do biletomatów w autobusach, informacji głosowych i wyświetlania reklam na monitorach.

– Chodzi o to, by w elektrycznych autobusach prąd z baterii służył tylko jako „paliwo”, a pozostałe elementy autobusu, które wymagają prądu, były zasilane fotowoltaiką – tłumaczy nam kierownictwo ZTM.

Panelami słonecznymi ma być też obudowany budynek siedziby ZTM przy ul. Trembeckiego. Zostaną one również zamontowane na przystankach autobusów, na których nie ma wiat, a jest tylko słupek z rozkładem jazdy.

– Słupki zastąpimy pylonami z daszkiem, na którym będzie panel słoneczny, z którego energia oświetli rozkład jazdy – zapowiada Anna Kowalska.


"Inwestycja została oszacowana na 28 mln zł. ZTM w grudniu br. złoży projekt do unijnego programu Polska Wschodnia. – Chcemy, by inwestycja była w 85 procentach dofinansowana z pieniędzy UE. Zakładamy, że prace rozpoczną się w 2017 r., a ich finał będzie w 2018 r. – dodaje Anna Kowalska."

http://rzeszow-news.pl/dworzec-podmiejs ... ualizacje/
Pieczarkowy
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 334
Na forum od: 27 lut 2015, 17:25

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: jasiop » 01 gru 2016, 21:32

A świstak siedzi i zwija sreberka ...
W tym wszystkim występuje słowo "klucz" CHCEMY,
nie że zbudujemy do 2018, ale ZAKŁADAMY ...
Aha, a wszystko i tak zależy od $ z UE ...
jasiop
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 336
Na forum od: 18 lis 2014, 21:48

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: Nikoś » 02 gru 2016, 11:28

Tylko szkoda że z jednej strony mrzonki o centrum komunikacyjnym na Dworcowej, a miasto po cichu chce reanimować "trupa" jakim jest dworzec podmiejski pod wiaduktem. I co powstanie centrum i co z tym dworcem ? będą dwa - szkoda kasy na to ...
Nikoś
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 558
Na forum od: 05 wrz 2015, 11:09

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: Szymek_Rz » 02 gru 2016, 13:06

Dobrze że mają pomysł na przebudowę tego dworca.
Jeszcze jak miasto wymyśli co zrobić z pezetmotem / po sąsiedzku, za torami / bo wygląda jak slams i zasługuje na potraktowanie go spychaczami.
Szymek_Rz
Bywalec
Bywalec
 
Posty: 67
Na forum od: 11 lis 2015, 17:00

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: PzD91 » 02 gru 2016, 15:05

Miasto 2 dworce na raz chce przebudowac? Może lepiej skupic się na jednym i zrobic to dobrze?
PzD91
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1033
Na forum od: 16 lut 2015, 21:04
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: swiety » 02 gru 2016, 16:43

Szymek_Rz pisze:Dobrze że mają pomysł na przebudowę tego dworca.
Jeszcze jak miasto wymyśli co zrobić z pezetmotem / po sąsiedzku, za torami / bo wygląda jak slams i zasługuje na potraktowanie go spychaczami.


Pomysł przebudowy/budowy tego dworca jest idiotyczny i nie ma żadnego sensu. Miasto chce budować jeden duży dworzec, centrum komunikacyjne skupiające wszystkie rodzaje transportu - remont dworca pod wiaduktem tylko szkodzi planom RCK.
swiety
Moderator
Moderator
 
Posty: 1249
Na forum od: 22 cze 2014, 18:11
Lokalizacja: Staromieście

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: riko » 06 gru 2016, 15:47

http://supernowosci24.pl/w-przyszlym-ro ... iejskiego/








RZESZÓW. Według szacunków, tańszy wariant to koszt ok. 12 mln zł.

We wtorek, 6 grudnia, Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie przedstawi wiceprezydentowi Markowi Ustrobińskiemu dwie koncepcje przebudowy dworca podmiejskiego. Jedna z nich przewiduje budynek o powierzchni 320 metrów kw. w części północnej dworca od strony Galerii Rzeszów.
Według drugiej koncepcji, obiekt o powierzchni 150 metrów kw. miałby powstać na ścianie południowo-zachodniej obok sklepu spożywczego. – Tam mamy bardzo małą działkę, więc musielibyśmy się zmieścić pomiędzy istniejącymi budynkami na tej pierzei – mówi Anna Kowalska, dyrektor ZTM w Rzeszowie.
Pierwsza koncepcja, która zakłada większy budynek, wymagałaby zmiany w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Plan uchwalony na tym terenie jeszcze w 2006 roku pozwala docelowo wykorzystać tę przestrzeń na parking, działalność komercyjną lub włączenie do miejskiego układu komunikacyjnego. Wówczas dworzec w tym miejscu miał być rozwiązaniem tymczasowym, nie przewidując budowy nowego obiektu dla pasażerów. Jednak Rada Miasta w ubiegłym miesiącu postanowiła wydać zgodę na opracowanie nowego planu. Ma on ustalić nowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenów, w szczególności w zakresie dworca komunikacji publicznej.
- Będziemy się starać o środki unijne na tą inwestycję i w przyszłym roku planujemy budowę. Dajemy sobie jakieś 8 – 9 miesięcy na realizację projektu – mówi Kowalska. A jak wyglądałyby koszty? Dyrektor ZTM zaznacza, że szacunkowo mówi się o 12 mln zł.
- Chcielibyśmy, żeby ten dworzec był w pełni nowoczesny. Tablice elektroniczne byłyby nie tylko przy punktach odjazdu autobusów, ale również wewnątrz budynku. Będzie monitoring, który obejmie swoi zasięgiem cały dworzec autobusowy – mówi Kowalska.
Na dachach zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne, cały plac dworcowy zostanie tak przebudowany, żeby pasażerowie nie musieli już wchodzić na drogę, po której poruszają się pojazdy. Dworzec ma zostać połączony jezdnią z ul. Towarnickiego do al. Piłsudskiego, która przejdzie obok VI LO.
Jak zaznacza dyrektor Kowalska, miastu zależy na czasie, ponieważ dworzec podmiejski musi być gotowy, żeby przejąć ruch autobusowy na czas budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego.










Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 3622
Na forum od: 04 lut 2015, 13:42
Lokalizacja: RZESZÓW Staromieście

Re: Przebudowa Dworca Podmiejskiego

Postautor: Sindus » 23 mar 2017, 10:19

Znowu zapewnienie budowy.Czyżby teraz na 100% ? http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34 ... ejski.html
Awatar użytkownika
Sindus
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 798
Na forum od: 02 wrz 2015, 8:24
Lokalizacja: Rzeszów

Następna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość