Rzeszów - Kolejka nadziemna

Nieukończone projekty komunikacyjne

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Nikoś » 19 wrz 2017, 13:50

Tylko jesli po tej trasie to tramwaj a nie kolejke parkową, tak jak robią normalne miasta.
A po za tym koszty koszty i przepisy tego nie przeskoczy więc daremne te pisanie o trasach itd.
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2322
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: bystry » 20 wrz 2017, 16:08

Jeśli chodzi o tramwaje to już się kiedyś na ich temat wypowiedziałem, dlaczego nie powinno być ich w Rzeszowie, tylko spotęgują korki. Czy dyskusja o kolejce to daremne gadanie..., może to tak wygląda ale myślę, że warto na ten temat rozmawiać, żeby nikt o sprawie nie zapomniał a kiedy będą ku temu sprzyjające warunki rozpocząć realizację, może będzie to dużo kosztować ale powolutku się zrobi i realnie ułatwi przemieszczanie w Rzeszowie.
bystry
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 913
Na forum od: 24 sty 2016, 11:34

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Frodo907 » 20 wrz 2017, 21:39

Teraz dziadek Ferenc jest zapatrzony w nową zabawkę, autobusy autonomiczne.
Obrazek
Awatar użytkownika
Frodo907
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 879
Na forum od: 08 lip 2015, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Meme » 21 wrz 2017, 12:08

bystry pisze:Jeśli chodzi o tramwaje to już się kiedyś na ich temat wypowiedziałem, dlaczego nie powinno być ich w Rzeszowie, tylko spotęgują korki.


Mamy 2017 rok, a w Rzeszowie nadal myślenie z lat 70-tych i 80-tych, kiedy likwidowano trasy tramwajowe, bo "przeszkadzały" coraz większej liczbie samochodów na drogach... Już nawet nie trzeba odwoływać się do przykładów zza granicy, wystarczy spojrzeć na Olsztyn, gdzie tramwaje przywrócono (nie mówiąc już o Gliwicach, żałujących decyzji o likwidacji tramwajów). Jeszcze trochę wody w Wisłoku upłynie zanim pewne rzeczy zrozumiemy ;)
Meme
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 258
Na forum od: 03 sie 2014, 13:16
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Nikoś » 21 wrz 2017, 12:39

bystry pisze:Jeśli chodzi o tramwaje to już się kiedyś na ich temat wypowiedziałem, dlaczego nie powinno być ich w Rzeszowie, tylko spotęgują korki.
A ta kolejka niby parkowa to nie ? jeszcze gorzej by było
bystry pisze:Czy dyskusja o kolejce to daremne gadanie..., może to tak wygląda ale myślę, że warto na ten temat rozmawiać, żeby nikt o sprawie nie zapomniał
tylko po co, skoro nie ma umocowania prawnego i na to się nie zanosi na szczęscie
bystry pisze:może będzie to dużo kosztować ale powolutku się zrobi i realnie ułatwi przemieszczanie w Rzeszowie.
dobry żart ale nie udany, kolejka 5 metrów nad ziemia a ludzie co będa do niej skakać, do tego słupy co 10 metrów piękno i estetyka.
A tramwaj jest cichu, z poziomu chodnika i bardzo pojemny.
Meme pisze:wystarczy spojrzeć na Olsztyn, gdzie tramwaje przywrócono
i sobie chwalą i będzie dalsza rozbudowa sieci
Bo miasta postawiły na realizm a nie futurystkę i na tym korzystają a tu kupi się pare autobusów zrobi kilka jeszcze linii z 4 kursami na dobe i jest super
Nie tędy droga
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2322
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Kacu » 21 wrz 2017, 19:01

Tramwaje to fajny pomysł; macie może pomysły na jakieś przykładowe trasy? :)
Kacu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 539
Na forum od: 05 sie 2016, 16:30

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: slavres » 21 wrz 2017, 20:51

Dodam swoje trzy grosze.
Kiedyś byłem zwolennikiem tej kolejki nadziemnej, ale widząc kłopoty prawne, to może faktycznie powrócić do idei tramwaju. Dzisiaj na świecie zaczynają pojawiać się tramwaje beztrakcyjne. Natomiast wąskie gardła można ominąć tunelami, czy wiaduktami. Przykładów nie trzeba szukać, wystarczy podpatrzeć rozwiązania w Krakowie lub Poznaniu. Koszt porównywalny do kolejki :-)
slavres
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 18
Na forum od: 26 lut 2015, 20:46

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: django » 21 wrz 2017, 21:48

Tematu kolejki juz nawet miasto nie podnosi a wy dalej...

A powiedzcie mi co da tramwaj jezdzący po trasie np "koła" a czego w porownaniu z nim nie moze dac autobus np elektryczny. Jakie bylyby zalety tej smiesznej i kosztownej inwestycji pod nazwą "tory na jezdni i pajęczyna nad głowami"
django
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 485
Na forum od: 23 lip 2014, 19:38

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: foreigner » 22 wrz 2017, 2:17

Pewnie wyniki z google dadzą parę dobrych wad i zalet tramwajów.
Tak z moich obserwacji, z jeżdżenia też sporo tramwajami po Krakowie:

1. Tramwaj zabierze więcej ludzi. Z co najmniej dwóch powodów:
- jako pojazd szynowy może być bardziej obciążony,
- z uwagi na szyny może mieć sporą długość (w przeciwieństwie do autobusu przegubowego, który pojedzie tylnymi kołami po chodniku na zakręcie, jeśli nie ma idealnie i łagodnie wyprofilowanej trasy)

2. Tramwaj jest dynamiczny, właściwie niezależnie od obciążenia. Autobus potężnie obciążony z trudem się rozpędza (to też kwestia silnika i posiadania skrzyni biegów). Oczywiście inaczej ma się sprawa z autobusem elektrycznym, pod warunkiem, że ma wystarczająco mocy.

3. Dzięki istniejącym przepisom ma tramwaj nieraz pierwszeństwo przed samochodami, a jeśli dodatkowo ma wydzielone torowisko, to można osiągnąć dużo większą systematyczność i punktualność, niezależnie od tego czy w danym dniu miasto jest mniej czy bardziej zakorkowane. Nie ma więc takich przypadków, jak stojące w korkach autobusy, które wypuszczają podczas postojów na światłach chętnych pasażerów, którzy stwierdzają, że dalsza jazda nie ma sensu. Jeśli tramwaj jest dobrze odseparowany od ruchu, to niewiele rzeczy jest w stanie go zaskoczyć i opóźnić (autobusowi może się przydarzyć wiele rzeczy, choćby konieczność zatrzymania przed wzniesieniem w zimie, bo na górze jest kilku kierowców na letnich oponach, bliskich zjechania w dół). Z drugiej strony, jeśli tramwaj nie ma dobrze odseparowanego torowiska, to można całkiem zakończyć jazdę, gdy się okaże, że ktoś zaparkował auto z d.... zachodzącą na torowisko. To była trochę plaga w Krakowie, aczkolwiek osobiście nie pamiętam za wielu takich sytuacji.

4. Tramwaj jest uniwersalny. Zaczynając swój bieg na przedmieściach rozwija duże prędkości poruszając się własnym torowiskiem (przypominającym bardziej tory dla pociągów), przez co szybko pokonuje najdłuższe odcinki trasy, z najrzadziej rozmieszonymi przystankami. Dojeżdżając do centrum może się coraz bardziej wciskać w małe uliczki dzięki swym 'ściętym' kształtom oraz temu, że przy układaniu torów można zachować mniejsze odstępy (autobus musi mieć większą rezerwę przestrzeni i mieć wyznaczoną jezdnię wysokimi krawężnikami, których się nieraz w ogóle nie stosuje przy torowiskach tramwajowych).

5. Tramwaj ma większy komfort jazdy. Mniej szarpnięć, hamowań, przechyłów itd. W tramwaju spokojnie można np. poczytać bez natychmiastowej choroby lokomocyjnej i ludzi wpychających się na kolana na zakrętach.

Oczywiście nie wszystko co napisałem ogranicza się tylko do jednej linii '0', ale też nikt tramwajów nie wprowadza dla jednej linii.
Na początku byłem też zainteresowany kolejką i sądziłem, że to ciekawy pomysł, ale każdy kto przejrzy kilka artykułów w necie zobaczy, że wszystko to robione na opak. Najpierw fascynacja kapsułami i kolejkami, potem zejście na ziemię w kwestii kosztów i praktyczności tych rozwiązań, potem wybieranie modelu kolejki, dopiero później rzeczy podstawowe, czyli zastanawianie się nad trasą i potokami pasażerskimi, aż na koniec (?) zaczyna się mówić o rzeczach podstawowych, jak prawodawstwie zamykającym drogę do dofinansowania (tak, jakby pojawiło się ono wczoraj).
foreigner
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 465
Na forum od: 06 gru 2014, 17:12

Re: Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Grzegorz44 » 22 wrz 2017, 3:30

Ponieważ interesuję się od dziecka komunikacją miejską pozwolę sobie zabrać głos. Niezależnie od tego czy tramwaj jest, czy też nie jest sensownym rozwiązaniem dla Rzeszowa, to obecnie wydaje się, że dyskusja na ten temat jest czysto teoretyczna. Takiej inwestycji nie da się (oczywiście hipotetycznie można się na to porwać) wykonać bez udziału środków zewnętrznych ("unijnych"). Tymczasem Rzeszów nie rozpoczął żadnych działań w tym kierunku w poprzedniej perspektywie finansowej 2007 - 2013 jak zrobił to Olsztyn, ani nie podejmuje żadnych działań w obecnej perspektywie 2014-2020 (Olsztyn je kontynuuje). Do tego Rzeszów wyraźnie określił co chce robić w ramach tych środków w dziedzinie komunikacji - jest bodaj trzy wielomilionowe projekty obejmujące kosztowny zakup taboru autobusowego, wymianę infrastruktury przystankowej, rozbudowę systemów informacji pasażerskiej i sterowania ruchem, modernizacji zatok, itd. itp.
Powiedzmy sobie więc szczerze: na tramwaj nie ma w najbliższym czasie szans w Rzeszowie. Żaden ośrodek decyzyjny (ratusz, ZTM), ani naukowy (Politechnika, inne uczelnie czy ośrodki analityczne) nie czyni w tym kierunku żadnych przygotowań, ani analiz, ani nawet dalekosiężnych planów. Teraz na tapecie są autobusy elektryczne i autonomiczne (bez kierowców). Oprócz 10 "zwykłych" elektryków, na które przetarg został rozstrzygnięty (wygrał Solaris), miasto przystąpiło do programu NCBiR:

http://infobus.pl/ncbr-prezentuje-e-pol ... 98318.html

W jego ramach (było to w dokumentach budżetowych na jedną z ostatnich sesji RM) miasto zobowiązało się do zakupu 3 autobusów elektrycznych nowego typu opracowanych w tym projekcie. Cytuję: "Program realizowany będzie we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W 2021 r. do
miasta dostarczone zostaną 3 autobusy bezemisyjne z infrastrukturą do ich ładowania. Na rok 2020 zaplanowano działania przygotowawcze."

Dyskusja o tramwaju jest dyskusją czysto akademicką. O tramwaju mówił PiS w czasie ostatniej kampanii samorządowej w 2014 r. (A. Szlachta jako kandydat na prezydenta Rz.) i na tym się skończyło. Oczywiście możemy dyskutować o tramwaju w Rzeszowie, temu służy to forum, tylko miejmy świadomość, że to raczej sfera fantazji. Chyba, że w 2018 r. do ratusza dostanie się ktoś, kto pójdzie akurat w tym kierunku. Szczerze wątpię. Ważniejszym dla Rzeszowa problemem jest rozwiązanie sprawy RCK, która leży całkowicie.
Grzegorz44
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 295
Na forum od: 16 maja 2017, 18:33

PoprzedniaNastępna

Wróć do Inwestycje niezrealizowane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości