Rzeszów - Kolejka nadziemna

Nieukończone projekty komunikacyjne

Rzeszów - Kolejka nadziemna

Postautor: Marudka » 10 lip 2014, 9:06

Pomysł nie jest nowy, bo budowę takiej formy transportu publicznego prezydent Tadeusz Ferenc zapowiada od kilku lat. Jeszcze nigdy do tej pory jego plan nie był jednak tak bliski realizacji.

Obrazek
(fot. ARCHIWUM URZĘDU MIASTA RZESZOWA/BOMBARDIER)

To dokładnie taki model, jakim jesteśmy zainteresowani. Jeździliśmy gotowym, czarno-białym składem wyprodukowanym dla brazylijskiego Sao Paulo. Wrażenia? Znakomite. Do tej pory znaliśmy ten pojazd tylko z wizualizacji, a teraz możemy powiedzieć, że jest świetnie wykonany, cichy i szybki. Bardzo chcemy mieć taką kolejkę w mieście – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

W ubiegłym tygodniu delegacja z Rzeszowa oraz Politechniki Warszawskiej gościła w Kanadzie, gdzie w siedzibie firmy Bombardier zgłębiała temat jednoszynowej kolejki.

Pomysł nie jest nowy, bo budowę takiej formy transportu publicznego prezydent Tadeusz Ferenc zapowiada od kilku lat. Jeszcze nigdy do tej pory jego plan nie był jednak tak bliski realizacji. Warta 300 mln zł budowa pierwszej linii została ujęta na liście kluczowych inwestycji miasta w unijnym rozdaniu pieniędzy na lata 2014-2020. Prezydent regularnie rozmawia na ten temat z ministerstwem infrastruktury, a jego szefowa, wicepremier Elżbieta Bieńkowska jest pomysłowi podobno bardzo przychylna.

– Żeby zdobyć na kolejkę dofinansowanie trzeba jednak zmienić przepisy. Zgodnie z ustawą w tej chwili transport publiczny to tylko autobus, albo pojazd poruszający się na dwóch szynach, czyli pociąg, tramwaj, albo metro. Kolejka jeździ na pojedynczym torze i trzeba ją wpisać na tą listę – wyjaśnia Marek Ustrobiński.

Ponieważ władze Rzeszowa są przekonane, że pieniądze uda się zdobyć, wspólnie z Politechniką Warszawską przygotowują się do budowy systemu. Kanadyjski Bombardier Innovia 300 to jedna z najpoważniejszych propozycji.

– Ten model spełnia nasze oczekiwania we wszystkich aspektach. Przede wszystkim można go dopasować w dowolny sposób do potrzeb miasta. Minimalna wydajność składu dwuwagonowego to 5 tysięcy pasażerów na godzinę, ale powiększając go do ośmiu wagonów, podnosimy ją do 40 tysięcy osób. Osiągamy tym samym parametry zbliżone do metra, podczas gdy budowa linii nad ziemią jest znacznie tańsza i łatwiejsza – mówi wiceprezydent Ustrobiński.

Wagony są klimatyzowane, a układ siedzeń i kolorystykę można zaplanować w dowolny sposób. Skład jeździ na prąd, a dla zmniejszenia zużycia energii jest wyposażony w oświetlenie LED-owe i urządzenia odzyskujące energię podczas hamowania. Można także dopłacić za ogniwa fotowoltaiczne zasilające go energią słoneczną. Kolejką wyprodukowaną dla Sao Paulo urzędnicy jeździli po torze testowym, który można porównać do trasy zaplanowanej w Rzeszowie. Skład bez problemu pokonywał ciasne i długie łuki, nie tracił dynamiki podczas wyjazdu na wzniesienia. Komfortowe warunki podróży oferował jadąc z prędkością do 80 km/h.

Według profesora Włodzimierza Choromańskiego z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, to rozwiązanie idealnie sprawdziłoby się w Rzeszowie.

– A realizując tak ambitny plan miasto stałoby się pod względem organizacji systemu komunikacyjnego zdecydowanym liderem wśród miast tej wielkości w Europie. Gdyby do kolejki i nowoczesnych autobusów dołożyć jeszcze proponowane przez nas bezobsługowe samochody elektryczne, Rzeszów zyskałby rozgłos na całym świecie – mówi prof. Choromański, który jako członek Polskiej Akademii Nauk pomaga rzeszowskiemu pomysłowi przebić się w stolicy.

Pierwszą linię kolejki prezydent Ferenc chce zbudować od dworca PKP, przez al. Rejtana do miasteczka Politechniki Rzeszowskiej przy al. Powstańców Warszawy. Stąd druga część poprowadzi przez ul. Dąbrowskiego, Lisa-Kuli i Cieplińskiego z powrotem w rejon dworca, zamykając pętlę. Tor ma być zamontowany na betonowych słupach 5 metrów nad ziemią

– Długością linię można porównać do kolejki, którą Bombardier niebawem uruchomi w Arabii Saudyjskiej, gdzie wzdłuż pięciokilometrowej trasy stanie sześć stacji. Ponieważ nowe rozdanie pieniędzy unijnych premiuje innowacyjne projekty, wierze, że kolejkę uda się nam zbudować – mówi Marek Ustrobiński.

http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /140709601
Awatar użytkownika
Marudka
Moderator
Moderator
 
Posty: 46
Na forum od: 21 cze 2014, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: Kristoff » 10 lip 2014, 9:26

Byłem sceptycznie nastawiony do tej kolejki, no ale nie ma co, robi bardzo dobre wrażenie. Podoba mi się taka komunikacyjna alternatywa. I to już nie chodzi o sam transport, ale i atrakcję, która wpłynie bardzo pozytywnie na wizerunek miasta. W końcu może "stolica innowacji" będzie adekwatnym określeniem Rzeszowa :)

Awatar użytkownika
Kristoff
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 255
Na forum od: 01 lip 2014, 22:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: Kognakus » 10 lip 2014, 9:42

Ja nie jestem przekonany do tej kolejki :) Myślę że lepszym rozwiązaniem byłby cichy tramwaj, który w przyszłości można puścić (wiem że bardziej to wizja fantastyczna) pod ścisłym centrum tworząc takie "małe" metro. Przykład z Krakowa:

Awatar użytkownika
Kognakus
Administrator
Administrator
 
Posty: 344
Na forum od: 20 cze 2014, 22:05
Lokalizacja: Staromieście

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: Kristoff » 10 lip 2014, 10:14

No ale widać, że to jest takie na siłę robione :) To tak, jakby na laptopa, rzutnik i małe kolumny podłączone do wieży mówić "super kino domowe" :P
Takie przynajmniej jest moje zdanie ;)
Awatar użytkownika
Kristoff
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 255
Na forum od: 01 lip 2014, 22:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: Marudka » 10 lip 2014, 10:46

Im bardziej pomysł innowacyjny tym większa szansa otrzymania dotacji. Tramwaje są w wielu miastach, ale pewnie były by bardziej praktyczne. Kolejkę można za to traktować jako atrakcję turystyczną i kolejną wizytówkę miasta :)

Kognakus, po obejrzeniu filmiku stwierdzam, że można popaść w depresję patrząc na te brzydkie betonowe ściany jadąc codziennie do pracy/szkoły :P
Kiedyś mówiłeś o tym pomyśle, ale miały być tramwaje wśród bujnej zieleni a nie obetonowane z każdej strony.
Awatar użytkownika
Marudka
Moderator
Moderator
 
Posty: 46
Na forum od: 21 cze 2014, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: kamil89 » 10 lip 2014, 16:50

Miałem okazję jechać czymś takim na lotnisku w Meksyku. Monorail łączy 2 terminale i kursuje wahadłowo. Sam pomysł jest ciekawy, mnie jednak nie podoba się coś zasadniczo innego. Osobiście nie wyobrażam sobie samej konstrukcji. Betonowe słupy/pylony będą biegły przez ścisłe centrum miasta, które chciano chyba uczynić parkiem historycznym/krajobrazowym. W zamieszczonej wizualizacji jest fragment, gdzie ów wagonik sunie niemal po powierzchni, ale ograniczają go jednak betonowe bariery więc puszczenie czegoś takiego na poziomie gruntu niestety odpada. (uniemożliwia to przejaaz/przejście) i tu jest zasadnicza wyższość tramwaju nad czymś takim... Oczywiście tramwaj także potrzebuje trakcji, co również jest problematyczne...
Konstrukcja tego typu może raziłaby mniej w częściach miasta, gdzie wagoniki kursowałyby pasem zeileni, a więc na odcinku Powstańców-Warszawy--Cieplińskiego i fragment Piłsudskiego... - Rejtana, jednak jak będzie to wyglądać na Pl. Wolności, na jakiej wysokości będą przystanki?, czy będą to też platformy?, czy jednak wagoniki będą się zsuwały do poziomu gruntu? Chciałby zobaczyć konkretne wizualizacje dla Rzeszowa, te zdjęcia, symulację przejazdu z zaznaczeniem najważniejszych budynki
kamil89
Bywalec+
Bywalec+
 
Posty: 112
Na forum od: 21 cze 2014, 20:08

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: Marudka » 10 lip 2014, 18:57

Jak pasem zieleni to mogli by tramwaj wkomponować, taki w trawie też by chyba fajnie wyglądał.

Obrazek
Awatar użytkownika
Marudka
Moderator
Moderator
 
Posty: 46
Na forum od: 21 cze 2014, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: pisul » 10 lip 2014, 21:21

Moze warto przypomniec kilka artykulow z prasy codziennej odnosnie kolejki.

Obrazek


Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zrodlo: archiwalne numery Nowiny Rzeszowskie i Gazeta Wyborcza
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: pisul » 10 lip 2014, 21:27

13-05-2014
Ministerstwo przychylne nadziemnej kolejce w Rzeszowie - http://rzeszow-news.pl/ministerstwo-przychylne-nadziemnej-kolejce-w-rzeszowie/nggallery/image/4-20#11846

W minionym tygodniu byliśmy w ministerstwie, są przychylni dla naszego projektu – poinformował Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, podczas poniedziałkowej operatywki w ratuszu. Chodzi o pomysł miasta na stworzenia w stolicy Podkarpacia kolejki nadziemnej...
...W minionym tygodniu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego,() Marek Ustrobiński, Stanisława Bęben, dyrektor wydziału pozyskiwania funduszy, oraz jej zastępca Paweł Potyrański przedstawili pomysł miasta...
...Podczas wizyty w Warszawie urzędnicy uczestniczyli w kilku naradach w ministerstwie, gdzie przedstawili plan Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Kolejka miałaby być jednym z zadań dofinansowanych z Unii Europejskiej – wyjaśniał Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. – System Monorail, jaki miałby być zamontowany w naszej kolejce, wywołał duże zainteresowanie ze względu na rozwiązania techniczne. Urzędnicy ministerstwa wykazali dużą chęć pomocy przy tej inwestycji.
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Nadziemna kolejka - powracający temat

Postautor: pisul » 10 lip 2014, 21:33

20 maja 2014
... Podczas ubiegłotygodniowej wizyty na Podkarpaciu Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że pieniądze będą przede wszystkim na projekty nowoczesne... Z nowego rozdania wypadają drogi, Unia dopłaci tylko do budowy ekspresówek i autostrad... Za namową urzędników resortów odpowiedzialnych za rozdanie pieniędzy miasta szykują się także do przedsięwzięć realizowanych wspólnie z uczelniami i firmami. W Rzeszowie ma to być nadziemna kolejka pasażerska. – Chodzi o przygotowanie zadania od projektu do realizacji. Pomaga nam w tym Politechnika Warszawska – mówi dyrektor Bęben(?).


______________
(?) Stanisława Bęben - dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy

Zakres działania:

1) planowanie, opracowywanie, koordynowanie prac związanych z przygotowaniem studiów wykonalności, analiz ekonomiczno-finansowych dla projektów współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych;
2) przygotowywanie analiz dotyczących funkcjonowania miasta w kontekście projektów Unii Europejskiej z uwzględnieniem analiz i materiałów dotyczących strategii rozwoju miasta;
3) weryfikacja analiz ekonomiczno-finansowych sporządzanych dla projektów realizowanych przez urząd.

Unijne miliony? Już nie na drogi ale na ekologię i innowacje - http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140520/REGION00/140519509
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Następna

Wróć do Inwestycje niezrealizowane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości