[ul. Sikorskiego/Podkarpacka] Obwodnica Południowa

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: dStan » 26 sty 2018, 11:56

Ania83 pisze:Obwodnica to obwodnica ,ma utworzyć tzw ring dookoła miasta tak żeby dojeżdżać od środka miasta do niej i dalej do ekspresówek,autostrad lub żeby ominąć miasto,po to ma być obwodnica , nie żeby komuś było łatwiej dojechać do tesco czy galerii lub powrócic na swoje osiedle po pracy, ludzie to ma być obwodnica i ma utworzyć ring dooklola miasta a nie a może jeszcze troche na północ, a bo mało skorzystam,o to chodzi żeby jak najwiecej dzieki tej drodze ominelo Rzeszów jesli nie jest miejscem docelowym, wejdzcie na mape google i zobaczcie jak na zachodzie widac golym okiem kregi wokół miast a tu tylko a bo to po granicy Rzeszowa, to gdzie ma isc przez srodek osiedla

Trochę zbyt ogólnie traktujesz pojęcie obwodnicy. Przykładowo Kraków ma 4 obwodnice i nie każda tworzy ring dookoła miasta. Na wikipedii jest napisane, że obwodnice dzielą się na trzy rodzaje: środmiejskie, miejskie i pozamiejskie. Poza tym, to jest tylko kwestia nazewnictwa.
Jeśli ma to być droga budowana przez Rzeszów, to ma służyć mieszkańcom Rzeszowa, a nie okolicznych wiosek. Budując ją poza miastem Rzeszów na tym nie skorzysta, szczególnie w przypadku kierunku na Tyczyn, gdzie jednak ruch tranzytowy jest znikomy. Nie za bardzo jest tu co wyprowadzać, większość ruchu to jednak ruch lokalny. Gdyby ta droga była budowana bardziej na północ (bliżej Robotniczej niż Tyczyna) to będzie mogła spełniać obie funkcje, czyli wyprowadzenie ruchu tranzytowego przed wjazdem do centrum (Odwodnica Południowa -> S19 -> A4) jak i ruch międzyosiedlowy (Sikorskiego -> Podkarpacka -> Krakowska).
dStan
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 501
Na forum od: 30 cze 2014, 14:13

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: riko » 26 sty 2018, 17:07

https://plus.nowiny24.pl/magazyn/a/polu ... a,12882484




Południowa obwodnica dla Rzeszowa. Prezydent kontra starosta i wojewoda. Wyścig na pomysły w sprawie przebiegu trwa.

Do tego, że Rzeszów potrzebuje południowej obwodnicy, przekonywać nie trzeba nikogo. Kwestią sporną pozostaje jedynie jej przebieg. Władze miasta widzą drogę bliżej zalewu. Starosta i wojewoda proponują przesunięcie jej w kierunku południowym.

Od momentu uruchomienia obszarowego systemu sterowania ruchem drogowym liczbę samochodów przejeżdżających poszczególnymi ulicami można określić bardzo precyzyjnie. Dane, którymi dysponuje miasto, nie pozostawiają złudzeń. To południowa część Rzeszowa jest najbardziej obłożona pojazdami.


riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: riko » 27 sty 2018, 11:52

http://rzeszow-news.pl/burzliwe-spotkan ... ludniowej/




Cztery koncepcje planowanej drogi południowej, obecnie brak pieniędzy na realizacje inwestycji i w tle przedwyborcza walka o głosy mieszkańców, którym proponuje się zburzenie domów lub bliskie sąsiedztwo ruchliwej drogi. O czym mowa? O drodze południowej Rzeszowa, która od 2017 roku budzi ogromne emocje.

Gdy wojewoda Ewa Leniart (PiS) i starosta rzeszowski Józef Jodłowski (PiS) przedstawili w ubiegłym tygodniu nową koncepcję przebiegu południowej obwodnicy, która zakłada przebieg jej trasy przez Rzeszów, Tyczyn i Boguchwałę mieszkańcy osiedli Budziwój, Biała i Zwięczyca poczuli się zdezorientowani – skoro jest możliwa inna opcja wytyczenia trasy, to każdy chce, aby nowa droga była jak najdalej od ich domów oraz aby nie zostały one wyburzone.

Dlatego też w piątek mieszkańcy trzech osiedli spotkali się wraz z prezydentem Rzeszowa Tadeuszem Ferencem oraz Ewą Leniart w Zespole Szkół nr 11 w Zwięczycy, by rozwiać wątpliwości mieszkańców co do budowy drogi południowej. Było ich około 200.

– Naszym planem w mieście jest maksymalnie usprawniać komunikację, żeby drogi były jak najlepsze, żeby wszystkie wyjazdy z miasta były dwujezdniowe. Chcemy budować kolejne drogi, m.in. drogę południową. Jest dużo dyskusji i chcemy dowiedzieć się od państwa, którędy nowa droga ma przebiegać – mówił Tadeusz Ferenc.

Tadeusz Ferenc: Jeśli powiecie…

Ferenc, któremu jeszcze w tamtym roku wydawało się, że miasto zdobędzie na budowę obwodnicy 277 mln zł z Unii Europejskiej – szacowany koszt inwestycji to 450 mln zł – zwrócił uwagę też nie tylko na sam przebieg drogi, ale też na to, jak i za co chce wybudować drogę południową.

– Jeśli powiecie: nie budować – usłucham. Jestem po to, aby wam służyć. Jeśli powiecie: budować – zrobię wszystko, aby to nie było z pieniędzy z waszych podatków – zdeklarował Ferenc.

Zanim rozpoczęły się pytania od mieszkańców wojewoda wspomniała, że przychodzili do niej mieszkańcy osiedli Biała, Budziwój, Zwięczyca, którzy pytali ją, dlaczego przez ich osiedle domków jednorodzinnych będzie przebiegać droga południowa oraz dlaczego nie jest rozważana opcja przesunięcia planowanej trasy w stronę centrum Rzeszowa, by biegła przez teren nieużytków.

Wojewoda: Nie byłam złośliwa.

Ewa Leniart wspomniała też o dokumentach, a właściwie ich braku, które spowodowały, że Rzeszów stracił szanse na unijną dotację.

– Zostałam za to obarczona odpowiedzialnością. Mówię to po to, aby rozwiać wszelkie wątpliwości – nie było w tym złośliwości. Jesteśmy przekonani, że Rzeszów powinien się rozwijać, żeby powstała południowa obwodnica, ale też chcemy, aby jej przebieg jednak odbywał się możliwe poza granicami miasta lub na styku miasta oraz gmin ościennych – mówiła Ewa Leniart.

Do mieszkańców dotarły cztery wersje koncepcji przebiegu drogi południowej. Paweł Delikat, mieszkaniec os. Zwięczyca, zgodnie z zapowiedziami, przygotował prezentację z mapą i zaznaczonymi na niej wariantami drogi południowej.

Zanim jednak Delikat przedstawił slajdy, zaprezentowano krótki film, na którym jeden z mieszkańców mieszkańców Zwięczycy, opowiada, że tyle co wybudowany dom będzie musiał za chwilę rozbierać, bo przez środek jego działki wytyczono trasę obwodnicy.

– Pan Wojtek w zeszłym roku w sierpniu dostał pozwolenie na budowę. W tym momencie dom jest praktycznie skończony. Teraz pan Wojtek martwi się tym, że mimo rekompensaty finansowej będzie ten dom musiał opuścić. Jego głównym nakładem był czas, który przepadł – mówił Paweł Delikat.

Jakie są koncepcje?

Po filmie zostały na mapach przedstawione cztery koncepcje przebiegu drogi południowej oraz straty w budynkach i ilość domów, na które droga ma bezpośrednio oddziaływać.
Pierwszy wariant, pomarańczowy, to koncepcja miejska z ub. roku. Zakłada ona budowę 6-kilometrowej drogi południowej od ul. Podkarpackiej do al. Sikorskiego, która biegłaby przez osiedla Zwięczyca, Budziwój i Biała.

W pierwotnej wersji ratusz zaplanował także budowę kilometrowego mostu, który przecinałbym rzeszowski zalew na wysokości tzw. Ptasiej Wyspy. Ta koncepcja według Delikata zakłada wyburzenie 45 domów, a 95 byłoby tzw. w zasięgu bezpośredniego oddziaływania inwestycji. W uproszczeniu – mieszkańcy żyliby w potwornym hałasie i huku.

Druga koncepcja, czerwona, również miejska to zmodyfikowany wariant pomarańczowej trasy, gdzie ratusz budowę mostu odsunął od zalewu o 150 m w kierunku południowym i skrócił jego długość o połowę – do 500 m. Ta zakłada wyburzenie 48 domów a 140 ma być w bliskim sąsiedztwie drogi południowej.

Trzecia koncepcja, zielona, jest autorstwa rzeszowskiego posła PiS Wojciecha Buczaka. Zakłada ona budowę mostu przez najwęższy fragment rzeszowskiego zalewu i słabiej zurbanizowane tereny, na których znajdują się m.in. ogródki działkowe oraz wyburzenie 12 domów. W tej koncepcji tylko 39 domów znalazłby się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi.

Co oznacza „nieinwazyjność?”

Czwarta, żółta koncepcja, była tą, którą przedstawiła wojewoda, czyli droga miałaby biec przez Rzeszów, Boguchwałę i Tyczyn.

– Ta koncepcja zakłada nieinwazyjne przeprowadzenie drogi. Koncepcja wyprowadza ruch z miasta poświęcając 4 budynki, w tym dwa mieszkalne, a 19 domów pozostaje z bezpośrednim sąsiedztwie drogi – wyjaśniał Paweł Delikat.

– Przejrzeliśmy proponowaną przez starostę trasę. I policzyliśmy. Do wyburzenia będzie 39 domów. Mamy spisane ich numery – zauważył Andrzej Świder, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Okazało się, że jednak, że ta „nieinwazyjność” wcale nie przekonała mieszkańców bardziej do budowy drogi, niż „inwazyjność” pozostałych koncepcji. – Mówi pan: „dwa domy do wyburzenia”. Tam mieszka rodzina z małymi dziećmi, którzy się wprowadzali dwa lata temu – mówiła jedna z mieszkanek obecnych na spotkaniu.

– Droga proponowana przez wojewodę przebiega wzdłuż szeregówek w odległości 15 m, więc nie rozumiem słowa „bezinwazyjnie”. Życzyłbym panu mieszkać w tej szeregówce – wtórował jej mężczyzna.

Dobry argument, będzie zgoda.

Z sali padło też pytanie o koncepcje miejskie. – Dlaczego mamy oddać własne domy i ogrody i zgadzać się na to, aby 8 metrów od naszych miejsc zamieszkania znajdowała się ruchliwa droga? – pytała jedna z mieszkanek. – Jeśli miasto poda dobry argument, to może się zgodzimy na tę koncepcję – dodawała.

Z wyjaśnieniami pośpieszył architekt Grzegorz Róg z Biura Rozwoju Miasta, który tłumaczył, że przebieg drogi od ul. Podkarpackiej w kierunku gminy Tyczyn po raz pierwszy został wyznaczony w planie ogólnym Rzeszowa już w 1992 roku. Następnie został utrwalony w studiach gmin, które powstały w roku 2000 w Rzeszowie, w 2002 Tyczynie i 2005 w Boguchwale.

Po utracie ważności tych planów Rada Miasta Rzeszowa w miarę przyłączenia kolejnych miejscowości, zaczęła przystępować do sporządzania planów miejscowych obejmujących odcinek drogi południowej. Dla Zwięczycy powstały one w 2008 roku, a dla Budziwoja i Białej w 2010 roku.

– Przebieg tej drogi jest konsekwencją realizacji poprzednich dokumentów urbanistycznych, które były sporządzane w Rzeszowie i gminach ościennych od kilkunastu lat – wyjaśniał Grzegorz Róg.

Nie ma wariantu idealnego.

– Plany miejscowe mają to do siebie, że muszą być zgodne ze studium. Brak takiej zgodności skutkuje każdorazowo uchylaniem planu przez służby wojewody. Wariant czerwony powstał w stosunku do opracowania specjalistycznego, będącego rezultatem złożonego zamówienia publicznego końcem roku 2016 – dodawał.

Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, dodawał również, że pomarańczowa koncepcja została przygotowana jako plan transportowy do unijnego programu „Polska Wschodnia 2014-2020” w 2016 roku. Przygotowanie tego planu poprzedziły rok wcześniej konsultacje społecznie.

Decyzja środowiskowa została unieważniona z uwagi na zbyt bliskie sąsiedztwo z Lisią Górą oraz przez to, że planowana droga znajdowała się na terenie Natura 2000.

– Dlatego projektanci dostali polecenie, aby tak zmodyfikować trasę, by była zgodna z uwagami, stąd powstała koncepcja czerwona – tłumaczył Marek Ustrobiński. – Nie ma wariantu idealnego. Każdy będzie budził emocje i dla kogoś będzie niekorzystny – dodawał.

1,2 mln wywalone w błoto?

Mieszkańcy zarzucili też ratuszowi, że wydał ponad 1,2 mln na złą koncepcję. Ustrobiński odbił piłeczkę tłumacząc, że każdy projekt kosztuje jakieś pieniądze, a żaden nie gwarantuje tego, że będzie zrealizowany.

– Zawsze mogą być sytuacje sporne. Wiele jest projektów, które zostały wykonane, a nie są zrealizowane. To nie jest sytuacja wyjątkowa – przekonywał wiceprezydent Rzeszowa.

Podczas spotkania Tadeusz Ferenc zachęcał mieszkańców, aby podjęli jakąś decyzję. Przeciwny temu był Paweł Delikat, który stwierdził, że lepiej powołać ciało doradcze, które przemyśli różne opcje i zestawi je ze sobą według jasnych kryteriów.

– Proponowanie w tej chwili „weźcie, wybierzcie” mija się z celem, bo te prezentacje to przedstawianie problemu, a nie jego rozwiązanie – przekonywał Delikat. Ferenc stwierdził, że to odsuwanie sprawy w czasie.

Miasto miało dużo czasu.

Podczas spotkania zabrał też głos Marcin Fijołek, szef klubu PiS w Radzie Miasta. – Dziś prezydent mówi o tym, aby to mieszkańcy podjęli decyzję. Gdyby to powiedział pan kilka lat temu, gdyby miasto myślało o mieszkańcach i ich losie przy inwestycji, to by nas tu dziś nie było – stwierdził Marcin Fijołek.

– Miasto miało dużo czasu, aby przygotować optymalny, najmniej kosztowny społecznie projekt tej drogi, a w maju rozpoczęto prace nad przygotowaniem wariantu jeszcze gorszego społecznie – dodawał.

– Słuchając radnego, to wychodzi, że w tym Rzeszowie jest źle, ale pan radny przeniósł się do Rzeszowa spod Tarnowa, bo tu mu najlepiej, bo tu znalazł prace i tu przyjechał. Jak mu tak źle, to po co tu przyjechał? – pytał Ferenc w swoim stylu.

Prezydent Rzeszowa twierdził również, że prezentowane koncepcje wojewody i Buczaka to gra polityczna. Przekonywał również, że gmina Tyczyn i Boguchwała ma za małe budżety na dokonanie wkładu własnego do inwestycji, zakładając, że zostaną na budowę drogi południowej ponownie zdobyte pieniądze z zewnątrz.

Tadeusz Ferenc pytał również, czy powierzenie tej inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy staroście rzeszowskiemu to dobry pomysł.

– Gdybyśmy budowali drogę południową, to maszyny prawdopodobnie już by pracowały. Kiedy miasto tej inwestycji nie będzie realizować, to ja na nią nie będę miał żadnego wpływu – mówił Ferenc.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: pisul » 29 sty 2018, 18:58



Chyba najlepsza a na pewno najtańsza koncepcja obwodnicy zaproponowana przez pana Buczaka z PISu.
Dziś na TVP Rzeszów o 20:30 ma być debata która lokalizacja najlepsza.
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: pisul » 29 sty 2018, 22:08

... i wszystko już wiadomo.

Wiceprezydent powiedział że miasto rezygnuje ze swojej koncepcji (duży most z pylonem na ptasiej wyspie) i prawdopodobnie będzie realizowana ta opcja z obwodnicą niedaleko Tyczyna i Boguchwały maksymalnie odsunięta od Rzeszowa.

Wielka szkoda. Czyli dalej korki na rzeszowskich ulicach od strony południowej na osiedlach Biała-Budziwój-Drabinianka a zyskują pod rzeszowskie miejscowości. Więcej, planowana obwodnica zakłada połączenie jej z już istniejącymi ulicami w Rzeszowie. Czyli i Jana Pawła II i Kwiatkowskiego jeszcze bardziej będzie zakorkowana. Tak to się kończy gdy drogę proponuje kobieta.
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: tiger022 » 29 sty 2018, 22:31

tiger022
Świeżak
 
Posty: 2
Na forum od: 29 sty 2018, 22:30

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: Szymek_Rz » 30 sty 2018, 11:15

pisul pisze:... i wszystko już wiadomo.

Wiceprezydent powiedział że miasto rezygnuje ze swojej koncepcji (duży most z pylonem na ptasiej wyspie) i prawdopodobnie będzie realizowana ta opcja z obwodnicą niedaleko Tyczyna i Boguchwały maksymalnie odsunięta od Rzeszowa.

Wielka szkoda. Czyli dalej korki na rzeszowskich ulicach od strony południowej na osiedlach Biała-Budziwój-Drabinianka a zyskują pod rzeszowskie miejscowości. Więcej, planowana obwodnica zakłada połączenie jej z już istniejącymi ulicami w Rzeszowie. Czyli i Jana Pawła II i Kwiatkowskiego jeszcze bardziej będzie zakorkowana. Tak to się kończy gdy drogę proponuje kobieta.

100% racji. W takim przypadku miasto powinno w minimalnym stopniu włączyć się finansowo w tą budowę. Przynajmniej połączenie Podkarpackiej z Kwiatkowskiego miasto powinno wybudować, to odciąży w/w osiedla. Nikt z Drabinianki czy Budziwoja nie będzie jechał do Boguchwały aby dojechać do centrum miasta.
Szymek_Rz
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 219
Na forum od: 11 lis 2015, 18:00

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: bystry » 30 sty 2018, 12:05

pisul pisze:... i wszystko już wiadomo.

Wiceprezydent powiedział że miasto rezygnuje ze swojej koncepcji (duży most z pylonem na ptasiej wyspie) i prawdopodobnie będzie realizowana ta opcja z obwodnicą niedaleko Tyczyna i Boguchwały maksymalnie odsunięta od Rzeszowa.

Wielka szkoda. Czyli dalej korki na rzeszowskich ulicach od strony południowej na osiedlach Biała-Budziwój-Drabinianka a zyskują pod rzeszowskie miejscowości. Więcej, planowana obwodnica zakłada połączenie jej z już istniejącymi ulicami w Rzeszowie. Czyli i Jana Pawła II i Kwiatkowskiego jeszcze bardziej będzie zakorkowana. Tak to się kończy gdy drogę proponuje kobieta.


Częściowo zgadzam się z Pisulem. Powiem nawet więcej wariant zaproponowany przez starostę Rzeszowskiego i wojewodę wygląda mi z ich strony na ucieczkę przed budową drogi, która miała łączyć Lubenię, Boguchwałę i Rzeszów. To miała być osobna inwestycja, która jest tam bardzo potrzebna, a to co oni zaproponowali wygląda jakby chcieli tamtą inwestycję z obwodnicą Rzeszowa połączyć i wrzucić to do jednego worka i to mi się nie podoba.

Ciekawy jestem czy te dane pokazane na filmiku co do liczby wyburzeń też są rzetelne, według filmiku zakłada się, że 48 domów ma iść do wyburzenia wg. wariantu miejskiego? O takiej liczbie była na pewno mowa jak przedstawiano tą koncepcję? Tu się jakaś kampania wyborcza zaczyna. Każdy zaczyna jeździć palcem po mapie i wymyślać nowe warianty jakby światowej klasy ekspertem od zagospodarowania przestrzennego był... Te wyborcze umizgi zaczynają już irytować...

Nie żebym był jakimś obrońcą Ferenca, bo droga wzbudza kontrowersję, nie ma co ukrywać, urzędnicy miejscy najbardziej zawalili sprawę tym, że nie robią planów zagospodarowania przestrzennego. Biała, Budziwój, cała Drabinianka to jeden wielki bajzel architektoniczny, każdy buduje tam co chce i gdzie chce, zabudowa jet całkowicie niespójna i to jest efekt wieloletnich zaniedbań, nie tylko Ferenca ale również poprzedników i będzie tylko gorzej. Przez to, że tam jest taka samowolka budowlana, żadnego wariantu obwodnicy południowej nie da się zrobić bezinwazyjnie, przy każdym wariancie niestety ktoś będzie zawsze poszkodowany.

Kiedyś, kilka lat temu marzyła mi się działka i domek jednorodzinny w rejonie Drabinianki ale teraz w żadnym wypadku!
bystry
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 913
Na forum od: 24 sty 2016, 11:34

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: pisul » 30 sty 2018, 13:16

Oglądałem regionalny dziennik w TVP RZ i potem Konkrety i Opinie.


O ile wiceprezydent Marek Ustrobiński w tej audycji(Konkrety i Opinie) powiedział że miasto zawiesza prace nad obwodnicą zaproponowaną przez "Ptasią wyspę" to prezydent Ferenc powiedział coś w stylu o ile dobrze pamiętam - że będzie chodził tylko wokół obwodnicy która ma służyć miastu i w ma być w granicach miasta. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale prawdopodobnie dał sygnał wojewodzie podkarpackia pani
Ewie Leniart że jaką sobie głupotę wymyśliła z włodarzami Tyczyna i Boguchwały to mają pole do popisu i działania. A znając wcześniejsze "osiągnięcia" tej trójki nie będzie żadnej obwodnicy :lol:


Na miejscu prezydenta Rzeszowa też umyłbym ręce. Po co się żyłowć i tracić zdrowie w sporach z właścicielami gruntów gdzieś pod Tyczynem jak obwodnica w większości nie będzie w granicach miasta Rzeszowa i nie posłuży mieszkańcom Rzeszowa. Według mnie niedługo wybory i można by zapytać mieszkańców przy urnie w referendum który z 4 wariantów wybierają w głosowaniu? Bo teraz na to wychodzi że demokratycznie wybrany prezydent nie może decydować bo za niego decyduje zwykły urzędnik osoba bez mandatu wyborczego. Nawet więcej, wojewoda wydaje tylko decyzje i nie może ustalać ze stronami trzecimi i wchodzić w nie swoje kompetencję. A tu nikt tej pani nie wybrał a postawiła się po nad prezydentem!
Awatar użytkownika
pisul
VIP
VIP
 
Posty: 8535
Na forum od: 27 cze 2014, 21:40

Re: Obwodnica Południowa (z mostem naz zalewem)

Postautor: maks » 30 sty 2018, 16:24

Prezydent Rzeszowa spotkał się z mieszkańcami osiedli, przez które ma przebiegać tak zwana południowa obwodnica Rzeszowa. Na ten projekt miasto wydało ponad milion złotych, ale wielu mieszkańców domaga się zmiany przebiegu nowej drogi. Jak tłumaczą, chodzi nie tylko o mniejszą ingerencję w zabudowę, ale także o ochronę Zalewu na Wisłoku.


http://rzeszow.tvp.pl/35802468/poludnio ... eszkancami
maks
Fanatyk
Fanatyk
 
Posty: 3542
Na forum od: 25 gru 2014, 21:47

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości