Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 04 sty 2017, 15:25

http://supernowosci24.pl/beda-nowe-auto ... krzyzowan/








Będą nowe autobusy, parkingi i przebudowa skrzyżowań.


RZESZÓW. Miasto przymierza się do kolejnych programów transportowych.

Do 15 stycznia br. miasto ogłosi przetarg na zakup 10 elektrycznych autobusów. To dopiero początek kolejnych zmian transportowych, jakie ruszą w tym roku i będą realizowane do 2022. Chodzi o prawie 500 mln zł m.in. na przebudowę dróg, autobusy i budowę parkingów.
Przetarg na 10 elektrycznych autobusów obejmie nie tylko pojazdy, ale infrastrukturę do ładowania energii elektrycznej. Miasto chce też kupić autobusy przegubowe, których na rzeszowskich ulicach brakuje.
- Będą w technologii diesel Euro 6, najmniej emisyjne. Planujemy w trakcie tej perspektywy 2014 – 2020 nabyć w sumie flotę 100 autobusów, która będzie uzupełniała istniejące obsługujące miasto. Zwiększymy częstotliwość poruszania się po mieście, zwiększymy liczbę linii, więc potrzebujemy autobusów, również do wymiany tych, które mają ponad 15 lat, bo przypomnę, że do tej pory wymieniliśmy połowę floty autobusowej – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.
Zmodernizowanych zostanie siedem skrzyżowań, m.in.: al. Powstańców Warszawy – ul. Sikorskiego, al. Wyzwolenia – ul. Okulickiego, al. Piłsudskiego – ul. Marszałkowska, al. Niepodległości z al. Armii Krajowej. Głównie będą rozbudowywane prawoskręty i śluzy autobusowe.
- Przy okazji chcemy też rozładować tzw. wąskie gardła, i które jeszcze w mieście występują, które cały czas się pojawiają. Cały czas potrzebujemy nowych ulic, nowych połączeń komunikacyjnych, nowych rozwiązań na skrzyżowaniach, żeby w tym całym tłumie autobusy poruszały się sprawnie i punktualnie – mówi Ustrobiński.
Czekają na pieniądze
- 28 grudnia ub.r. złożyliśmy wniosek aplikacyjny do programu Rozwój Polski Wschodniej, który przewiduje wiele różnych przedsięwzięć – mówi wiceprezydent i zaznacza, że dopiero, kiedy urząd otrzyma pozytywną informację zwrotną, będzie można mówić o szczegółach i dokładnych liczbach.
Odświeżone zostaną przystanki autobusowe. Pojawią się nowe słupy, wiaty autobusowe, tablice informacji pasażerskiej i biletomaty. Nowo budowane zatoki autobusowe będą miały wysokie krawężniki, tak jak dzisiaj przy ul. Jana Pawła II. W planie są również parkingi Park&Ride, rozbudowany zostanie ten na Podpromiu, a przy ul. Lwowskiej powstanie nowy na ok. 250 miejsc postojowych.


Blanka Szlachcińska
















Obrazek



Do 2020 roku Rzeszów będzie miał kolejnych 100 nowych autobusów, w tym elektryczne i przegubowe w technologii diesel Euro 6. Fot. B. Szlachcińska
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 3716
Na forum od: 04 lut 2015, 13:42
Lokalizacja: RZESZÓW Staromieście

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 11 sty 2017, 16:24

http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/vi ... -wschodnia








Dotacje na ekologiczny transport z Programu Polska Wschodnia.

Dzięki 1,5 mld zł z Programu Polska Wschodnia Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów mogą przeprowadzić 14 inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację miejską, wartych łącznie 2,1 mld zł.

Ministerstwu Rozwoju bardzo zależy na tym by mieszkańcy: Rzeszowa, Kielc, Lublina, Olsztyna oraz Białegostoku mogli jak najszybciej skorzystać z efektów inwestycji w zrównoważony transport miejski. Mamy już umowę o dofinansowanie pierwszego projektu miasta Olsztyna. W przypadku pozostałych 13 inwestycji samorządy zmobilizowały się i zgodnie z terminem – do końca 2016 r. – zgłosiły swoje projekty. Jednak to wyłącznie od jakości złożonych do PARP dokumentów będzie zależał dalszy sukces planowanych inwestycji- zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. - Inwestycje w ekologiczny transport miejski to jeden z priorytetów PO PW. Tym samym Program stwarza szanse polskim producentom taboru, do zaoferowania samorządom innowacyjnych produktów np. autobusów elektrycznych.

Dofinansowanie z PO PW miasta wojewódzkie przeznaczą na budowę nowych lub rozbudowę istniejących ekologicznych zintegrowanych sieci transportu miejskiego tak, aby uatrakcyjnić transport publiczny w odniesieniu do transportu indywidualnego. Projekty będą miały charakter kompleksowy – obejmą inwestycje w:

- infrastrukturę nadającą priorytet komunikacji zbiorowej i poprawiającą jej funkcjonowanie (m.in. buspasy, obiekty przeznaczone dla transportu autobusowego, tunele, wiadukty, przystanki, zajezdnie autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, trakcje tramwajowe/ trolejbusowe);
- zakup ekologicznego taboru;
- inteligentne systemy transportowe i informacyjne (m.in. zarządzanie kursowaniem taboru, dynamiczna informacja pasażerska, planowanie podróży, e-bilety, bezpieczeństwo w pojazdach i na przystankach, sterowanie ruchem, monitorowanie natężenia ruchu, warunków pogodowych i środowiskowych).

Dzięki realizowanym inwestycjom transport miejski funkcjonujący w stolicach województw Polski Wschodniej w większym stopniu będzie przystosowany do zróżnicowanych potrzeb jego użytkowników (projektowanie uniwersalne). Miasta wojewódzkie zostaną lepiej skomunikowane z otaczającymi je obszarami, przy wykorzystaniu integracji różnych form transportu: publicznego z komunikacją indywidualną – pieszą, rowerową i samochodową (powstaną tzw. łańcuchy ekomobilności).

Wykorzystanie ekologicznego taboru przyczyni się do ograniczenia spalin i hałasu generowanego przez komunikację miejską. Efekt ten zostanie spotęgowany przez ograniczenie ruchu samochodów indywidualnych na rzecz wzrostu wykorzystania komunikacji miejskiej.

Olsztyn przede wszystkim stawia na rozwój transportu tramwajowego. Głównym zadaniem planowanej rozbudowy linii tramwajowej jest zamknięcie układu olsztyńskiego torowiska poprzez dobudowę nowych odcinków torów w układzie południe – północ po wschodniej części miasta oraz objęcie torowiskiem jak największego zasięgu południowych osiedli mieszkaniowych. Rozbudowa układu torowego we wschodniej części miasta pozwoli również połączyć osiedla południowe z Centrum, Dworcem PKS i PKP oraz strefą przemysłową.

Wśród inwestycji w Kielcach na szczególną uwagę zasługuje plan stworzenia na bazie zrewitalizowanego Dworca PKS (popularny „Spodek”) – Centrum Komunikacyjnego, które pełnić będzie rolę integrującą sieci komunikacyjnej regionu z kielecką komunikacją miejską.

Lublin zmiany w transporcie miejskim ukierunkował na dalszy rozwój sieci trolejbusowej, tym razem z uwzględnieniem potrzeb komunikacji zbiorowej Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Miasto przewiduje również wdrożenie systemu biletu elektronicznego w komunikacji aglomeracyjnej.

Rzeszów sukcesywnie planuje rozbudowę Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportu Miejskiego (RIST) o kolejne moduły i funkcjonalności, jak również utworzenie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK). RCK obejmie zagospodarowanie terenów miejskich pomiędzy obecnym dworcem kolejowym i PKS. Planowane jest tam wprowadzenie komunikacji miejskiej w celu ułatwienia przesiadek pomiędzy środkami komunikacji dalekobieżnej i miejskiej. Ponadto do miejskiej floty autobusowej zostaną włączone pojazdy elektryczne.

Inwestycje Białegostoku wpisują się w realizowaną od 2004 r. koncepcję utworzenia Korytarzy Autobusu Wysokiej Jakości (KAWJ), tj. systemu buspasów zapewniających szybkie połączenia autobusowe między dzielnicami peryferyjnym a centrum Białegostoku. Ta atrakcyjna oferta przewozowa ma zachęcić osoby korzystające z samochodu do częstszych podróży komunikacją miejską.








https://www.mr.gov.pl/media/31808/Proje ... iejski.pdf
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 3716
Na forum od: 04 lut 2015, 13:42
Lokalizacja: RZESZÓW Staromieście

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 20 lut 2017, 16:19

http://rzeszow-news.pl/rzeszow-stawia-e ... pieniadze/






Elektryczne autobusy, wypożyczalnia elektrycznych aut, elektryczne taksówki, elektryczne rowery, a w dłużej perspektywie wymarzona kolejka nadziemna – na te inwestycje Rzeszów chce zdobyć unijne pieniądze. Jako jedno z pierwszych polskich miast przystępuje do rządowego programu elektromobilności.

W poniedziałek (20 lutego) prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc i jego zastępca Marek Ustrobiński podpiszą w Ministerstwie Rozwoju i Finansów list intencyjny, w którym miasto deklaruje chęć bycia jednym z beneficjentów programu elektromobilności, którego wprowadzenie w ubiegłym roku ogłosił resort Mateusza Morawieckiego. Program elektromobilności jest częścią tzw. planu Morawieckiego, czyli Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Stacje ładowania wytypowane.

Rząd chce do 2025 r. zbudować silny przemysł autobusów elektrycznych o wartości 2,5 mld zł rocznie. To właśnie na ich zakup będzie można zdobywać unijne pieniądze. Rzeszów właśnie ogłosił przetarg na kupno 10 e-autobusów miejskich. Liczy, że zdobędzie na to fundusze właśnie z programu elektromobilności. Koszt jednego elektrycznego autobusu szacowany jest na ok. 2 mln zł, czyli dwukrotnie więcej niż dieslowski.

– Przetarg na zakup e-autobusów chcemy rozstrzygnąć w ciągu około dwóch miesięcy – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Ratusz chciałby, by autobusy elektryczne na rzeszowskie ulice wyjechały jeszcze w tym roku, ale Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, który odpowiada za miejską komunikację, tonuje ten optymistyczny scenariusz. – Bardziej prawdopodobne jest to, że autobusy wyjadą w pierwszym kwartale 2018 r. Wiele zależy od tego, jak szybko uda się rozstrzygnąć przetarg – twierdzi Anna Kowalska, dyrektor ZTM.

Oprócz zakupu samych autobusów, ZTM musi stworzyć stacje ładowania baterii w autobusach. Już zostały wytypowane trzy lokalizacje.

– Jedna stacja, główna, powstanie na ponad 40-arowej działce przy ul. Lubelskiej. Baterie w autobusach ładowane tam będą przez całą noc. Dwie pozostałe stacje do szybkiego ładowania powstaną przy ul. Bardowskiego koło dworca PKP. Pierwszych dziesięć e-autobusów będzie jeździło tylko na linii 0 – zapowiada dyrektor Kowalska.

Plan zakłada, że docelowo w Rzeszowie ma być nawet 100 e-autobusów. To nie oznacza, że tradycyjnych nie będzie. Wiosną ma zostać również ogłoszony przetarg na zakup 40 nowych zwykłych pojazdów: 30 autobusów 12-metrowych i 10 tzw. przegubowych o długości 18 metrów.

Taksówkarze stawiają na innowację.

Ale zakup elektrycznych autobusów to część dużo większego planu ratusza, który chce promować elektryczny transport, robiący furorę na całym świecie w kontekście poprawy jakości powietrza. – Chcemy stworzyć w Rzeszowie wypożyczalnię elektrycznych aut, kupić e-auta dla potrzeb naszych pracowników i naszych jednostek organizacyjnych – zdradza Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Na tym nie koniec. – Rozmawiamy również z producentem rowerów elektrycznych. Rozmowy są na bardzo zaawansowanym etapie. Ponadto zgłosiła się do nas grupa rzeszowskich taksówkarzy, która chce wprowadzić elektryczne taksówki. Od nas oczekują powstania trzech punktów ładowania baterii. Na ten temat prowadzimy rozmowy z Polską Grupą Energetyczną. Wytypowaliśmy już trzy miejsca dla stacji: jedna na ul. Słowackiego przy parkingu obok ratusza, druga na al. Cieplińskiego na wysokości pomnika Sikorskiego, trzecia na al. Rejtana po przeciwnej stronie galerii handlowej Millenium Hall – mówi Ustrobiński.

Stacje byłyby dostępne dla wszystkich, nie tylko taksówkarzy, ale również indywidualnych właścicieli samochodów elektrycznych. Taksówkarze sami dostarczą e-taksówki, ratusz ma zadbać o przyłącza i zasilanie.

Będzie „boom” na e-pojazdy.

Na te inwestycje Rzeszów chce właśnie pozyskać pieniądze z rządowego programu elektromobilności. W dłuższej perspektywie władze miasta liczą, że uda się zdobyć fundusze także na wybudowanie kolejki nadziemnej, o której w Rzeszowie mówi się od lat. Ale w tym przypadku konieczne są w pierwszej kolejności zmiany ustawowe. Kolejka nadziemna formalnie nie jest transportem publicznym i Unia Europejska nie może dawać pieniędzy na ten cel.

– Zgłosiliśmy kilka poprawek do ustawy o transporcie. Prace w Sejmie trwają. Jeżeli ustawa zostanie zmieniona, otwiera nam się droga do współfinansowania inwestycji – twierdzi wiceprezydent Ustrobiński. Koszt budowy kolejki szacowany jest na ok. 250 mln zł.

Ratusz wychodzi z założenia, że inwestycje w e-transport są przyszłością. – Za parę lat będzie „boom” na pojazdy elektryczne. Całe zadanie planujemy wykonać kompleksowo. Nie chcemy się tylko ograniczać do autobusów – zaznacza Maciej Chłodnicki.

List intencyjny, który władze Rzeszowa w poniedziałek podpiszą z Ministerstwem Rozwoju i Finansów, jest pierwszym krokiem do tego, by inwestycje e-transportowe wreszcie nabrały kolorów i nie były tylko urzędniczą wizją bez pokrycia.

– Patrzymy w przyszłość i nie boimy się nowoczesności, jak na stolicę innowacji [hasło promocyjne Rzeszowa – przyp. red.] przystało. Chcemy współpracować z tymi, którzy chcą nam pomóc z zorganizowaniu sprawnego i nowoczesnego transportu nie tylko publicznego, ale również indywidualnego – dodaje Marek Ustrobiński.

Bonusy dla właścicieli e-aut.

Rząd zapewnia, że finansowanie elektromobilności nie będzie się ograniczało tylko do wspierania zakupów e-autobusów. W latach 2019-2020 w 32 wytypowanych polskich miastach ma być 6 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznej o normalnej mocy i 400 punktów o dużej mocy ładowania. Rząd będzie zachęcał do kupowania pojazdów elektrycznych. Kusić ma zerową stawką VAT, brakiem akcyzy i dopłatą do pierwszych 100 tys. samochodów na prąd. Wysokość dopłat nie jest jeszcze znana.

Właściciele e-pojazdów będą mogli bezpłatnie parkować na publicznych płatnych parkingach (w Rzeszowie płacą tylko złotówkę miesięcznie), jeździć buspasami oraz korzystać ze specjalnych ulg na ładowania pojazdów w nocy.

Ministerstwo Rozwoju przewiduje, że do 2020 r. polska sieć energetyczna będzie przygotowana na obsługę około miliona e-pojazdów, a do tego czasu zarejestrowanych w naszym kraju będzie ok. 75 tys. pojazdów elektrycznych. Do 2025 r. transport wykorzystywany przez instytucje publiczne w połowie ma być napędzany prądem.

„Nie” dla pieców węglowych.

Rzeszów, oprócz planowanych inwestycji e-transportowych, chce również w inny sposób wpływać na poprawę jakości powietrza. – W ciągu ostatnich 10 lat zlikwidowaliśmy 1400 pieców węglowych, będących w zasobach Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych. Takich pieców zostało nam jeszcze 144. W tym roku zlikwidujemy 70. Mam nadzieję, że w przyszłym roku nie będzie już ani jednego – powiedział Marek Ustrobiński.

MARCIN KOBIAŁKA, JOANNA GOŚCIŃSKA



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 3716
Na forum od: 04 lut 2015, 13:42
Lokalizacja: RZESZÓW Staromieście

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Ole » 22 lut 2017, 10:50

Ach jak miło się czyta takie artykuły. Oby rzeczywistość też tak wyglądała.
Stację ładowania miała u nas budować też Tesla ale na razie ucichło w temacie.
Awatar użytkownika
Ole
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 511
Na forum od: 04 lip 2014, 8:23
Lokalizacja: Staromieście

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: WoJa » 22 lut 2017, 13:51

Tak kolejne miliony w pierdoły, a na fajny projekt zintegrowanego centrum komunikacyjnego na bazie obecnych dworców PKP i PKS pieniędzy nie ma.
WoJa
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 39
Na forum od: 01 gru 2016, 11:05

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Pieczarkowy » 22 lut 2017, 15:43

W pierdoły? ;)
Pieczarkowy
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 341
Na forum od: 27 lut 2015, 17:25

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Nikoś » 22 lut 2017, 17:03

Jeszcze się nam te elektryki dadzą we znaki, nie dość że mała pojemność dla pasażerów to jeszcze 12 metrów i top na główną linie w mieście :lol: miały być przegubowce a będzie zabawka :)
Nikoś
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 591
Na forum od: 05 wrz 2015, 11:09

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Kristoff » 22 lut 2017, 19:35

Wystarczy spojrzeć na Dyrektora ZTM - idealnie obrazuje stan komunikacji miejskiej. Słuchałem parę wypowiedzi - nie da się tego słuchać, brak podstawowej umiejętności prawidłowego budowania zdań złożonych. O merytoryce wypowiedzi już nie wspomnę. Wieje PRLem i brakiem pomysłu.

Miejska komunikacja działa jak działa:

1. w ponad połowie autobusów popsute ekrany i tablice informujące o przystankach
2. "wspaniały" najtańszy na rynku lektor IVONA czasem zastrajkuje i wyczytuje pół nazwy przystanku, a jak czyta całą nazwę to tak, jakby jego ojczystym językiem był ukraiński
3. nowe wiaty: każda inna, niepotrzebne grzanie i chłodzenie, które jest nieodczuwalne, zdecydowanie za drogie
4. biletomaty często nieczynne
5. brak pomysłu na RCK, brak starań o RCK, sama polityka, nie ma komu robić, trzeba utrzymać stanowisko, a przed wyborami pojawi się 100 koncepcji rysowanych w paincie
6. brak taktowania będącego fundamentem sprawnego funkcjonowania RIST (oni chyba nie wiedzą co to tak do końca jest) - w praktyce wygląda to tak, że 5 autobusów jadących w dokładnie tą samą stronę przyjeżdża w przeciągu 5 minut, a przez następne 40 minut nie ma żadnego
7. brak przegubowych autobusów, które powinny być już parę lat temu
8. brak parkingów P&R (są do plany wybudowania - PLANY - musieli coś napisać)

Coś więcej? Pewnie by się znalazło. Dopóki nie przyjdzie ktoś, kto logicznie pomyśli, a nie będzie uprawiał polityki i patrzył czy pensja mu się zgadza to nic z tego nie będzie. Komunikacja nadal będzie szła w złym kierunku.

Takie jest moje zdanie, zapraszam do dalszej dyskusji ;)
Awatar użytkownika
Kristoff
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 220
Na forum od: 01 lip 2014, 21:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Nikoś » 22 lut 2017, 20:12

9. Dołożył bym bilety czasowe nie tylko na 60 minut plus takt do tego.
10.
Kristoff pisze:4. biletomaty często nieczynne
to swoją droga, w przegubie (chyba z muzeum) brak e kasownika :lol:
11. Brak połączeń na nowe osiedla/ przestarzały schemat linii

12 ...
Nikoś
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 591
Na forum od: 05 wrz 2015, 11:09

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: WoJa » 22 lut 2017, 20:18

Pieczarkowy pisze:W pierdoły? ;)


Naprawdę uważasz, że inwestycja w autobusy elektryczne + dopłaty i zachęty dla posiadaczy elektryków to dla nas kluczowa inwestycja? To tylko zabawki, a poważne problemy i zaściankowa infrastruktura pozostaną. Dworzec PKS i PKP w stolicy innowacji to po prostu żenada, a rozpieprzenie węzłów komunikacji po całym mieście też w niczym nie pomaga.
WoJa
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 39
Na forum od: 01 gru 2016, 11:05

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości