Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Ole » 03 sty 2019, 13:33

Wracając do tematu:
Elektryczne autobusy, które kupił Rzeszów, od kilku tygodni stoją w garażu. Nie zdążyły przewieźć ani jednego pasażera. Nie można ich nawet przetestować ani zarejestrować pojazdów. Jak to możliwe?
Miasto w 2018 roku kupowało autobusy w dwóch turach. W pierwszej 40 pojazdów – dziesięć 12-metrowych, z silnikami diesla i 30 18-metrowych przegubowców, także na olej napędowy. 12-metrowe pojazdy dostarczył sanocki Autosan, przegubowce firma Solaris. Ukoronowaniem ubiegłorocznych zakupów miały być pierwsze w stolicy Podkarpacia autobusy elektryczne. – Rzeszów stawia na ekologię. Kupujemy elektryczne autobusy, ale też auta osobowe dla potrzeb urzędu miasta, inwestujemy w systemy fotowoltaiczne na budynkach użyteczności publicznej, na dworcu – wylicza Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Miały wyjechać do końca 2018 roku
Przetarg na dziesięć elektryków wygrał Solaris, który pojazdy i infrastrukturę (m.in. stacje ładowania) wycenił na ok. 30,2 mln zł.
.......


źródło : http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34 ... -moga.html
-----------------------------------------------------
Awatar użytkownika
Ole
Moderator
Moderator
 
Posty: 1017
Na forum od: 04 lip 2014, 9:23
Lokalizacja: Staromieście

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: bogdanoo » 08 sty 2019, 12:31

http://czytajrzeszow.pl/?id=2340&idd=4&poz=ml0
Choć pierwszy autobus elektryczny dla stolicy Podkarpacia został zaprezentowany rzeszowianom podczas obchodów 70-lecia komunikacji miejskiej 29 września ubiegłego roku, to do tej pory elektrobusy wciąż nie pojawiły się na liniach. Zakup pojazdów kreowany jako sukces, na razie stał się wizerunkową porażką.

Do Rzeszowa komplet 10 autobusów elektrycznych dotarł ostatecznie w grudniu. Choć urzędnicy zapowiadali, że pojazdy wyjadą nawet bez uruchomienia urządzeń do szybkiego ładowania, jakie powstały przy ul. Grottgera, ostatecznie tak się nie stało.

Przypomnijmy, że dostawcą wozów jest firma Solaris. Producent autobusów odpowiada także za budowę stacji ładowania. Takie urządzenia – 10 ładowarek do tzw. wolnego ładowania na terenie zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej oraz wspomniane ładowarki w rejonie dworca kolejowego służące do doładowywania autobusów pomiędzy kursami – zostały wykonane. Te w zajezdni są sprawne i można przy ich pomocy ładować autobusy. Problem jest nadal z tymi drugimi. Zgodnie ze specyfikacją pojazdów na jaką zdecydowało się miasto, autobusy będą doładowywane w trakcie przerw po zakończeniu jednego i przed rozpoczęciem kolejnego kursu. Bez tego zasięg pojazdów byłby ograniczony i już po kilku kursach wozy musiałyby zjeżdżać na dłuższe podładowanie na zajezdnię.

Za podłączenie przydworcowych ładowarek do zasilania odpowiedzialny jest podwykonawca Solarisa – spółka PKP Energetyka. Okazuje się, że firma ta ma trudności z realizacją tego zadania. Chodzi o podłączenie zasilania do stacji transformatorowej znajdującej się na terenie kolejowym. Według zapewnień Solarisa problemy z podłączeniem mają zostać jednak rozwiązane do końca stycznia.

Dlaczego jednak, skoro działają ładowarki na terenie zajezdni MPK, autobusy mimo wcześniejszych zapewnień nie wyjechały na miasto? Okazuje się, że zgodnie z umową dopóki cały system nie jest gotowy, w tym ładowarki przy dworcu, miasto nie może dokonać odbioru autobusów od producenta. Dlatego na razie pojazdy nie są ani zarejestrowane, ani ubezpieczone. Oczywiście oznacza to także, że miasto nie zapłaciło wciąż producentowi autobusów. Co więcej, z powodu opóźnień miasto zaczęło naliczać producentowi kary za niedotrzymanie terminów. Kontrakt z Solarisem ma wartość 30,2 mln zł.

Elektrobusy jakie kupił Rzeszów to Solarisy Urbino 12 electric. Wozy z powodu ograniczeń związanych z masą baterii zabierają mniej pasażerów niż standardowy autobus - nie około 100, ale 78. Mają obsługiwać linie 0A i 0B. Na każdą z nich przeznaczono po 5 pojazdów.

Miasto zamierza kontynuować zakupy autobusów elektrycznych przy wsparciu funduszy unijnych w kolejnych latach.

Awatar użytkownika
bogdanoo
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1097
Na forum od: 25 lis 2017, 21:32

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: bogdanoo » 01 lut 2019, 12:25

http://czytajrzeszow.pl/?idd=10&id=2636 ... &pagebl1=0
W czwartek, 31 stycznia spółka PKP Energetyka zakończyła prace związane z podłączeniem zasilania do dwóch stacji szybkiego ładowania przy ul. Grottgera. Oddanie do użytku tych urządzeń było ostatnim elementem kontraktu miasta z firmą Solaris na dostawę 10 autobusów elektrycznych oraz budowę infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania. Elementem, którego brak uniemożliwiał formalny odbiór autobusów, a w rezultacie ich zarejestrowanie i ubezpieczenie konieczne do włączenia ich do eksploatacji.

Informację o zakończeniu prac otrzymaliśmy bezpośrednio od przedstawicieli spółki PKP Energetyka. - Stało się to na 9 dni przed terminem wynikającym z umowy, czyli dniem 9 lutego - podkreślili.

Chodzi o umowę pomiędzy spółką PKP Energetyka a Solarisem. PKP Energetyka jest jednym z podwykonawców firmy Solaris w realizacji rzeszowskiego kontraktu. Odpowiada za przyłącze energetyczne dwóch ładowarek w rejonie placu Dworcowego. Dostawcą samych ładowarek – tych przy ul. Grottgera oraz 10 stacji wolnego (nocnego) ładowania na terenie zajezdni przy ul. Lubelskiej jest z kolei firma Medcom. Same ładowarki przy ul. Grottgera były już gotowe wcześniej. Zostały też jeszcze w ubiegłym roku przetestowane z wykorzystaniem agregatu prądotwórczego. Problemem było podłączenie do zasilania sieciowego.

Według branżowego portalu infobus.pl w dniach 28-29 stycznia odbyły się odbiory techniczne 10 sztuk autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które docelowo mają obsługiwać linie 0A i 0B.

Jak już informowaliśmy, urzędnicy chcą nałożyć na Solarisa karę za niedotrzymanie terminów wynikających z umowy z miastem. Kontrakt na 30,2 mln zł miał zostać zakończony w grudniu. Kara naliczana jest od 1 stycznia i według słów rzecznika prezydenta Macieja Chłodnickiego jest to obecnie około 1 miliona zł.

- Solaris chce się od tej kary odwołać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która nadzoruje tę inwestycję, zwracając uwagę, że terminu nie dotrzymał podwykonawca. Dopiero po decyzji PARP będziemy wiedzieli jaką kwotę ostatecznie zapłacimy za autobusy - mówił nam w poniedziałek Chłodnicki.

Władz miasta oczywiście nie muszą interesować szczegóły umowy głównego wykonawcy z podwykonawcami. Rzutuje to jednak na wizerunek całego przedsięwzięcia. Jak zatem do powyższej narracji miasta i pośrednio Solarisa, mają się informacje przedstawiane przez spółkę PKP Energetyka o terminie zakończenia swojej części prac wyznaczonym na 9 lutego, a więc o ponad miesiąc późniejszym niż termin w jakim Solaris miał zakończyć swój kontrakt z miastem?

Trudno w tym momencie to oceniać, zwłaszcza bez dostępu do dokumentów, ale widać w tym co najmniej niespójność.

Niezależnie od tych perypetii, wydaje się, że problemy, z powodu których autobusy elektryczne wciąż nie wyjechały na ulice Rzeszowa zostały rozwiązane i lada moment w końcu pojawią się na liniach 0A i 0B, czyli popularnym „kole”.
Awatar użytkownika
bogdanoo
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1097
Na forum od: 25 lis 2017, 21:32

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: bogdanoo » 06 lut 2019, 10:23

http://czytajrzeszow.pl/?id=2702&idd=4&poz=ml0
Autobusy elektryczne jeszcze nie wyjechały na ulice Rzeszowa, choć urzędnicy zapowiadali, że stanie się to 1 lub 4 lutego. Teraz urzędnicy zapowiadają specjalną konferencję prasową w ich sprawie, która ma się odbyć jeszcze w tym tygodniu.

Według zapowiedzi płynących z ratusza elektryczne Solarisy także powinny wyjechać na linie 0A i 0B w tym tygodniu, ale biorąc pod uwagę ile już było zapowiedzi w tej sprawie poczekajmy aż to się stanie. Wiadomo jedynie, że zostały już przetestowane i ostatnio trwała jeszcze ich rejestracja.

Miasto ogłosiło już zamiar zawarcia umowy ze spółką PKP Energetyka na dystrybucję energii na potrzeby Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie do obiektów ZTM przy pl. Dworcowym. Chodzi o dwie stacje szybkiego ładowania autobusów elektrycznych. Brak podłączenia ich do sieci energetycznej był powodem opóźnienia odbioru pojazdów w ostatnich tygodniach. Za przyłączenie zasilania odpowiada właśnie PKP Energetyka, która to spółka w ramach kontraktu miasta z firmą Solaris była podwykonawcą.

Teraz miasto chce udzielić dostawcy energii zamówienia z wolnej ręki. „Z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze usługa dystrybucji energii elektrycznej może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę” – napisali w uzasadnieniu trybu wyboru dostawcy miejscy urzędnicy. Szacowane zużycie energii w trakcie trwania umowy to 4000 MW, ale w związku z charakterem zamówienia miasto informuje, iż nie można określić dokładnego zużycia energii elektrycznej objętej przedmiotem zamówienia.

Zakup 10 autobusów elektrycznych wraz z całą infrastrukturą miał kosztować 30,2 mln zł. Pozostaje jeszcze kwestia milionowej kary za opóźnienia, z którą nie zgadza się Solaris.

Czy władze Rzeszowa poprzestaną na tej dziesiątce pojazdów? W pobliskiej Stalowej Woli gdzie w ubiegłym roku również zakupiono 10 elektrycznych Solarisów, choć mniejszych od tych rzeszowskich, planuje się na razie nabycie jeszcze 4 pojazdów na prąd. Oczywiście ze względu na wielkość miasta elektrobusy w Stalowej Woli już dziś stanowią ponad jedną czwartą z liczącego 37 sztuk taboru autobusowego. W Rzeszowie 10 wozów to około jedna dwudziesta taboru, który liczy obecnie ponad 200 autobusów. A jakie plany ma Rzeszów?

Sprawa wiąże się nierozłącznie z kwestią wdrażania ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W wyniku realizacji ostatniego kontraktu miasto osiągnęło warunek 5-procentowego udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów eksploatowanych w komunikacji miejskiej. Jak przyznają urzędnicy dalsza wymiana taboru nie do końca została zdefiniowana. Będzie ona zależeć od możliwości pozyskania funduszy i postępu technologicznego w dziedzinie elektromobilności. Miasto oczekuje rozwiązań technicznych, w których baterie pozwolą wykonać pełny dzienny cykl pracy z pełnym obciążeniem, czyli 250 km. To jednak kwestia przyszłości.

Na razie problemem są też ceny autobusów elektrycznych. Ponadto samorządy muszą budować niezbędną infrastrukturę, co jeszcze bardziej podraża ich zakup. Według wykonanej na zlecenie miasta analizy cena zakupu autobusu zeroemisyjnego winna być niższa o ok. 40-50 proc. Do tego dochodzi groźba rosnących cen prądu.

Ogólny plan jest taki, że w Rzeszowie pojawią się następne linie obsługiwane przez autobusy elektryczne. Planowo będą one przebiegały przez ul. Łukasiewicza, Obrońców Poczty Gdańskiej, Błogosławionej Karoliny, Ofiar Katynia oraz Dworzec Lokalny. Dla tych linii mają powstać kolejne stacje szybkiego ładowania. Konieczne będzie też zbudowanie kolejnych stacji wolnego ładowania (każdy autobus ma własne stanowisko), które mają powstać w pobliżu obecnych ulokowanych w zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej. Ambitny plan zakłada wybudowanie w pobliżu farmy fotowoltaicznej, która będzie dostarczać energię elektryczną na potrzeby ładowarek. Miasto planuje też wprowadzenie strefy czystego transportu – domyślnie w centrum Rzeszowa.

Informacje w sprawie dalszych planów zakupów autobusów elektrycznych, co jakiś czas płynące z ratusza lub podległych mu jednostek wydają się niekiedy sprzeczne. Można spotkać wypowiedzi prezydenta Tadeusza Ferenca lub jego zastępcy Marka Ustrobińskiego o zamiarze zakupu aż 100 elektrobusów, ale także takie o zamiarze nabycia 100 autobusów na gaz.

Wiadomo, że w ramach realizowanych przez miasto projektów, z których do tej pory zakupiono już 50 pojazdów, w tym 10 elektrycznych, w najbliższych latach planuje się jeszcze zakup 80 autobusów. Według planu zamówień Zarządu Transportu Miejskiego na ten rok, w I kwartale 2019 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na dostawę 40 sztuk autobusów na gaz ziemny (CNG) z opcją rozszerzenia o kolejne 20 sztuk. Pierwotnie te 20 pojazdów miały mieć tradycyjne silniki na olej napędowy. Natomiast niedawno pojawiały się z kolei informacje, że będą one jednak elektryczne. Pozostaje jeszcze 20 ostatnich autobusów, które pierwotnie miały być hybrydowe (napęd spalinowo-elektryczny). Później jednak także dopuszczano myśl o ich zamianie na wozy elektryczne. Jak stanie się ostatecznie jeszcze nie wiadomo.

Niezależnie od tych projektów realizowanych ze wsparciem środków unijnych, miasto oczekuje także na dostawę autobusów w ramach umowy podpisanej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Rzeszów podpisał umowę na dostawę 3 autobusów o długości 10, 12 i 18 m. To jednak pieśń przyszłości, bo na razie rządowy program jest na etapie złożenia ofert przez trzy konsorcja. Do fazy Badania + Rozwój zostały dopuszczone wszystkie 3 podmioty: konsorcjum pod przewodnictwem sanockiego Autosana, konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska oraz konsorcjum skupione wokół spółki Ursus Bus. Po podpisaniu umów czeka nas opracowanie przez oferentów nowych konstrukcji polskich autobusów elektrycznych. Zwycięska konstrukcja będzie mogła liczyć na zamówienia ze strony samorządów, które przystąpiły do projektu, w tym właśnie Rzeszowa.
Awatar użytkownika
bogdanoo
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1097
Na forum od: 25 lis 2017, 21:32

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Adamerio » 07 lut 2019, 14:13

Od rana linię "0" rzeszowskiego MPK obsługują autobusy zasilane energią elektryczną. Jest ich 10, wraz z budową stacji ładowania Rzeszów zapłacił za nie 30,2 mln zł.


https://nowiny24.pl/autobusy-elektryczn ... bB1gOS7y6I
Awatar użytkownika
Adamerio
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 348
Na forum od: 30 sie 2016, 11:06
Lokalizacja: Rzeszów


Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Pieczarkowy » 10 lut 2019, 22:05

Dziwna sytuacja. Jechałem dzisiaj elektrykiem i ekrany nie wyświetlały przystanków, godzina była ustawiona o 2h za późno i jakoś sobie "pierdział" ten autobus z tylnej części. :?
Pieczarkowy
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 741
Na forum od: 27 lut 2015, 18:25

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Doniek » 11 lut 2019, 7:47

A jak z głośnością podczas jazdy? Cisza spokoj , słychać tylko rozmowy pasażerów ? ;)
Doniek
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 292
Na forum od: 13 mar 2017, 23:32

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Pieczarkowy » 11 lut 2019, 16:58

Nie wiem, nie do końca. Dzień wcześniej miałem wrażenie, że słychać tylko klimatyzację (była odpalona na max). Wczoraj jednak troszkę było słychać napęd lub silnik, ale było dużo ciszej niż w pozostałych autobusach (zwłaszcza w tych Jelczach). Te "pierdy" przeszkadzały, bo raczej nie powinno tak być w nowym autobusie, ale nie wiem co było winowajcą tego. :D
Pieczarkowy
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 741
Na forum od: 27 lut 2015, 18:25

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: swiety » 11 lut 2019, 18:05

A jak z przyśpieszeniem? Jest jak w Tesli S ? :lol:
swiety
Moderator
Moderator
 
Posty: 1882
Na forum od: 22 cze 2014, 19:11
Lokalizacja: Staromieście

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość