Strona 29 z 32

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 07 gru 2018, 13:33
autor: Ole
W Rzeszowie prąd nie pochodzi z węgla.

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Oddział Elektrociepłownia Rzeszów....
Struktura paliw i innych nośników energii pierwotnej, zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej, sprzedanej w roku 2016
Lp. Źródło energii Udział procentowy (%)
2. Węgiel kamienny 0%
3. Węgiel brunatny 0%
4. Gaz ziemny wysokometanowy GZ-50 100%

źródło: ecrzeszow.pgegiek.pl

Od przyszłego roku jak już "w końcu" ruszy spalarnia odpadów to kilka % też się dołoży do tego naszego prądu.

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 07 gru 2018, 13:41
autor: Steeler
Primo - około 80% prądu w Polsce pochodzi z węgla, nie całość (choć mówienie o "naszym prądzie" w kontekście połączonych ze sobą sieci energetycznych nie jest do końca precyzyjne). To nadal wiele (za wiele), ale jednak udział innych źródeł, głównie OZE, powoli rośnie.
Dwa, emisja dymu węglowego z elektrowni jest mniej smogotwórcza ze względu na wysokość kominów, a także restrykcyjne przepisy, którymi elektrownie są objęte.
Trzy, główną zasługą smogu są domki jednorodzinne, szczególnie, gdzie kultura grzewcza jest żadna. Bo nawet kocioł na węgiel potrafi być bardziej litościwy dla środowiska, kiedy ma się stosowny opał i umiejętnie go w tym kotle spala.
Cztery, transport też ma udział w smogu (choć spaliny wcale nie są najgorsze - główny udział motoryzacji w "czarnym powietrzu" to wzburzanie zalegających na drogach pyłów - startych opon czy klocków hamulcowych), ale przede wszystkim to mocny "zasilacz" dwutlenku węgla w atmosferze. I choćby w tym kontekście transport elektryczny jest transportem przyszłości.

A więc teza nie do końca trafna.

Myślę, że onegdaj podobnie reagowali bryczkarze i woźnice, kiedy kunia kopytnego zastąpił kuń mechaniczny. E-motoryzacja, tak naprawdę, dopiero raczkuje. Lecz kiedy większość prądu na świecie będzie wytwarzana ze źródeł bardziej przyjaznych dla środowiska niż węgiel, a jednocześnie dopieści się żywotność, pojemność i późniejszą utylizację ogniw w akumulatorach, to naprawdę nie widzę powodu by na drogach jeździły tylko e-pojazdy. Większym problemem będzie wtedy cisza przejeżdżających obok maszyn ;)

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 07 gru 2018, 15:30
autor: rafik
Nikoś pisze:Właśnie dobrze że nie będa już kupować kolejnych elektryków, jaka to walka ze smogiem jeśli prąd jest na węgiel. Dobrze że również dokupią kolejne gazowce, tylko szkoda że wszystkie to będą krótkie wozy 12 metrowe a nic z przeguba.
Kwestia kiedy przetarg na ich zakup

Przegubowców jest już zdecydowanie wystarczająca liczba.Część kursów wozi powietrze.Nie mieszczą się w większości zatok.Na Łukasiewicza gdzie kursują na liniach 18 i 19 często trzeba się zatrzymywać za nimi żeby nie doszło do kolizji.
Czy dobrze myślę że po zakupie kolejnej partii autobusów przez miasto część taboru MPK pójdzie na sprzedaż?

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 09 gru 2018, 12:08
autor: Ole
Zawsze te najstarsze i najbardziej zdezelowane idą na "żyletki" lub na licytację więc nie ma obawy. Niedługo zapomnimy o Jelczach i najstarszych Solarisach, Manach czy Neoplanach (chyba).
Wracając do tych nowych to w sobotę pantografy przy PKP wciąż zagrodzone czyli elektryki jeszcze w miasto nie ruszyły chyba.

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 10 gru 2018, 22:51
autor: bogdanoo
http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34 ... owych.html
Rzeszów kupi 60 nowych ekologicznych autobusów: gazowych i elektrycznych. Przetarg zostanie ogłoszony na początku przyszłego roku.

Warunek ogłoszenia przetargu to przyjęcie przez rzeszowskich radnych projektu budżetu na 2019 r. Jest w nim zapisane ponad 50 mln zł na zakup ekologicznych, nowoczesnych autobusów, które uzupełnią tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. Rzeszowscy radni nad projektem budżetu miasta będą debatować 18 grudnia. – Jeśli budżet zostanie przyjęty, przetargi zostaną ogłoszone w pierwszych tygodniach przyszłego roku – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. Pierwszy z przetargów będzie dotyczył zakupu 40 autobusów gazowych, drugi – 20 elektrycznych. – 15 z nich będzie standardowej długości, czyli 12-metrowych, pozostałe będą przegubowe – tłumaczy rzecznik.
Miasto ma już 10 elektrycznych autobusów. Ale stoją

Dotychczas miasto kupiło 10 autobusów elektrycznych. Wciąż jednak nie wyjechały na ulice. Niegotowe są jeszcze instalacje ładowania pośredniego, które powstały w rejonie dworca kolejowego. – Umowa z firmą Solaris na dostarczenie 10 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury potrzebnej do ich ładowania zakłada, że inwestycja będzie gotowa do końca tego roku. I jeszcze w tym roku te autobusy zaczną wozić mieszkańców – słyszymy w rzeszowskim ratuszu.

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 17 gru 2018, 20:43
autor: jasiop
ELektryki jeżdżą już w końcu czy nie ?
jakie mają numery boczne ?

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 17 gru 2018, 20:46
autor: Adamerio
z tego co mi wiadomo to nadal nie jeżdżą^^

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 17 gru 2018, 21:15
autor: jasiop
Jak wyglądały zapisy przetargu odnośnie terminu ? Wie ktoś ?

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 17 gru 2018, 22:41
autor: Nikoś
Numery boczne od 100 wzwyż, a co do wyjazdu - po co się spieszyć :D lepsze przeguby póki co

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Post: 18 gru 2018, 0:20
autor: JanzRzeszowa
Steeler pisze:Primo - około 80% prądu w Polsce pochodzi z węgla, nie całość (choć mówienie o "naszym prądzie" w kontekście połączonych ze sobą sieci energetycznych nie jest do końca precyzyjne). To nadal wiele (za wiele), ale jednak udział innych źródeł, głównie OZE, powoli rośnie.
Dwa, emisja dymu węglowego z elektrowni jest mniej smogotwórcza ze względu na wysokość kominów, a także restrykcyjne przepisy, którymi elektrownie są objęte.
Trzy, główną zasługą smogu są domki jednorodzinne, szczególnie, gdzie kultura grzewcza jest żadna. Bo nawet kocioł na węgiel potrafi być bardziej litościwy dla środowiska, kiedy ma się stosowny opał i umiejętnie go w tym kotle spala.
Cztery, transport też ma udział w smogu (choć spaliny wcale nie są najgorsze - główny udział motoryzacji w "czarnym powietrzu" to wzburzanie zalegających na drogach pyłów - startych opon czy klocków hamulcowych), ale przede wszystkim to mocny "zasilacz" dwutlenku węgla w atmosferze. I choćby w tym kontekście transport elektryczny jest transportem przyszłości.

A więc teza nie do końca trafna.

Myślę, że onegdaj podobnie reagowali bryczkarze i woźnice, kiedy kunia kopytnego zastąpił kuń mechaniczny. E-motoryzacja, tak naprawdę, dopiero raczkuje. Lecz kiedy większość prądu na świecie będzie wytwarzana ze źródeł bardziej przyjaznych dla środowiska niż węgiel, a jednocześnie dopieści się żywotność, pojemność i późniejszą utylizację ogniw w akumulatorach, to naprawdę nie widzę powodu by na drogach jeździły tylko e-pojazdy. Większym problemem będzie wtedy cisza przejeżdżających obok maszyn ;)


Co do ogółu zgoda. Trafna diagnoza.
Jednak, czytałem kiedyś o źródłach energii pozyskiwanych ze słońca. Najbardziej logicznych. Emisja promieniowania jest tak duża z tej naszej gwiazdy, że wulkany i energia mórz się nie umywają.
Dowcip polega na tym, że efektywność geograficzna źródła jest polityczna. Kraje nieprzyjazne zachodniej cywilizacji. No i moglibyśmy mieć south stream 2 africa gdzie rządzą watażkowie i szmaciane lalki... właśnie.

Ja jestem za rozwiązaniami wodorowymi nie elektrycznymi.