Strona 3 z 32

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 16 kwie 2016, 13:00
autor: riko
http://www.resinet.pl/aktualnosci/rzesz ... iczne.html


RZESZÓW. Już dawno temu zapowiedziano, że w stolicy Podkarpacia pojawi się nowoczesny tabor autobusowy. Pojazdy mają być elektryczne, a przez to nieszkodliwe dla środowiska.

W związku z planem rozwoju transportu zbiorowego w Rzeszowie, kilka razy udało się już przetestować wysokiej klasy autobusy ekologiczne. Pojazdy przez parę dni kursowały po mieście objeżdżając Rzeszów zgodnie z rozkładem linii „0”. Ostatnie testy miały miejsce na początku bieżącego roku. W lutym po lokalnych ulicach można było przemieszczać się autobusem Ursus Ekovolt.

Pojazd do pełnego naładowania wymaga ok. 5 godz. Jest klimatyzowany i innowacyjny. Kosztuje średnio dwa razy tyle co standardowy autobus dieslowski, ale niższe są koszty jego użytkowania. Inwestycja w taki tabor autobusowy pozwoliłaby przynieść miastu z perspektywy czasu duże oszczędności, obniżając opłaty za paliwo nawet o połowę.

Jak poinformowało redakcję Biuro Prasowe Urzędu Miasta Rzeszowa – „Miasto zamierza zakupić 100 autobusów elektrycznych, jesteśmy na etapie poszukiwania źródeł finansowanie tej inwestycji.”

Zakup autobusów elektrycznych byłby kolejnym przedsięwzięciem miasta mającym zachęcić mieszkańców do przerzucenia się na podróżowanie środkami transportu zbiorowego.



Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 17 kwie 2016, 10:09
autor: Nikoś
riko pisze:Zakup autobusów elektrycznych byłby kolejnym przedsięwzięciem miasta mającym zachęcić mieszkańców do przerzucenia się na podróżowanie środkami transportu zbiorowego.

Już widzę te tłumy jadące jak sardynki w autobusie bo elektryk jedzie :lol: , kupić ale przeguby a nie 12 metrowe na te linie
A skończy się z tymi elektrykami jak z gazowcami że teraz fajnie a potem będzie zonk

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 17 kwie 2016, 12:10
autor: django
A tak z ciekawosci. Co jest nie tak z gazowcami

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 17 kwie 2016, 20:50
autor: Frodo907
Vat bodajże albo akcyzę na metan podnieśli i już tak tanie w eksploatacji nie są.
To samo będzie z elektrykami jak się rozpowszechnią.
Będzie prąd domowy (bez akcyzy) i prąd napędowy (z akcyzą) Ten drugi będzie farbowany by łapać oszustów którzy by z domowego gniazdka sobie samochód podładować (omijając akcyzę). ;)
Pamiętacie jak było z LPG, i ON kilkanaście lat temu.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 18 kwie 2016, 10:24
autor: OloB
Podstawowa wada pojazdów elektrycznych to długotrwałość procesu ładowania. Prawdopodobnie rozwiązaniem są specjalne stacje do ładowania. Wówczas to stacje, a właściwie prąd przez nie używany można obłożyć akcyzą.
Jeśli stacja zapewni pełne ładowanie w np. godzinę, a standardowe gniazdo w 12 godzin, wówczas wykorzystanie energii z gniazda do ładowania stanie się niepraktyczne i mało używane. Nie będzie więc potrzeby kontrolowania.
Tak sobie myślę.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 18 kwie 2016, 17:25
autor: Nikoś
To już lepiej pójść by było w hybrydy,
Niby ładowanie ale taka stacja/ punkt też trzeba zbudować potem utrzymać a jak już to zamówić takie które w razie W pojadą na paliwo czyli jak pisałem hybrydę (też elektryki wymaga ale ma alternatywe)

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 19 kwie 2016, 11:06
autor: OloB
A może pełna elektryka w ścisłym centrum, natomiast hybrydy na pozostałych liniach?

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 19 kwie 2016, 22:10
autor: Nikoś
OloB pisze:A może pełna elektryka w ścisłym centrum, natomiast hybrydy na pozostałych liniach?
a na podmiejski kupmy dorożki :lol:
skupić się na jednym typie a nie cała paletę jak w salonie do wyboru do koloru

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 20 kwie 2016, 12:06
autor: OloB
Dwa rodzaje napędu to jeszcze nie paleta. Na dodatek, charakter linii śródmiejskich i wymagania w stosunku do nich są inne niż dla linii poza centrum i/lub podmiejskich. Podobnie można odnieść się do wielkości nadwozi - przegubowce, długie, krótkie. Potrzebne są w Rzeszowie autobusy przegubowe, ale przecież nie będą się one nadawały do obsługi linii na wąskich ulicach osiedlowych. Przez posiadanie kilku rodzajów autobusów da możliwość elastycznego gospodarowania i dostosowania się do bieżących potrzeb. Zwłaszcza gdy celem jest upowszechnienie transportu publicznego.
Niewątpliwą wadą jest wyższy koszt serwisowania ale myślę, że korzyści znacząco przewyższają owe dodatkowe koszty.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Post: 20 kwie 2016, 13:48
autor: Nikoś
Z kosztem można zejść szybko, przetarg na obsługę i jedynie później egzekwowanie prawidłowo wykonanej obłsugi
Tylko ile jest takich linii co jeżdzą po wąskich uliczkach mało, a zamiast zaczynać od taboru lepiej zacząć od normalnego rozkładu jazdy na każdej linii miejskiej z taktem minimum 30 minut na liniach dowozowych i pobocznych do 10 na tych najbardziej newralgicznych