PYTANIE Rzeszów powinien kupić elektryczne autobusy bez kierowców?
http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34 ... tml#sondaz
PYTANIE Rzeszów powinien kupić elektryczne autobusy bez kierowców?
Elektryczne autobusy, rowery i auta niebawem pojawią się na rzeszowskich drogach i ścieżkach rowerowych.
Z wiceprezydentem rozmawiamy o tym, czy autobusy bez kierowców jeżdżące po Rzeszowie to utopia, czy też realna szansa. Jeśli takie supernowoczesne pojazdy pojawią się w naszym mieście, to po jakiej trasie mogłyby kursować. Tylko nam Marek Ustrobiński zdradza kolejną rozważaną trasę. Pytamy też, jakie są plusy takiego środka transportu i co sprawia, że autonomiczny autobus jedzie tam, gdzie chcemy, choć wewnątrz nie ma ani kierowcy, ani kierownicy.
RZESZÓW. W ubiegłym tygodniu zawarta została umowa pomiędzy AUTOSAN sp. z o.o. i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Rzeszowie, dotycząca sprzedaży 12-metrowego, niskopodłogowego autobusu SANCITY 12LF CNG z napędem na gaz ziemny.
Kontrakt podpisany został przez Marka Filipa – prezesa Zarządu MPK Rzeszów oraz Michała Stachurę – prezesa Zarządu AUTOSAN sp. z o.o.
SANCITY 12LF CNG, który już kursuje po ulicach stolicy Podkarpacia wyposażony został w silnik CUMMINS zasilany gazem ziemnym CNG spełniający normy czystości spalin EURO 6, automatyczną skrzynię biegów VOITH, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. Posiada 28 miejsc siedzących i 66 stojących, przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych. Przed podpisaniem umowy autobus pomyślnie przeszedł testy eksploatacyjne w MPK Rzeszów. Spełnił wszystkie wymagania stawiane tego typu pojazdom i zebrał bardzo dobre opinie użytkowników.
RZESZÓW. Kiedy rzeszowianie pojadą nowoczesnymi autobusami?
Jeszcze w tym roku na rzeszowskie ulice wyjadą nowe autobusy. Będą to 12-metrowe pojazdy marki Autosan. W przyszłym roku pojawią się też autobusy przegubowe 18-metrowe i elektrobusy.
- Chcielibyśmy, żeby dotarły do Rzeszowa jak najszybciej. Niewątpliwie, jak przyjadą autobusy przegubowe, to sytuacja w komunikacji miejskiej znacznie się poprawi, bo pasażerów jest coraz więcej – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
W pierwszej kolejności, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, do Rzeszowa przyjadą 12-metrowe Autosany. Będzie ich 10 sztuk. Autobusy 12-metrowe mają być niskopodłogowe, zasilane olejem napędowym, gwarantując uzyskiwanie przez autobus normy niskoemisyjności EURO VI. Ich koszt to ponad 10,1 mln zł. W przyszłym roku pojawi się też 30 sztuk autobusów 18-metrowych. Również będą niskopodłogowe, a dodatkowym elementem dostawy w tym zamówieniu jest specjalistyczny holownik autobusowy. Na rzeszowskie ulice wyjadą najwcześniej w połowie roku. Dostarczy je Solaris za 54,4 mln zł.
Nowością będzie 10 autobusów elektrycznych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będą one obsługiwały linie „0A” i „0B”. Powstanie też infrastruktura do ich ładowania: wolnego (zlokalizowa w zajezdni przy ul. Lubelskiej) oraz szybkiego, zlokalizowana w centrum miasta przy ul. Bardowskiego. Autobusy mają mieć taką pojemność magazynów energii, która umożliwi dojazd z zajezdni przy ul. Lubelskiej na przystanek początkowy i wykonanie minimum dwóch pełnych kursów bez konieczności doładowywania. Ładowanie szybkie trwające do 10 min ma zapewnić energię do przejechania 25 km, a pełne naładowanie ma trwać nie więcej niż 3,5 godz. Również te pojazdy dostarczy do Rzeszowa firma Solaris. Będą kosztować miasto prawie 30,2 mln zł.
Ponadto flota autobusowa rozrosła się o pojazdy zakupione bezpośrednio przez MPK. Dokładnie chodzi o drugi już Autosan Sancity 10LF z silnikiem EURO 6.
Blanka Szlachcińska
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości