Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: OloB » 25 paź 2018, 12:55

To zapewne prawda (z tą polityką). Przypomnijmy sobie jednak jaką ewolucję przeszedł silnik diesla - od kopcącego i głośnego klekota, do wydajnego, cichego i nowoczesnego silnika, który można montować w najdroższych limuzynach. Poprawiła się również czystość wyziewów. Podobno jest to już niemal kres możliwości tej technologii i dalszy jej rozwój byłby okupiony kosztami, które nie byłyby opłacalne.
Tymczasem zdolności do magazynowania i przechowywania energii elektrycznej są jak mi się wydaje nadal w stadium wczesnego rozwoju.

Koniec końców zastanówmy się - jeśli nie elektryki, to jaką inną perspektywiczną technologię wprowadzać, aby wyeliminować wynikające z transportu zanieczyszczenie w centrum miasta?
OloB
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 344
Na forum od: 01 wrz 2015, 11:12

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: WoJa » 25 paź 2018, 16:03

Wodór. Ale nie jako ogniwo do wytwarzania prądu. BMW zrobiło kiedyś serię 7, której silnik działał zarówno na benzynie jak i na wodorze. Czyli idea jak z LPG. Te naście lat temu mieli problem ze szczelnością zbiorników i dużo niższą wydajnością, silnik tracił połowę mocy na wodorze, ale był 100% ekologiczny. Tu należy szukać rozwiązania. Ja osobiście nie wierzę, że wymyślimy technologię szybkiego ładowania o dużej pojemności.

Wojtek
WJ
WoJa
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 455
Na forum od: 01 gru 2016, 12:05

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: foreigner » 26 paź 2018, 0:11

Ja sądzę, że jednak energia elektryczna to przyszłość i podstawa. Jej źródła mogą być różne, ale to ona stanie się podstawą nowoczesnych i wydajnych gospodarek. Ilość nowoczesnych technologii z tym związanych (ładowanie baterii na odległość, żarówki LED, coraz wydajniejsze baterie) jest tak dużo, że nie widzę innych opcji. Jeszcze nie tak dawno nie do pomyślenia było żeby ważący kilka kilogramów dron mógł przez długi czas wisieć stabilnie w powietrzu i jeszcze przenosić ładunki, jak planuje Amazon. Jeszcze 25 lat temu to było tak abstrakcyjne jak unoszący się w powietrzu akumulator samochodowy. Poprawia się nie tylko wydajność samych baterii, ale i sprawność układów które z takiej energii korzystają. Auta elektryczne powstawały co najmniej od wielu dekad, ale zawsze były co najwyżej promo-ciekawostkami dla koncernów do przyciągania publiki na targach motoryzacyjnych. Dziś biją kolejne rekordy. Bezstratne magazynowanie energii to też kwestia niedługiego czasu, podobnie szybkie ładowanie.

Dla Rzeszowa to kwestia tylko i wyłącznie opłacalności tego na daną chwilę, ale ucieczki od tego nie ma. I żadnej alternatywy na chwilę obecną, bo przecież nie będziemy czekać aż ktoś nam technologie oparte na wodorze opracuje.

WoJa, z tego co ja poczytałem, to silnik na wodór z tej BMW 7 wydzielał też azot. A poza tym wodór w takim układzie trzeba przetrzymywać schłodzony do co najmniej -253 stopni, a czymże innym go schładzać jak nie prądem, który i tak musi być generowany dla klimy, świateł itd. Ta technologia może się rozwinąć, ale nie przegoni już elektromobilności, co najwyżej w jakiś wąskich zastosowaniach. Może pozostać takim Linuksem w cieniu Windowsa (np. tam, gdzie nie ma ani sieci przesyłowych ani innych źródeł prądu).

Gdyby ten pomysł był tak rewolucyjny, to by za nim poszli inni, tymczasem Honda Clarity i Toyota Mirai jeżdżą na ogniwa wodorowe. Dodajmy, że oba auta są zasilane de facto przez silniki elektryczne i posiadają spore baterie, a ogniwa wodorowe jedynie ładują te baterie. Podobnie Hyundai Nexo i prawdopodobnie każde auto tego typu. I z jakiegoś powodu ich dostępność ogranicza się najczęściej do leasingu.

Wreszcie, wodór przecież nie jest zbierany w czystej postaci. Produkuje się go w procesie do którego zużywa się paliwa kopalne (gaz, ale też paliwa oparte na ropie) oraz parę wodną, która oczywiście sama jest czysta, ale czyste nie jest już jej uzyskanie (a robi się to w temperaturach do 1000 stopni).
foreigner
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 466
Na forum od: 06 gru 2014, 17:12

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: MaciekContii » 26 paź 2018, 8:26

Tak, zapewne będzie parcie na rozwijanie elektrycznych aspektów związanych z komunikacją, ale w najbliższym czasie to ciąg europejski.

Na jednym z forów, trwała kiedyś dyskusja jak uzależnienie od transportu, telekomunikacji, energetyki opartej wyłącznie (czy w przeważające mierze) na energii elektrycznej może wpłynąć na stabilizację czy destabilizację geopolityczną i standardy życia społeczeństw.

Pojawił się bardzo ciekawy argument natury strategicznej. Nie chce mi się pisać szerzej, ale w skrócie akcentowano:
1. zanik alternatyw zasilania w razie konfliktu
2. nagły wzrost paniki związanej z utratą zasilania
3 produkcja i logistyka żywności
4. transport (właściwie zanik)
5. utrata telekomunikacji
6. zwiększona śmiertelność w strefie cywilnej (np. szpitale)
... i parę innych

Swoją drogą, do teraz Rosja chyba nadal utrzymuję np. transport wieloaspektowy ze względów strategicznych właśnie. Kilkaset lokomotyw na węgiel, koks, kilkaset motorowozów na ropę, nie wiem jak jest końmi, ale kiedyś także był limit. To tak a propos-bo trudno sobie nawet wyobrazić jak jakiś wirus zaatakuje elektrownię. Jak bardzo uzależnieni jesteśmy od prądu.

I taka uwaga natury banalnej - gaz, drewno czy węgiel ma swoja kaloryczność, którą w każdej chwili można wykorzystać w efektywny sposób. Prąd takiej właściwości nie posiada. I tu jest problem.
MaciekContii
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 517
Na forum od: 19 mar 2018, 12:25

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: foreigner » 28 paź 2018, 21:30

Chociaż są tacy, co eksperymentują.

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,22971314,autobusy-napedzane-wodorem-przyszloscia-komunikacji-miejskiej.html
Gdańskie autobusy miejskie będą napędzane wodorem. Trzy pojazdy na początek, a jeśli się sprawdzą, to do Gdańska mogłoby trafić aż osiem takich pojazdów. Chodzi o nowoczesny i przyszłościowy autobus, który produkuje prąd na dachu z ogniw wodorowych. Traktujemy to jako projekt eksperymentalny i testowy – ale oczywiście autobusy będą jeździć po ulicach Gdańska. Koszt zakupu trzech autobusów to ok. 7 mln zł. Sęk w tym, że duży problem stwarzają dziś stacje tankowania wodoru. W Polsce ich nie ma, a najbliższa jest w Berlinie. Ale i to ma się wkrótce zmienić, pierwsze stacje mają powstać jeszcze w tym roku.


https://strefabiznesu.pl/ursus-city-smile-tym-razem-powstal-polski-autobus-o-napedzie-elektrycznowodorowym/ar/11936842
Fabryka Ursusa w Lublinie gotowa jest już do produkcji innowacyjnych autobusów o napędzie wodorowo-elektrycznym - City Smile Fuel Cell Electric Bus. Wodór składowany jest w 8 butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Ich łączna pojemność to 35 kg. Pojazd spala ok. 7 kg na 100 km. Na jednym tankowaniu autobus może przejechać ok. 450 km.
foreigner
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 466
Na forum od: 06 gru 2014, 17:12

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: yogi123 » 29 paź 2018, 21:26

http://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34 ... gdzie.html
Rzeszów. Elektryczne autobusy stoją w garażu. Nie ma ich gdzie ładować

W Rzeszowie są już dwa elektryczne autobusy. Nie mogą jednak wozić pasażerów, ponieważ nie ma jak doładować ich akumulatorów. Stacje ładowania będą gotowe do połowy listopada.Tej jesieni komunikacja publiczna Rzeszowa wzbogacić się ma o pierwsze elektryczne autobusy. – To jest przyszłość. Miasto stawia na ekologię – podkreśla Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa. Rzeszów, wykorzystując dofinansowanie zdobyte z Unii Europejskiej, kupił dziesięć elektrycznych autobusów. Przetarg wygrała firma Solaris, która zaoferowała pojazdy Solaris Urbino 12 electric. Koszt ich zakupu oraz niezbędnej infrastruktury, w tym stacji ładowania, to prawie 30,2 mln zł.

Pierwszy elektryczny autobus do Rzeszowa przyjechał we wrześniu.

Pierwszy elektryczny autobus do Rzeszowa dotarł 29 września. Pokazał się podczas odbywających się wtedy obchodów 70-lecia komunikacji miejskiej połączonych z prezentacją nowego Dworca Komunikacji Lokalnej. Po święcie odjechał do producenta. Teraz w Rzeszowie są już dwa elektryczne autobusy. Testowo wyjechały na ulice Rzeszowa, potem stanęły na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej. I na razie się stamtąd nie ruszą.

Dlaczego autobusy elektryczne nie jeżdżą?

Dlaczego? Nie ma możliwości doładowania ich akumulatorów. – Stacje ładowania tych autobusów są na razie budowane. Będzie ich dziesięć, czyli tyle, ile elektrycznych autobusów. Powinny być gotowe w połowie listopada – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. Ale ładowarki na terenie bazy przy Lubelskiej to nie wszystko. Elektryczne autobusy, aby móc kursować przez cały dzień bez konieczności zjazdu do bazy, potrzebują jeszcze pośrednich stacji ładowania. Te mają powstać w rejonie głównego dworca kolejowego.

Kiedy stacje będą gotowe?
Wykonawca jest już przygotowany do montażu stacji ładowania. Jest jeden niewielki problem po stronie PKP, które musi przesunąć jedną stację transformatorową w inne miejsce. Wierzymy, że uda się to zrobić w listopadzie i stacje ładowania zostaną zamontowane – mówi Chłodnicki.

Elektryczne autobusy w Rzeszowie w komplecie mają pojawić się do końca listopada. I wtedy też mają zacząć regularne kursy. Obsługiwać będą popularną linię „koło”.

Rzeszów nie zamierza poprzestać na zakupie dziesięciu elektrycznych autobusów. – Do 2022 r. w Rzeszowie przybędzie kolejne 80 autobusów – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Część z tych pojazdów będzie elektryczna, część napędzana gazem.
yogi123
Zaangażowany
Zaangażowany
 
Posty: 296
Na forum od: 06 sie 2016, 11:42

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Nikoś » 29 paź 2018, 22:13

Tyle czasu mieli i nie zdążyli z infrą, może i lepiej że nie jeżdzą te mikrusy. Na "koło" to tylko przeguby a nie te małe wozy
10 elektryków styknie lepiej dokupić na gaz nawet przegubowce a nie ..
Nikoś
Maniak
Maniak
 
Posty: 2328
Na forum od: 05 wrz 2015, 12:09

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: porteño » 30 paź 2018, 17:04

Lepiej zwiększyć częstotliwość kursów koła niż zamieniać wozy na przegubowce.
porteño
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1022
Na forum od: 24 lip 2014, 18:02

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: Duszek » 30 paź 2018, 19:16

PGE podobno ma przejąć Autosan i produkować tam elektryki:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityk ... tosan.read

niech to będą też nowoczesne "elektryki-przegubowce" i wtedy można by kupić kilka...
Awatar użytkownika
Duszek
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 551
Na forum od: 18 lip 2014, 11:45
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Postautor: pixeolo » 30 paź 2018, 20:46

Jeszcze 2 lata temu Autosan miał produkować pojazdy dla wojska, teraz elektryki. Mam obawę, że przed kolejnymi wyborami Autosan zostanie stocznią.
pixeolo
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 408
Na forum od: 10 lip 2014, 17:00

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości