Nowe autobusy dla centrum Rzeszowa [rozdanie 2018]

Informacje o nowych projektach drogowych i komunikacji.

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: OloB » 25 kwie 2016, 17:20

Jedno w żaden sposób nie wyklucza drugiego. Można powiedzieć, że obydwa podejścia się uzupełniają i powinny być wdrażane równolegle.
Wot kompromis! :lol:
OloB
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 344
Na forum od: 01 wrz 2015, 11:12

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 23 maja 2016, 15:27

Testują nowy autobus Solaris jutro może zrobię jakieś fotki i pewnie jutro pojawi się to w gazetach.
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Ole » 24 maja 2016, 12:09

Jeździ na "KOLE" i tak przez 2 tygodnie.
---- Regulamin Forum Rzeszowskich Inwestycji ----> https://inwestycje-rzeszow.pl/viewtopic.php?f=10&t=766
Awatar użytkownika
Ole
Moderator
Moderator
 
Posty: 2139
Na forum od: 04 lip 2014, 9:23
Lokalizacja: Staromieście

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 25 maja 2016, 15:47

http://rzeszow-news.pl/mpk-testuje-w-rz ... y-zdjecia/



Autobus jeździ od soboty, został nam udostępniony do testów przez producenta – firmę Solaris. Autobus będzie jeździł do końca przyszłego tygodnia na najbardziej popularnych liniach – „koło”, 18 i 19. Mamy nadzieję, że testy będą bezawaryjne – mówi Marek Filip, prezes MPK w Rzeszowie.
To już drugi autobus elektryczny, jaki MPK w ostatnich miesiącach testuje w Rzeszowie. W lutym pasażerowie jeździli Ursusem Ekowolt, który jest produkowany przez lubelski Ursus.
Dwa silniki przy kołach
Teraz testowany jest Solaris Urbino 12, produkowany przez polską firmę – Solaris. Jej autobusy od wielu lat jeżdżą w Rzeszowie, ale są to standardowe diesle.
Testowany elektryczny Solaris ma baterie o pojemności 200-kilowatogodzin. Baterie ładuje się ok. 5-6 godzin. Na pełnym doładowaniu autobus jest w stanie przejechać ok. 100-140 km w ruchu miejskim.
– Solaris jest tak skonstruowany, że nie ma silnika centralnego, ma tylko dwa silniki przy kołach napędowych. W autobusie nie ma skrzyni biegów, tylnego mostu, tak jak jest to w dieslowskich pojazdach – wyjaśnia Marek Filip.
Same baterie ważą ok. 1800 kg, co sprawia, że pojemność pasażerów autobusu elektrycznego jest mniejsza, niż dieslowskiego. Elektryczny jest w stanie pomieścić ok. 70 pasażerów, dieslowski prawie 100.
– Kierowcy chwalą jazdę Solarisem. Autobus ma wysoki moment obrotowy, co pozwala na energiczne ruszanie z miejsca. Łatwo jest ruszyć i przyspieszyć. Hamulce są tradycyjne – mechaniczne. Autobus jest bardzo cichy – mówi prezes MPK.
Wybór linii 0, 18 i 19 do testów elektrycznego Solarisa nie był przypadkowy.
– Z jednej strony to najbardziej popularne linie, ale z drugiej chcemy sprawdzić, jak Solaris radzi sobie w centrum miasta. Autobus elektryczny powinien być skonstruowany pod konkretną linię, z uwzględnieniem ilości przystanków, rozkładu jazdy – twierdzą szefowie MPK.
Za rok będą jeździć?
Elektryczne autobusy mają jeździć głównie w centrum miasta, gdzie powietrze jest najbardziej zanieczyszczone. Baterie w autobusie można byłoby doładowywać nawet przez kilka minut na końcowych przystankach.
Szacuje się, że koszt elektrycznego „paliwa” jest o połowę mniejszy od tradycyjnego, ale sam koszt autobusu jest z kolei dwa razy większy. – Ok. 1,6-1,8 mln zł w zależności od wyposażenia, na które czasami trzeba wydać nawet 200 tys. zł – wyjaśnia Marek Filip.
Testowanie elektrycznych autobusów to przymiarki do zakupu tego typu pojazdów w Rzeszowie.
– W latach 2017-2018 chcemy kupić 70 nowych autobusów, z czego co najmniej 10 będzie elektrycznych. Szacujemy, że na wszystkie autobusy wydamy ok. 100 mln zł – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.



riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 27 maja 2016, 12:09

riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 07 cze 2016, 16:49

http://www.nowiny24.pl/wiadomosci/rzesz ... ,10076910/



Jeżdżące w Rzeszowie mercedesy citaro spalają około ok. 40-42 litry oleju napędowego na 100 kilometrów. Taki sam pojazd, tyle że zasilany sprężonym gazem ziemnym potrzebuje do przejechania takiego dystansu nawet 65 m sześc. tego paliwa. Efekt? Pokonanie tysiąca kilometrów na oleju kosztuje przy dzisiejszych cenach paliwa ok. 1700 zł, a na gazie – 2130 zł. Dla porównania, autobus elektryczny ten sam dystans przejeżdża za ok. 900 zł. - Niskie koszty eksploatacji są bardzo istotne, ale przede wszystkim zależy nam na zdrowiu mieszkańców. A autobusy elektryczne nie emitują w zasadzie żadnych zanieczyszczeń – mówi prezydent Tadeusz Ferenc, który dzisiaj w Ministerstwie Energii będzie rozmawiał o rozwoju elektromobilności w Polsce. Władze miasta w rozdaniu pieniędzy unijnych na lata 2014-2020 chcą kupić około 120-130 nowych autobusów. - W poprzednim rozdaniu kupiliśmy 80 pojazdów. Do wymiany całego taboru MPK brakuje jeszcze około 100, a kolejnych 20 będzie potrzebnych do rozbudowy rozkładu jazdy. Chcemy uruchamiać nowe linie i zagęszczać sieć przewozów – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent miasta odpowiedzialny za inwestycje. Rzeszów przygotował do tej pory trzy projekty, których celem jest pozyskanie pieniędzy na autobusy. Są warte w sumie ponad 450 mln zł i zakładają rozbudowę programu transportowego Rzeszowa. Miasto realizowało go w poprzedniej perspektywie unijnej, budując m.in. nowy most i system elektronicznego sterowania ruchem. - Teraz chcemy kupić kolejne autobusy, wymienić przystanki autobusowe i jeszcze bardziej rozbudować system sterujący ruchem – mówi wiceprezydent Ustrobiński. Pierwszym zakupem ma być 10 autobusów elektrycznych. Miasto nie wyklucza, że kolejne dostawy obejmą także pojazdy na gaz CNG i hybrydowe, czyli z napędem spalinowo-elektrycznym. – Nie chcemy być uzależnieni od jednego rodzaju paliwa. Owszem, dzisiaj koszt gazu ziemnego jest dla nas wyższy od oleju napędowego, ale na przestrzeni lat ta sytuacja może się znowu odwrócić. Zwłaszcza, że diesel znowu drożeje – mówi Mariusz Binduga, dyrektor techniczny MPK Rzeszów.






Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 08 cze 2016, 15:20

http://supernowosci24.pl/rzeszow-stawia-na-ekologie/



RZESZÓW. Miasto chce kupić 10 autobusów elektrycznych.
Nie tak dawno po rzeszowskich drogach kursowały dwa autobusy elektryczne – lubelski Ursus Ekovolt oraz Solaris Urbino 12. Rzeszowski przewoźnik sprawdzał, który z nich najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim. Testy były przymiarkami do powiększenia istniejącego już taboru o kolejne autobusy.
Miejscy urzędnicy od dłuższego czasu rozważają zakup kilku autobusów elektrycznych. Koszt jednego to niemały wydatek, bo ceny sięgają nawet 2 mln zł. W związku z tym włodarze miasta postanowili starać się o dofinansowanie na ten cel. – Pieniądze na zakup autobusów elektrycznych chcemy pozyskać w ramach programu Ministerstwa Energetyki, tj. Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta. Jak zapewnia, ministerstwo jest chętne do współpracy z Rzeszowem.
Rzeszów w ramach perspektywy 2014-2020 chciałby zakupić w sumie aż 130 nowych autobusów. O jakich mowa? – Głównie będą to autobusy o napędzie hybrydowym, gazowym, a także 10 o napędzie elektrycznym – wyjaśnia Chłodnicki. – Myślimy również o zakupie długich autobusów przegubowych – dodaje.
Koszt zakupu nowych autobusów szacowany jest na 150 mln zł. Ratusz stara się pozyskać pieniądze także z programu Polska Wschodnia.






Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: Waldzio » 08 cze 2016, 16:16

Ustrobiński o autobusach elektrycznych w Rzeszowie

Waldzio
Bywalec
Bywalec
 
Posty: 76
Na forum od: 15 lip 2014, 12:48

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: OloB » 18 lip 2016, 12:55

W Genewie wchodzi do użytku ciekawy projekt z technologią ABB.
http://www.wnp.pl/wiadomosci/277736.html

ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości ponad 16 mln dolarów od genewskiego przedsiębiorstwa transportu miejskiego Transports Publics Genevois (TPG), oraz od szwajcarskiego producenta autobusów HESS, na dostarczenie technologii szybkiego ładowania oraz pokładowego wyposażenia elektrycznego dla 12 w pełni elektrycznych autobusów TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation).
Autobusy będą obsługiwać linię 23, łączącą genewskie lotnisko z przedmieściami Genewy. Dzięki e-autobusom emisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się aż o 1000 ton rocznie w porównaniu do dotychczas eksploatowanych autobusów z silnikami wysokoprężnymi.
ABB dostarczy i uruchomi 13 stacji błyskawicznego ładowania wzdłuż trasy autobusu miejskiego, jak również trzy stacje na pętlach autobusowych i cztery w zajezdniach. Będzie to najszybsza na świecie technologia podłączania pojazdu do instalacji błyskawicznego ładowania - podłączenie autobusu do punktu ładowania zajmie niecałą 1 sekundę. Następnie akumulatory będą mogły zostać naładowane w ciągu 15 sekund za pomocą 600-kilowatowego ładunku energii elektrycznej na przystanku. Kolejne, 4-5-minutowe ładowanie na pętli autobusowej umożliwi pełne doładowanie akumulatorów. Technologia ta została opracowana przez inżynierów ABB w Szwajcarii.

- Jest to modelowe rozwiązanie dla transportu miejskiego przyszłości, zgodne z naszą wizją zrównoważonej mobilności. W ramach naszej strategii Next Level tworzymy rozwiązania skoncentrowane na kliencie oraz technologie pomagające zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko - powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Produktów i Systemów Energetyki ABB.

Decyzja o uruchomieniu autobusów TOSA na linii 23 została podjęta po pomyślnym przeprowadzeniu pilotażowej eksploatacji pierwszego e-autobusu na trasie z lotniska w Genewie do centrum wystawienniczego Palexpo.

Po pełnym uruchomieniu tej linii w 2018 roku, autobusy przegubowe o dużej pojemności będą odjeżdżać z obu pętli co 10 minut w godzinach szczytu. Obecnie linia obsługuje ponad 10 tys. pasażerów dziennie.

W ramach odrębnego zamówienia dla HESS, ABB dostarczy 12 elastycznych układów napędowych dla autobusów wraz ze zintegrowanymi urządzeniami trakcyjnymi i przekształtnikami pomocniczymi, jednostkami akumulatorowymi zamontowanymi na dachu, systemem ETS (energy transfer system) oraz silnikami trakcyjnymi. Oba zamówienia obejmują także 5-letnią usługę serwisową, mającą zapewnić niezawodność, efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji.

- Wdrożenie systemu TOSA na linii 23 jest efektem współpracy partnerów z sektora publicznego i prywatnego, którzy zainwestowali w realizację tej wizji. Ten projekt toruje drogę ku przyszłej mobilności, stanowiąc zrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązanie w dziedzinie transportu zbiorowego dla dobra naszej społeczności - powiedział Luc Barthassat, dyrektor Departamentu Transportu i Środowiska kantonu genewskiego."
OloB
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 344
Na forum od: 01 wrz 2015, 11:12

Re: Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Postautor: riko » 15 wrz 2016, 15:37

http://supernowosci24.pl/rzeszow-planuj ... ektryczne/






RZESZÓW. Tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego powiększy się o 120 nowych autobusów.
Miasto stara się o dotację z Unii Europejskiej na zakup 120 nowych autobusów. Część z nich ma być zasilana wyłącznie energią elektryczną.
- Zamierzamy docelowo zakupić 120 nowych autobusów zasilanych głównie energią elektryczną i gazem – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta. Włodarze miasta liczą, że uda się to zrobić za środki unijne z rozdania 2014 – 2020.
W ostatnich latach Rzeszów zakupił 80 autobusów, ale pozostała setka, którymi dysponuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, to pojazdy kilkunastoletnie, które będą musiały być systematycznie wymieniane. Do wymiany całego taboru potrzeba zatem 100 nowych pojazdów oraz 20 kolejnych do rozbudowy obecnego rozkładu jazdy.
Trzy projekty
Aby było to możliwe, miejscy urzędnicy przygotowali trzy projekty. Pierwszy pod nazwą: „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”, drugi: „Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie” oraz trzeci: „Rozbudowa systemu transportu publicznego w Rzeszowie”. Głównym ich celem jest pozyskanie pieniędzy na zakup nowego taboru autobusowego oraz infrastruktury potrzebnej do ładowania autobusów elektrycznych.
W sumie warte są one 475 mln zł. Miasto projekty te po części realizowało we wcześniejszej perspektywie unijnej, m.in. budując system elektronicznego sterowania ruchem. Teraz planuje zakupić kolejne autobusy.
- Autobusów elektrycznych na pierwszy rzut planujemy zakupić około 10 – 12 sztuk, natomiast docelowo około 100. Na razie są to plany, bo mówimy o całej perspektywie 2014 – 2020 – wyjaśnia rzecznik.
Ministerstwo wyjaśnia
Więcej na ten temat mówi Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, który w odpowiedzi na interpelację w sprawie budowy taboru autobusów elektrycznych w Rzeszowie złożoną przez trzech posłów z partii Kukiz’15 napisał, że obecnie miasto planuje zakupić 50 pojazdów napędzanych olejem napędowym, 40 gazem,10 elektrycznych i 20 hybrydowych. Liczba sztuk, jak i typ autobusów może jeszcze ulec zmianie. Zostaną one określone na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.

Agata Flak








Obrazek
riko
Moderator
Moderator
 
Posty: 5356
Na forum od: 04 lut 2015, 14:42
Lokalizacja: Głogów Małopolski

PoprzedniaNastępna

Wróć do Newsy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości