Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne /Remont budynku dworca PKP

Informacje z budowy/remontu.

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: Kacu » 30 lis 2017, 9:46

Frodo907 pisze:Czyli całkowite pominięcie rowerzystów.


I bardzo dobrze. Tunel ma służyć podróżnym z bagażami; brakuje tylko żeby trzeba było uważać na "kolarzy" w przyciasnych kombinezonach. Będzie winda/podjazd dla wózków i to wystarczy.
Kacu
Zaangażowany+
Zaangażowany+
 
Posty: 539
Na forum od: 05 sie 2016, 16:30

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: Ole » 30 lis 2017, 10:16

Mimo że jeżdżę dużo na rowerze to też nie wyobrażałem sobie jazdy rowerem w tunelu, jednak widzę że tak jednak będzie.
Widziałem już chyba kilka razy jak kładką nad torami jakaś torpeda się przeciskała.
---- Regulamin Forum Rzeszowskich Inwestycji ----> https://inwestycje-rzeszow.pl/viewtopic.php?f=10&t=766
Awatar użytkownika
Ole
Moderator
Moderator
 
Posty: 2142
Na forum od: 04 lip 2014, 9:23
Lokalizacja: Staromieście

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: Frodo907 » 30 lis 2017, 15:27

Chodzi mi o odpowiednio zaprojektowany tunel który byłby alternatywa dla mieszkańców os. Tysiąclecia i dalszych w celu dotarcia do centrum, I rower jako alternatywny środek lokomocji dla samochodu. Próbujcie wczytać się w zagadnienie a nie lecieć stereotypami.
Obrazek
Awatar użytkownika
Frodo907
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 879
Na forum od: 08 lip 2015, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: jasiop » 30 lis 2017, 18:55

Kacu pisze: Tunel ma służyć podróżnym z bagażami; brakuje tylko żeby trzeba było uważać na "kolarzy" ..

Przy odrobinie chęci dałoby się chyba pogodzić wszystkich ...
Rz - Nowe Miasto
jasiop
Maniak
Maniak
 
Posty: 1440
Na forum od: 18 lis 2014, 22:48

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: porteño » 01 gru 2017, 0:34

Przecież rower można też przeprowadzić przez ten tunel, tak będzie bezpieczniej dla wszystkich. Nawet w Amsterdamie z roweru trzeba zejść, przekraczając tereny niektórych dworców, gdzie chodzą pasażerowie.
porteño
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1022
Na forum od: 24 lip 2014, 18:02

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: jasiop » 06 gru 2017, 20:11

przypadkiem natknąłem się na takie coś:

2011.12.12

Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?
W wydanej 50 lat temu (w Polsce w 2011) książce „Obraz miasta” Kevin Lynch opisuje elementy składowe z jakich zbudowane jest miasto. I nie są to ściany, dachy, schody itp. Wymienia składowe główne: drogi, węzły, pierzeje, regiony i dominanty. Jednymi z tych ważnych elementów miejskich są główne dworce: lotniczy i kolejowy.

Obiecuję rozwinąć szerzej teorię Lyncha w innym materiale, bo ma ona kapitalne znaczenie dla jakości naszego życia. Dzisiaj chciałbym tylko zwrócić uwagę na fakt, że miasto jest nie tyle maszyną, co organizmem, w którym wszystkie niezbędne funkcje powinny sprawnie współistnieć.
Niestety wdrażane współcześnie w Polsce strategie rozwoju czy rewitalizacji, a Rzeszów nie jest tu wyjątkiem, w pierwszej kolejności skupiają się na problemach inżynieryjnych – rozwoju infrastruktury drogowej i technicznej. O konieczności „zrównoważonego” rozwoju różnych funkcji myśli się mniej. Nie widać w powstających planach i wydawanych decyzjach całościowego podejścia i planowania różnych funkcji. Tak w stali miasta, jak i skali poszczególnych osiedli. Jeśli natomiast plany zagospodarowania coś takiego przewidują, to realizacja ich nie następuje. W konsekwencji nadal budujemy sypialniane molochy, tworzone przez porozrzucane bezmyślnie po działkach budynki, natomiast nie pracuje się nad rozwiązywaniem istotnych funkcji miejskich: usługowych, oświatowych, publicznych.
To samo dotyczy skali całego miasta.
Bardzo ważnym przykładem w Rzeszowie jest Dworzec PKP i przylegające doń tereny. Całość to kilkanaście hektarów zlokalizowanych w centrum, wzdłuż linii kolejowej, pomiędzy Wiaduktem Tarnobrzeskim, a nabrzeżem Wisłoka. Oprócz newralgicznego ośrodka - dworca kolejowego, jest tu również wiele dawnych elementów infrastruktury, całkowicie dziś martwych: układ starych wachlarzowych parowozowni, magazyny kolejowe, wieża ciśnień itp. A przecież cały zespół jest istotnym elementem życia miasta.
Od kilku lat słychać o tym, że są jakieś plany dotyczące zagospodarowania tych terenów, że pojawiają się jacyś tajemniczy inwestorzy i zrobią z tym porządek. Szczegółów, poza fatalną decyzją o rozbiórce jednej z dwóch starych parowozowni, wciąż brak. Jest to o tyle dziwne, że w innych Polskich miastach (Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Zabrze, Tarnów) sprawa rewitalizacji terenów wokół głównych dworców kolejowych ma pierwszorzędne znaczenie. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze tereny w centrum są bardzo drogie i miastom zależy na tym aby go jak najkorzystniej sprzedać lub wydzierżawić. Po drugie dworce i lotniska do strefy pierwszego kontaktu dla przyjezdnych - swoiste bramy do miasta. A jak nas widzą - tak nas piszą.

Również w Rzeszowie mamy okazję stworzenia czegoś wyjątkowo. W samym centrum miasta powinna powstać nowoczesna, świetnie skomunikowana dzielnica. Coś na wzór Airport City, jakie powstają wokół lotnisk, łącząc funkcje biurowe, handlowe, mieszkaniowe i transportowe. To także wymarzona lokalizacja dla obiektów użyteczności publicznej, takich choćby jak wielekroć dyskutowany ICENT.
Kilka miesięcy temu biuro MWM-Architekci złożyło w rzeszowskim Ratuszu deklarację opracowania szczegółowej koncepcji zagospodarowania tych terenów, bez żadnego wynagrodzenia. Po to by miasto mogło wreszcie pokazać inwestorom na zewnątrz jakąś koncepcję atrakcyjnego wykorzystania tych terenów. Władze wyraziły oczywiście wstępną radość i… od tamtej pory cisza.
Niestety dalsze „nicnierobienie” w tej sprawie to marnowanie kolejnej szansy. Rzeszów oceniany jest jako wschodzący rynek nieruchomości. Jeżeli zależy nam na znalezieniu poważnych inwestorów i na budowaniu nowoczesnego, europejskiego miasta, o „Stolicy Innowacji” nie wspominając, to nie można sprzedawać ludziom samych słów, które w świecie biznesu mogą być odczytywane jako nieprzygotowanie miasta do inwestycji. Trzeba stworzyć profesjonalną ofertę inwestycyjną. Trzeba przygotować koncepcję, policzyć koszty, czas inwestycji i późniejsze przychody. Trzeba zrobić makietę, przygotować przekonywujące wizualizacje i dopiero wtedy szukać potencjalnych inwestorów. Targi inwestycyjne i nieruchomości w Europie stoją dla takich propozycji otworem.
Tak właśnie postępuje się przy dużych, komercyjnych inwestycjach. Tylko wtedy można stworzyć ofertę, która wśród wielu innych przyciągnie uwagę inwestorów. Drukowanie jedynie mapek w folderze miejskim, że istnieją tu tereny inwestycyjne, nie przyniesie dobrych rezultatów. W ten sposób skończy się jak zwykle na sprzedawaniu przez miasto lub PKP małych kawałków terenu. Potem w oparciu o wycinkowe plany, lub co gorsza, o decyzje o warunkach zabudowy, będą one bez ładu i składu zabudowywane. Może ktoś będzie się cieszyć, że rośnie naraz kilka budów, problem tylko w tym, że ten obszar jest zbyt ważny funkcjonalnie dla miasta, żeby zepsuć go chaotycznym zainwestowaniem.

Maciej Łobos

http://twinn.pl/?idd=8&rok=2011&page=0& ... poz=ml1%20
Rz - Nowe Miasto
jasiop
Maniak
Maniak
 
Posty: 1440
Na forum od: 18 lis 2014, 22:48

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: jasiop » 06 gru 2017, 20:15

oraz

2013.09.23
„To ostatnia szansa dla dworca w Rzeszowie”


Urbaniści mówią: innej szansy na wybudowanie w Rzeszowie nowoczesnego dworca przesiadkowego nie będzie. Ale czy miasto na własne życzenie nie uzależniło się w planach budowy od prywatnego przedsiębiorcy?

Działania wokół stworzenia Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego napawają z jednej strony nadzieją, ale z drugiej strony poważną obawą, co do okoliczności jego powstawania i uzależnienia inwestycji miasta od prywatnego przedsiębiorcy (lub przedsiębiorców). Żeby to wytłumaczyć, muszę zacząć od początku.
Wiele polskich miast już dawno przystąpiło do budowy nowoczesnych dworców, które mają jednocześnie służyć jako zintegrowane węzły przesiadkowe. Pasażerowie komunikacji kolejowej, autobusowej międzymiastowej, autobusowej miejskiej i podmiejskiej bez większych problemów będą w nich mogli zmieniać środki lokomocji i docierać do celów podróży. W budowie są na przykład takie duże dworce-centra w Katowicach i w Olsztynie.
Potrzebę budowy podobnego dworca w Rzeszowie widać gołym okiem. Dworce różnych rodzajów transportu w mieście, szczególnie kołowego, są znacznie od siebie oddalone. Oprócz siedziby głównego przewoźnika autobusowego – PKS, niektórym podróżnym wcale nie będzie łatwo zlokalizować stanowiska innych autobusów: międzymiastowych, międzynarodowych, podmiejskich i prywatnych. Wszystkie one obsługiwane są z różnych dworców, a nawet pojedynczych przystanków zorganizowanych prowizorycznie. To musi skutkować bałaganem w komunikacji i niewygodą pasażerów.
Miejscy urbaniści już dawno przewidzieli konieczność budowy wspólnego dworca regionalnego dla wszystkich rodzajów autobusów.

W obowiązującym w Rzeszowie od wielu lat Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego na tą publiczną inwestycję przeznaczono teren starych i nieużytkowanych parowozowni przy ul. Kochanowskiego, po północnej stronie dworca PKP. Połączenie funkcjonalne dworca kolejowego z nowym autobusowym i uzupełnienie ich ewentualnie o funkcję handlowo-usługową ma stworzyć całość założenia znanego nam właśnie pod terminem Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne.
Trzeba mieć świadomość, że z uwagi na konieczność powiązania inwestycji z dworcem PKP, tereny byłych parowozowni to jedyne miejsce, w którym taki węzeł przesiadkowy można rozbudować. I właśnie z tego powodu miejscy urbaniści przestrzegają: „tylko dopóki tereny te nie będą przez kogoś zabudowane, miasto ma jedyną i ostatnią szansę na nowoczesny dworzec”.

Miasto istotnie podjęło to wyzwanie. Rzeszowski ratusz planuje zrealizować tą wielką inwestycję w latach 2015 – 2019 i w tym celu ubiegać się będzie o jej dofinansowanie z przyszłej perspektywy finansów unijnych. Inwestycja będzie prowadzona zapewne przy współudziale zainteresowanych przewoźników, ale inwestorem wiodącym będzie miasto. Wstępny koszt szacowany jest na 450 mln złotych, sumę astronomiczna, ale przy dofinansowaniu w granicach 80 proc. wydaje się ona bardziej do przełknięcia dla miasta i przewoźników.
Do tego momentu przyszłość inwestycji wydaje się rysować optymistycznie. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy przyjrzymy się, jak zmieniają właścicieli działki przeznaczone pod przyszłe Centrum. Wydawałoby się naturalne, że miasto planując budowę Centrum Komunikacyjnego, powinno zabiegać o pozyskanie terenów niezbędnych pod tą inwestycje.

Niestety, dzieje się coś zupełnie odwrotnego.
Na wiosnę tego roku PKP (właściciel działek pod planowane Centrum) postanowiło wystawić działki po wyburzonej parowozowni na sprzedaż. Jest to około połowy terenu, o którym piszę. Miasto nie tylko nie wyraziło chęci ich zakupu, ale prezydent i jego urzędnicy zadeklarowali w mediach (GC Nowiny z 13 marca), że pomogą PKP w znalezieniu kupca na te działki. W konsekwencji na początku czerwca PKP sprzedało w przetargu połowę terenów prywatnemu przedsiębiorcy za dość niewygórowaną cenę.
PKP przygotowuje obecnie kolejny przetarg, aby sprzedać druga połowę działek z istniejącą parowozownią. Również w tym wypadku miasto nie wyraziło chęci zakupu, a z ratusza znowu usłyszeliśmy publiczne zapewnienia (GC Nowiny z 18 września), że miastu zależy, aby przedsiębiorcy inwestowali na tych terenach.
Powyższa niekonsekwencja działań ratusza mocno mnie dziwi. Jeśli od lat wiadomo, że tereny te są przeznaczone pod dworzec regionalny, to po co zachęcać przedsiębiorców do kupna tych działek? Jeśli miasto planuje na tych terenach inwestycję za 450 mln zł, to dlaczego w pierwszej kolejności nie zadbało o własność gruntów. Każdy inteligentny przedsiębiorca (lub przedsiębiorcy) posiadający działki, na których chce inwestować miasto, znajdzie kilka sposobów na zrobienie interesu dobrego dla siebie, a niekoniecznie dla miasta. Choćby zmusi miasto do swojego komercyjnego udziału w inwestycji i to na własnych warunkach. Przecież Centrum Komunikacyjne będzie miało również funkcję handlową...
Miasto może co prawda przygotować i uchwalić Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, który przeznaczy teren tylko pod funkcję komunikacyjną i utrudni samowolne działania przedsiębiorcy (lub przedsiębiorców). Ale plan taki powstanie nie wcześniej niż za rok, a w tym czasie przedsiębiorca (lub przedsiębiorcy) mogą już nabyć własne prawa inwestycyjne i znowu mogą podyktować miastu warunki. Mechanizmy te znane są każdemu, kto choć trochę obserwował życie ekonomiczne naszego miasta (casus Millenium Hall) i tym bardziej nie mogę zrozumieć, dlaczego rzeszowski ratusz w tak oczywisty sposób „odpuścił” sobie nabycie terenów pod przyszłe Centrum.

Składając wszystkie powyższe fakty mogę dojść tylko do jednego wniosku. Czy to przez bałagan decyzyjny, czy to przez świadome działanie, miasto w sprawie budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego już teraz w dużym stopniu uzależniło się od prywatnego przedsiębiorcy (lub przedsiębiorców) posiadających prawo własności do terenów potrzebnych pod budowę Centrum.
Robert Kultys

http://twinn.pl/?idd=8&poz=ml1%20&rok=2 ... =6&poz=ml1
Rz - Nowe Miasto
jasiop
Maniak
Maniak
 
Posty: 1440
Na forum od: 18 lis 2014, 22:48

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: maks » 12 gru 2017, 16:57

W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele PKP S.A., PKP Polskich Linii Kolejowych i Urzędu Miasta.


http://www.radio.rzeszow.pl/wiadomosci/ ... -kreatywne
maks
Fanatyk
Fanatyk
 
Posty: 3545
Na forum od: 25 gru 2014, 21:47

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: rafik » 13 gru 2017, 13:46

Przebudowa dworca obejmuje budowę zadaszenia nad peronami?W żadnym artykule nie ma o tym informacji a ciężko mi sobie wyobrazić odkrytych peronów 2 i 3 po tej generalnej modernizacji. :?
rafik
Uzależniony
Uzależniony
 
Posty: 1063
Na forum od: 04 sie 2014, 14:32

Re: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

Postautor: cepilio23 » 13 gru 2017, 14:20

Może Panu Ferencowi się spieszy przed wyborami i dlatego taki biedny projekt wychodzi. Po tej modernizacji niestety ale chyba Rzeszów nieotrzyma prawdziwego centrum komunikacyjnego albo za parę grubych lat wybudują.
cepilio23
Świeżak
 
Posty: 8
Na forum od: 20 lis 2017, 0:34

PoprzedniaNastępna

Wróć do Budowa

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości